مقایسه S7 با G5؛ کدام بهتر است؟

به طور حتم کاربرانی که به دنبال خرید گوشی پرچم‎‌دار هستند جی ۵ و اس ۷ را در لیست خرید خود قرار می‌دهند. انتخاب بین این دو گوشی سخت است؛ ما این موضوع را به خوبی می‌دانیم و در همین راستا مقایسه‌ای ترتیب داده‌ایم تا در صورتی که شما نیز در خرید این دو گوشی شک کرده‌اید، با توجه به نیازتان در انتهای مقایسه بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

اگر کاربر اندروید باشید و قصد خرید گوشی موبایل پرچم‌دار اندرویدی را داشته باشید، حتما دوگوشی G5 و Galaxy S7 در لیست خرید شما قرار دارند و به هر دوی آن‌ها به‌عنوان گزینه مناسب فکر کرده‌اید. در این مقایسه نقاط مثبت و منفی هر دوگوشی را نسبت به رقیبش برای شما می‌گوییم تا چنانچه در انتخاب بین این دو محصول شک دارید، بعد از خواندن این مطلب تصمیم نهایی خود را بگیرید.

طراحی

مطمئنا این بخش یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخابی برای گوشی موبایل است. گلکسی اس۷ گوشی‌ای ساخته‌شده از شیشه و فلز است که لبه‌های گرد دارد. قاب پشتی در لبه‌ها خمیده است و لنز دوربین تقریبا به‌صورت کامل در بدنه جای گرفته. مشکل اساسی این گوشی لیز خوردن آن از دست به علت جنس شیشه‌ای بدنه‌اش است. در مقابل G5 قرار دارد که بدنه آن نیز از فلز ساخته شده و با روکش پلاستیکی پوشانده شده است. بااینکه لنز دوربین در این گوشی بیرون زده، ال‌جی با طراحی انحنادار در بخش دوربین این بیرون‌زدگی را از دید کاربر مخفی نگه داشته است. لبه‌های بالا و پایینی صفحه‌نمایش نیز خمیدگی دارند، اما مهم‌ترین ویژگی جی۵ جدا شدن بخش پایینی آن از دستگاه است که باعث شده خطی در سراسر بخش پایینی‌اش مشاهده شود.

مبحث زیبایی کاملا سلیقه‌ای است، اما به‌هرحال آیتم‌هایی وجود دارد که می‌توان تفاوتی ازنظر زیبایی بین دو محصول قائل شد. به نظر ما از جنبه زیبایی‌شناسی گلکسی اس۷ یک سر و گردن بالاتر از جی۵ است. بدنه شیشه‌ای به کار رفته در گوشی یکی از دلایل اصلی زیبایی آن به‌حساب می‌آید.

ازنظر خوش‌دستی باز هم مجبوریم نمره بهتر را به اس۷ بدهیم. خمیدگی قاب پشتی صفحه‌نمایش، در کنار کمتر بودن پهنای گوشی، در خوش‌دست بودنش نقشی بسیار اساسی ایفا می‌کند. ال‌جی جی۵ نیز گوشی خوش‌دستی است، اما لبه‌های تیزش باعث می‌شود نتوانیم آن را هم‌سطح اس۷ بدانیم.

هر دوگوشی برای خط افتادن به نظر استعداد خوبی دارند؛ اما باوجوداین به نظر می‌رسد جنس بدنه گلکسی اس۷ از جی۵ ماندگاری بیشتری دارد.

ما در زمینه طراحی S7 را برنده می‌دانیم. بااینکه G5 را شیک می‌دانیم، اما Galaxy S7 بسیار شیک‌تر از G5 است.

دوربین

Galaxy S7 دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی در قاب پشتی‌اش دارد. اگرچه دوربین ازنظر مگاپیکسلی بالا نیست، تغییراتی که سامسونگ در تکنولوژی ساخت دوربین به کار گرفته به بهبود عملکرد آن بسیار کمک کرده است. اندازه دهانه دیافراگم این دوربین f/1.7 است و تکنولوژی Dual Pixel در آن به کار گرفته شده. این دوربین OIS هم دارد که با کمک آن در نور کم عکس‌های بهتری تهیه می‌شود. در طرف دیگر G5 قرار دارد که ۲ دوربین اصلی دارد. یکی از این دوربین‌ها کیفیت ۱۶ و دوربین دیگر کیفیت ۸ مگاپیکسلی دارد. یکی از این دو دوربین برای گرفتن عکس‌های با اندازه استاندارد و دوربین دیگر برای گرفتن عکس‌های با زاویه ۱۳۵ درجه به کار می‌رود.

