بررسی تخصصی Sony Xperia XA؛ صفحه نمایش بدون مرز

Xperia XA از نظر سخت افزاری و جنس بدنه ضعیف‌ترین عضو خانواده X به حساب می‌آید؛ اما ویژگی‌ای در این گوشی گنجانده شده که در دیگر اعضا دیده نمی‌شود. صفحه‌نمایش بدون مرز ویژگی خاصی است که تنها در این گوشی دیده می‌شود. اگر به دنبال خرید یک میان رده بسیار خوب هستید این بررسی تخصصی را از دست ندهید.

 

سونی در نمایشگاه MWC خانواده جدیدی از گوشی‌های خود را با نام Xperia X معرفی کرد. این خانواده پایین‌تر از خانواده Z و بالاتر از میان‌رده‌های سونی است. در حال حاضر ۴ گوشی در این خانواده وجود دارد که یکی از آن‌ها Xperia XA است و در بررسی امروز می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

طراحی

پلاستیکی با طراحی زیبا

در نگاه اول طراحی گوشی شباهت زیادی به دیگر گوشی‌های Xperia دارد. در جلو صفحه‌نمایش ۵ اینچی با لبه‌های کمی خمیده ۷۲ درصد قاب جلویی را اشغال کرده است. بالای این صفحه‌نمایش سنسورها، دوربین دوم، خروجی صدای مخاطب و LED هشداردهنده قرار گرفته‌اند. در پایین صفحه هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود. یکی از مشخصه‌های این گوشی در زمینه طراحی، بدون قاب بودن صفحه‌نمایش است: لبه‌های صفحه‌نمایش به کناره‌های گوشی رسیده‌اند و به‌اصطلاح صفحه بزل ندارد. به این طراحی لبه تا لبه گفته می‌شود.

 

پایین گوشی اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه ارتباطی را مشاهده می‌کنیم و بالا نیز میکروفون دوم و سوکت جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا دیده می‌شود.

قاب پشتی گوشی، برخلاف ظاهرش، از فلز ساخته نشده و پلاستیکی بودن آن یکی از تفاوت‌های این گوشی با دیگر گوشی‌های خانواده X است. در کناره بالایی سمت چپ قاب پشتی دوربین در کنار فلاش LED قرار دارد. کمی پایین‌تر و در قسمت وسط لوگوی NFC دیده می‌شود که برای ارتباط از طریق NFC با دیگر گوشی‌های هوشمند باید از این بخش استفاده کنید.

رنگ مشکی این گوشی در اختیار ما بود؛ البته رنگ مشکی‌اش گرافیتی است که ما آن را بسیار دوست داشتیم. اثرانگشت کمی در این رنگ روی گوشی باقی می‌ماند، اما در حدی نیست که کاربر را آزار دهد و به‌راحتی پاک می‌شود.

با اینکه Xperia X گوشی ۵ اینچی است، به لطف صفحه‌نمایش بدون قاب شاسی‌اش، اندازه بزرگی ندارد. ضخامت دستگاه ۷٫۹ میلی‌متر است و وزنی برابر ۱۳۷ گرم دارد. Xperia X گوشی خوش‌دستی است و خبری از آن لبه‌های تیزی نیست که در خانواده Z می‌بینیم. Xperia X به‌راحتی در جیب شما جا می‌شود و با یک دست به‌راحتی می‌توانید با آن کار کنید.

صفحه‌نمایش

بدون قاب

همان‌طور که گفتیم، صفحه‌نمایش هیچ لبه‌ای ندارد و همین امر باعث شده تا باوجود ۵ اینچی بودن آن اندازه گوشی بزرگ نباشد. سونی از صفحه IPS بهره گرفته که زاویه دید و روشنایی خوبی دارد. رنگ‌ها در این صفحه حالتی طبیعی‌تر از صفحه‌نمایش‌های آمولد دارند، اما عمق رنگ مشکی آن خوب نیست. به دلیل استفاده از کیفیت HD، از فاصله نزدیک به‌راحتی می‌توانید پیکسل‌ها را در صفحه‌نمایش مشاهده کنید.