هر دو دوربین رابط کاربری‌های جمع‌وجوری دارند که همه‌چیز در همان صفحه اصلی دم دست کاربر قرار دارد.

دوربین بخشی است که با اعداد و ارقام نمی‌توان تصمیم درستی در موردش گرفت و باید با مقایسه عملکرد آن در شرایط مختلف نظر نهایی را بیان کرد.

نمونه عکس‌های دوربین هر دوگوشی را در ادامه مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بینید، در نور مناسب دوربین G5 عملکرد بهتری از دوربین Galaxy S7 دارد و زمانی که از دوربین با زاویه دید بالای G5 استفاده کنید می‌توانید این تفاوت را بهتر و بیشتر درک کنید.

اما در نور کم اتفاقی کاملا برعکس رخ می‌دهد و S7 عکس‌های به‌مراتب بهتری از G5 تهیه می‌کند.

در بخش دوربین دوست نداریم هیچ‌کدام از دوگوشی را برنده اعلام کنیم، زیرا هر دو دوربین کیفیت بسیار خوبی دارند و در نوع خود بهترین‌اند، اما با کمی سخت‌گیری می‌توانیم به دوربین G5 نمره بهتری بدهیم و آن را برنده این بخش اعلام کنیم.

برای مقایسه عکس‌های گرفته‌شده با دو گوشی در شرایط یکسان می‌توانید بررسی دوربین کدام گوشی قوی‌تر است؟ (مقایسه دوربین ۶ گوشی پرچمدار بازار) را بخوانید.

کارایی و سخت‌افزار

پردازنده Galaxy S7 ساخت سامسونگ است. این پردازنده ۸ هسته‌ای عملکرد خوبی دارد و در اجرای بازی‌های سنگین کاربر را ناامید نمی‌کند. در سمت دیگر G5 با پردازنده ساخت کوالکام را می‌بینیم. این پردازنده چیزی از پردازنده ۸ هسته‌ای S7 کم ندارد و با آن هیچ مشکلی در اجرای نرم‌افزارهای سنگین پیدا نمی‌کنید.

در گلکسی اس۷، به‌دلیل استفاده از سیستم خنک‌کننده، هیچ داغی‌ای در کار نیست. این موضوع در مورد G5 نیز صدق می‌کند و در کار کردن با آن هیچ داغ‌کردنی مشاهده نمی‌کنید.

هر دوگوشی در این زمینه بهترین نمره را به خود اختصاص می‌دهند و هیچ مشکلی در کارکرد آن‌ها مشاهده نمی‌شود؛ چه همان ابتدا که گوشی را می‌خرید و چه بعد از مدتی که از آن استفاده کردید.

اسپیکر

این بخش برای بسیاری از افراد اهمیت چندانی ندارد، اما برای شنیدن زنگ صدای گوشی در محیط‌های شلوغ اسپیکر یکی از فاکتورهای مهم است. اسپیکر هر دوگوشی در بخش پایینی آن‌ها قرار دارد. اگرچه این قسمت بهترین مکان برای قرارگیری اسپیکر نیست، به‌هرحال بهتر از قرار گرفتن اسپیکر در قاب پشتی گوشی است.

صدای هر دو اسپیکر تقریبا قانع‌کننده است و اگرچه صدای بلند آن‌ها کیفیت بالایی ندارد، برای شنیدن در محیط‌های شلوغ کافی به نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که کاربر در طول روز ساعت‌های زیادی با آن درگیر است صفحه‌نمایش گوشی‌ هوشمند است. Galaxy S7 به صفحه‌نمایش ۵٫۱ اینچی از نوع سوپرآمولد مجهز است. این صفحه‌نمایش کیفیت QHD دارد و تراکم پیکسلی آن ۵۷۷ پیکسل در اینچ است. در مقابلش G5 با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۵٫۳ اینچی و کیفیت QHD را می‌بینیم. صفحه‌نمایش IPS گوشی G5 تراکم پیکسلی ۵۵۴ پیکسل در اینچی دارد.