به‌لطف صفحه‌نمایش بدون قاب، مشاهده ویدئو روی آن بسیار لذت‌بخش است و همین امر باعث شده Xperia X در زمینه قابلیت‌های مالتی مدیا گوشی بسیار خوبی باشد.

در نور خورشید عملکرد صفحه‌نمایش به لطف IPS بودن آن بسیار خوب است و محتواها به‌راحتی در آن قابل خواندن هستند.

از عملکرد صفحه‌نمایش این گوشی رضایت کامل داریم. با اینکه صفحه‌نمایش آمولد از نظر اشباع بودن و عمق رنگ مشکی مناسب‌تر است، تماشای ویدئو روی صفحه‌نمایش IPS این گوشی حس بسیار خوبی دارد. البته صفحه‌نمایش بدون قاب نیز در انتقال این حس خوب بی‌تاثیر نیست.

سخت‌افزار

کاملا متوسط

سونی از پردازنده MT6755 Helio P10 ساخت مدیاتک در این گوشی استفاده کرده؛ پردازنده‌ای که برای گوشی‌های میان رده طراحی شده است. پردازنده ۸ هسته‌ای این گوشی فرکانسی برابر ۲٫۰ گیگاهرتز دارد. شاید در استفاده معمولی و روزمره مشکلی با کارایی پردازنده نداشته باشید، اما نمی‌توانید برای انجام دادن بازی‌های سنگین با نهایت کیفیتشان روی آن حساب کنید.

رم ۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی قسمت‌های دیگری هستند که به شما یادآوری می‌کنند گوشی شما میان‌رده است. از ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی دستگاه حدود ۱۱ گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد؛ اما با استفاده از کارت حافظه خارجی تا ۲۵۶ گیگابایت می‌توانید حافظه را افزایش دهید.

ما بازی آسفالت ۸ را با کیفیت معمولی روی دستگاه اجرا کردیم و مشکلی برای اجرای آن نداشتیم. اما زمانی که بازی را درنهایت کیفیت خودش قرار دادیم، گوشی از پس اجرای آن برنیامد. البته از گوشی میان‌رده انتظاری هم جز این نداشتیم و غافلگیر نشیدم.

در انجام اعمال مولتی تسکینگ نیز مشکلی با گوشی نخواهید داشت. هنگامی که تمام برنامه‌ها بسته‌اند حدود ۷۵۰ مگابایت از حافظه آزاد است. زمانی که برنامه‌های زیادی روی گوشی باز کنید، باز هم مشکلی با رم گوشی ندارید و ۷۰۰ مگابایت از رم آزاد است.

نرم‌افزار

بسیار بهتر از قبل

اندروید نسخه ۶ به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب شده است. رابط کاربری مخصوص سونی نیز مانند لباس بر تن این سیستم‌عامل پوشانده شده. پاشنه آشیل گوشی‌های سونی همیشه همین رابط کاربری بوده، اما به نظر می‌رسد در این گوشی سونی فکرهای خوبی برایش کرده است. هیچ کندی و لگی در استفاده از گوشی مشاهده نمی‌شود و همه چیز سرجای خودش قرار دارد.

صفحه قفل بسیار زیبا طراحی شده و با کشیدن انگشت به بالا یا چپ مانند پرده‌ای از روی گوشی کنار می‌رود و قفل گوشی باز می‌شود. ساعت بزرگی روی صفحه دیده می‌شود که تغییر دقیقه‌هایش با انیمیشنی جالب انجام می‌شود. با باز کردن قفل صفحه، صفحات اصلی نمایش داده می‌شوند. امکان تعریف ۵ صفحه برای این بخش وجود دارد.

چیدمان آیکون‌ها شباهت بسیاری به اندروید خام دارد. کلید Apps در بخش میانی آیکون‌های پایین صفحه‌نمایش قرار گرفته و با لمس آن تمام برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی دیده می‌شوند. برخلاف اندروید خام، می‌توانید این کلید را جابجا کنید.