روی کاغذ صفحه‌نمایش هر دوگوشی بسیار خوب است. اگرچه در عمل نیز کارآیی هر دو صفحه‌نمایش شما را راضی نگه می‌دارد، باید بگوییم Galaxy S7 با صفحه‌نمایش سوپرآمولد خود بالاتر از صفحه‌نمایش IPS جی ۵ قرار می‌گیرد. عمق رنگ مشکی در این صفحه‌نمایش بسیار زیاد است و اشباع بودن رنگ‌ها باعث می‌شود که از دیدن تصاویر و ویدئوها روی آن بسیار لذت ببرید. به‌هرحال این‌ها باعث نمی‌شود که صفحه‌نمایش G5 خوب نباشد. توجه کنید که صفحه‌نمایش G5 در مقابل S7 حرفی برای گفتن ندارد، اما در مقابل رقیبان دیگر اگر بهتر از آن‌ها نباشد، چیزی کمتر ندارد.

خوانایی هر دو صفحه در نور خورشید بهترین است و با هیچ‌کدام از دوگوشی هیچ مشکلی برای مشاهده محتوا در محیط باز پیدا نخواهید کرد.

بااینکه صفحه‌نمایش G5 را دوست داریم، Galaxy S7 با کیفیت بسیار خوب صفحه‌نمایشش ما را به‌راحتی قانع کرد که آن را بهتر بدانیم.

نرم‌افزار

سیستم‌عامل هر دوگوشی اندروید و نسخه ۶٫۰٫۱ است، اما آنچه باعث تفاوت دو گوشی می‌شود رابط کاربری‌ای است که کمپانی‌های سازنده برایشان در نظر گرفته‌اند. رابط کاربری سامسونگ TouchWiz و رابط کاربری ال‌جی Optimus UX نامیده می‌شود. هر دو رابط کاربری زمانی که قرار بود در این گوشی‌ها استفاده شوند تغییرات زیادی نسبت به نسل‌های قبلی پیدا کردند، به‌خصوص رابط کاربری ال‌جی!

هیچ‌کدام از این رابط کاربری‌ها به اندروید خالص نزدیک نیستند و با آن فاصله زیادی دارند. ازنظر طراحی، سامسونگ رابط کاربری دوست‌داشتنی‌تری دارد و آیکون‌ها در آن طراحی حرفه‌ای‌تر و شیک‌تری دارند، اما رابط کاربری ال‌جی به نظر کاربردی‌تر است و پیدا کردن چیزی که به دنبال آن هستید راحت‌تر است. هر دو رابط کاربری ازنظر کارآیی از رابط کاربری اچ‌تی‌سی عقب‌ترند و فاصله زیادی با آن دارند، اما در این نسخه نشان داده‌اند که به‌سرعت در حال خوب شدن هستند.

Always On ویژگی بسیار مفیدی است که هر دوگوشی از آن بهره می‌برند. با کمک این ویژگی بدون روشن کردن صفحه‌نمایش می‌توانید اطلاعات مفیدی روی صفحه‌نمایش خاموش آن‌ها مشاهده کنید. این بخش در هر کدام از دوگوشی معایب و مزایای خودش را دارد. در G5 قابلیت شخصی‌سازی این بخش بسیار محدودتر از S7 است، اما در عوض نوتیفیکیشن برنامه‌های بیشتری در آن نمایش داده می‌شود.

هیچ‌کدام از دوگوشی در این بخش بهترین نیست و برای رسیدن به رقیبی مانند HTC راه درازی در پیش روی خود دارند. کفه ترازو در این زمینه به سمت هیچ‌کدام از دوگوشی سنگینی نمی‌کند و هر دو در یک سطح قرار دارند.

حافظه

حافظه داخلی برای گوشی‌های امروزی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. مهم‌ترین دلیل این اهمیت افزایش حجم برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی است. Galaxy S7 در دو نسخه  ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه شده که در نسخه ۳۲ گیگابایتی حدود ۹ گیگابایت در اختیار فایل‌های سیستمی است و ۲۳ گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد، درحالی‌که G5 تنها در نسخه ۳۲ گیگابایتی موجود است و از این ۳۲ گیگابایت تنها ۹ گیگابایت در اختیار فایل‌های سیستمی است و فضای باقی‌مانده در اختیار کاربر قرار دارد.