نوتفیکیشن بار دقیقا مانند اندروید خالص است و دو بار پایین کشیدن آن به سوییچ تنظیمات دسترسی پیدا خواهید کرد. قابلیتی کاربردی که از iOS الهام گرفته در گوشی وجود دارد. چه در صفحه اصلی باشید چه در صفحه اپلیکیشن ها با کشیدن انگشت روی صفحه به سمت پایین لیستی از برنامه‌های پرکاربرد شما به همراه قابلیت جستجو در برنامه‌های نصب‌شده نمایش داده می‌شود.

تم بخش مهمی از این گوشی محسوب می‌شود. در بازار مخصوصی که برایXperia  وجود دارد علاوه بر تم‌ها می‌توانید بازی‌های پیشنهادی را نیز مشاهده و در صورت تمایل آن‌ها را از گوگل پلی دانلود کنید.

نکته جالب در مورد بخش تم دستگاه این است که هیچ چیزی از سرورهای سونی دانلود نمی‌شود و تمام تم‌هایی که در بازار تم Xperia مشاهده می‌کنید در گوگل قرار دارند و با انتخاب آن‌ها برای دانلود به گوگل پلی ارجاع داده می‌شوید و باید از آنجا تم را دانلود کنید.

 

دوربین

یک بسیار خوب دیگر از سونی برای یک میان رده

سونی در این گوشی از دوربینی با سنسور ۱۳ مگاپیکسلی استفاده کرده است. سرعت بالا آمدن و آماده شدن دوربین برای عکس گرفتن بسیار خوب است. اگر کاملا از برنامه دوربین خارج شوید، فعال کردن آن حدود ۱ ثانیه و ۴۰ صدم ثانیه زمان می‌برد، اما اگر برنامه در پس‌زمینه باز باشد، در زمان ۰٫۹ ثانیه فعال و آماده عکس گرفتن می‌شود. علاوه بر میان‌بری که در صفحه قفل برای فعال کردن دوربین در نظر گرفته شده، با نگهداشتن کلید شاتر در سمت راست دستگاه نیز می‌توانید دوربین را فعال کنید.

با بالا آمدن دوربین رابط کاربری‌ای مشاهده می‌کنید که در عین سادگی بسیار کاربردی است. با کشیدن انگشت خود به سمت بالا یا پایین بین ۴ منوی تنظیم دستی، خودکار، فیلم‌برداری و برنامه‌های دوربین می‌توانید سوئیچ کنید.

یکی از کلیدهای بسیار مفید روی این منو کلید Scene Selection یا همان انتخاب صحنه است که با توجه به شرایط سوژه و مکانی که در حال عکس گرفتن از آن هستید می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید. به‌طور مثال، اگر در حال عکس گرفتن از منظره هستید با انتخاب گزینه Landscape تنظیمات دوربین به‌صورت خودکار برای این نوع عکاسی تغییر می‌کند.

در قسمت Scene Selection می‌توانید حالت HDR را نیز فعال کنید، اما اگر HDR به‌صورت خودکار عمل می‌کرد، بیشتر خوشحال می‌شدیم. ضمنا اگر از منوی تنظیمات گزینه HDR را فعال کنید، هیچ نوتیفیکیشنی روی صفحه نشان داده نمی‌شود تا مطلع شوید این گزینه فعال است.

یکی از ایرادهای این رابط کاربری مخفی بودن برخی از تنظیمات است که شاید کاربران تازه‌کار ندانند برای عکاسی بهتر می‌توانند آن‌ها را فعال کنند. به‌طور مثال، گزینه دنبال کردن سوژه که هنگام فیلم‌برداری بسیار به کار می‌آید در پایین‌ترین بخش تنظیمات دوربین مخفی شده و باز هم متاسفانه زمانی که آن را فعال کنید، هیچ گزینه‌ای روی صفحه نمایش داده نمی‌شود که بدانید این بخش فعال شده است.

از رابط کاربری دوربین که بگذریم، به کارایی آن می‌رسیم. سونی از تکنولوژی فوکوس خودکار هیبریدی استفاده کرده که به گفته خودش برای فوکوس کردن سریع به کمک دوربین می‌آید.

در محیط بسته و نور روز عکس‌ها نویز دارند و این نویز زمانی که روی عکس زوم کنید بسیار بیشتر می‌شود. اما در نور کافی و محیط باز عکس ها کیفیتی بیشتر از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی را برای شما ثبت خواهند کرد و جزئیات بسیار زیادی توسط دوربین شکار می شود. در شب نیز عکس ها با وجود نویز زیاد و حالت ماتی ای، به علت نبودن OIS،  که دارند قابل قبول هستند.

برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

نمونه تصایر در حالت عادی و محیط باز

  

  

نمونه عکس ماکرو

  
  

نمونه عکس شب و نمونه عکس دوربین دوم

  

داغ کردن

اصلا داغ نمی‌شود!

داغ کردنی در کار نیست. هنگام بازی، فیلم‌برداری، نمایش ویدئو و هر کاری که با گوشی انجام دهید هیچ داغی‌ای روی بدنه به وجود نمی‌آید و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

باتری

خوب متمایل به عالی

باتری دستگاه ظرفیت ۲۳۰۰ میلی‌آمپرساعت دارد. شاید ظرفیت باتری چندان بالا به نظر نرسد، اما کارایی خوبی که باتری دارد نظر شما را در مورد عددش تغییر خواهد داد. در طول روز و با استفاده روزمره به‌راحتی تا ۱ روز و نیم می‌توانید از باتری دستگاه کار بکشید و به شارژ نیاز پیدا نکنید.

در تستی که ما روی باتری انجام دادیم، با ۱۵ دقیقه بازی آسفالت ۸، میزان شارژ باتری از ۹۸ درصد به ۸۷ درصد رسید. در زمینه پخش ویدئو نیز باتری به‌خوبی پاسخگو بود: گوشی توانست تا ۵ ساعت به‌صورت مداوم ویدئوی فول اچ‌دی پخش کند و بعد از ۵ ساعت خاموش شد.

در زمینه شارژ شدن نیز باتری خوب عمل می‌کند. در مدت ۳۵ دقیقه شارژ باتری از صفر به ۵۰ درصد می‌رسد و برای رسیدن به شارژ ۱۰۰ درصد حدود ۲ ساعت زمان نیاز است.

درمجموع عملکرد باتری دستگاه معمولی رو به بالاست و به‌خوبی نیاز شما را برآورده می‌کند.

باید بخریم؟

پیشنهاد خرید گوشی Xperia XA کار چندان راحتی نیست. بدون در نظر گرفتن رقیبان، Xperia XA گوشی بسیار خوب و زیبایی است و صفحه نمایش بدون قاب آن به شدت شما را وسوسه خواهد کرد؛ اما از بدشانسی‌اش رقیبانی در بازار هستند که علاوه بر محبوبیت، قیمت پایین‌تری هم دارند. یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین رقبای این گوشی Galaxy J5 است. J5 از بسیاری جهات توان رقابت با این گوشی را دارد، درعین‌حال که قیمت مناسب‌تری نیز برایش در نظر گرفته شده است.

اگر به‌اصطلاح سونی‌باز هستید و Xperia ها را دوست دارید، با انتخاب XA و صرف هزینه‌ای تقریبا متوسط می‌توانید یکی از بهترین Xperia های موجود در بازار را بخرید. اما اگر برند برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید با کمی سبک‌سنگین کردن به گوشی‌های دیگری هم فکر کنید که در بازار هستند و با این گوشی، چه از نظر کارایی و چه از نظر قیمت، می‌توانند رقابت کنند.

رقبا

Galaxy J5                                                                                 Galaxy J5 2016

  

Galaxy A5 2016                                                                                Xperia E5

  

P9 lite                                                                                           One X9

  

Call Now Button