هر دوگوشی از کارت حافظه خارجی پشتیبانی می‌کنند که در نسخه دو سیم‌کارته هر دو، درگاه کارت حافظه خارجی و درگاه سیم‌کارت مشترک است و اگر به استفاده از کارت حافظه خارجی تمایل داشته باشید، امکان استفاده از سیم‌کارت دوم وجود ندارد.

رم گوشی نیز درگوشی‌های هوشمند اهمیت دارد، به‌خصوص که این گوشی‌ها اندروید خالص ندارند و رابط کاربری‌هایی که رویشان نصب شده فضای زیادی از رم را اشغال می‌کند. هر دوگوشی رم ۴ گیگابایتی دارند که در S7 حدود ۱٫۵ گیگابایت از رم خالی است و در G5 حدود ۲٫۲ گیگابایت از این رم در اختیار کاربر قرار دارد.

این اعداد نشان می‌دهد که ال‌جی در این زمینه بهتر است و با نصب رابط کاربری سبک‌تر، موفق‌تر عمل کرده. بنابراین در این بخش، بافاصله، G5 را برنده می‌دانیم.

سنسور اثرانگشت

مکان قرارگیری سنسور اثرانگشت دوگوشی کاملا متفاوت است. سنسور اثرانگشت G5 در قاب پشتی و سنسور S7 در کلید Home و جلو گوشی قرار دارد. مناسب‌تر بودن مکان قرارگیری سنسور کاملا سلیقه‌ای است و هر کدام معایب و مزایای خود را دارد؛ اما درمجموع ما مکان قرار گرفتن سنسور اثرانگشت G5 را بیشتر دوست داریم.

در زمینه کارآیی هر دو سنسور عملکردی تقریبا یکسان دارند. اگرچه در کل سنسور اثرانگشت G5 سریع‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند، عملکرد هر دو سنسور از عملکرد سنسور گوشی‌هایی مانند Nexus 6P یا P9 یا HTC 10 ضعیف‌تر است.

بااینکه هیچ‌کدام از دوگوشی در این بخش بهترین در نوع خود نیست، G5 را می‌توان برنده این بخش انتخاب کرد.

باتری

S7 باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و G5 باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ازنظر ظرفیت S7 جلوتر از G5 است که این جلوتر بودن در عملکرد باتری نیز مشاهده می‌شود. دوام باتری در S7 بهتر از G5 است و با استفاده سنگین از دوگوشی، محصولی که در آخر شب هنوز شارژ دارد و روشن می‌ماند S7 است. اما هنگام شارژ شدن باتری همه‌چیز برعکس می‌شود: G5 در بین تمام گوشی‌های بازار سریع‌تر از دیگران شارژ می‌شود و در مدت‌زمان ۱ ساعت می‌توانید آن را از صفر تا صد درصد شارژ کنید، درحالی‌که برای شارژ صفر تا صد درصد S7 به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید.

در این بخش زور هر دوگوشی به یکدیگر می‌چربد و نمی‌توانیم یکی از آن‌ها را برنده قطعی اعلام کنیم.

جمع‌بندی نهایی

هیچ‌یک از گوشی‌های Galaxy S7 و G5 برتری چندانی نسبت به دیگری ندارد. تفاوت‌هایی در بخش‌های مختلف وجود دارد، در برخی بخش‌ها S7 و در برخی بخش‌ها G5 بهتر است؛ اما بهتر بودن در یک بخش دلیل بر این نیست که کدام گوشی بهتر است.

درنهایت خود کاربر است که با توجه به نیاز و نوع کارکردش با گوشی باید تصمیم نهایی بگیرد که کدام محصول برایش مناسب‌تر است و نمی‌توان قاطعانه گفت که G5 بهتر است یا S7.

اگر برای شما طراحی، صفحه‌نمایش و ظاهر رابط کاربری اهمیت دارد Galaxy S7 انتخاب مناسب‌تری است، اما اگر دوربین و رابط کاربری سبک‌تر اهمیت بیشتری دارد می‌توانید G5 را انتخاب کنید.

Call Now Button