شرکت هوآوی از تکنولوژی جدید باتری‌های لیتیوم-یون خود رونمایی کرد

باتری‌های جدید هوآوی تا دو برابر بیشتر از باتری‌های فعلی عمر مفید دارند و می‌توانند تا دمای ۶۰ درجه را هنگام کار کردن به راحتی کنترل کنند.

آزمایشگاه Watt سازمانی تحقیقاتی است که زیر نظر واحد پژوهش مرکزی شرکت هوآوی فعالیت می‌کند. به تازگی این سازمان به نمایندگی از شرکت هوآوی در پنجاه و هفتمین نشست مرتبط با فناوری‌های توسعه باتری‌ها در ژاپن شرکت کرد و اطلاعات شگفت‌انگیزی درباره پیشرفت در این حوزه داد.آزمایشگاه Watt از اولین باتری لیتیوم-یونی خود، که در ساخت آن از گرافین کمک گرفته شده، در این نشست رونمایی کرد. گرافین ماده‌ای کربنی با ضخامت یک اتم است و و در آن اتم‌ها به شکل منظم و مشابه لانه‌های کندوی عسل کنار هم قرار می‌گیرند. این ماده ۱۰۰ برابر از فولاد مقاوم‌تر است و توانایی بیشتری برای کنترل دما و جریان الکتریسیته جاری در خود دارد. همین موضوع گرافین را به ماده‌ای جذاب برای سازندگان باتری تبدیل می‌کند تا از آن به عنوان محافظی در برابر گرما و حرارت بیش از حد باتری‌های بزرگ و پرظرفیت استفاده کنند.

شرکت هوآوی هم از این ماده در ساخت جدیدترین باتری‌های خود استفاده کرده است. باتری جدید، که آزمایشگاه Watt به عنوان نمونه با خود به این نشست آورده بود، توانست تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد گرما را به خوبی تحمل و مدیریت کند که ۱۰ درجه از قوی‌ترین باتری‌های فعلی بالاتر است. این قابلیت بنا به گفته هوآوی می‌تواند باعث شود که باتری‌های گرافینی با ظرفیت مشابه عمری دو برابر باتری‌های فعلی داشته باشند.

 

سرپرست علمی آزمایشگاه Watt، یعنی دکتر Yangxing Li، با توجه به بررسی‌ها و آزمایش‌هایی که روی این تکنولوژی و باتری شده است گفت:

ما باتری جدید خود را در محیطی با دمای بالا بررسی کردیم. نتیجه آزمایش‌ها این بود که باتری‌های جدید ما، که در ساخت آن‌ها از گرافین استفاده شده بود، نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی معمولی در شرایط مشابه ۵ درجه خنک‌تر عمل می‌کنند. ما باتری‌های گرافینی را ۲۰۰۰ بار در دمای ۶۰ درجه شارژ کردیم و پس از آن ۷۰ درصد از ظرفیت آن سالم باقی مانده بود. باتری‌ها را در محیط ۶۰ درجه بردیم و به مدت ۲۰۰ روز در همان دما با آن‌ها کار کردیم و تحت فشار گذاشتیم و دیدیم کمتر از ۱۳ درصد از ظرفیت اولیه‌شان از بین رفت.

در مقام مقایسه جالب است بدانید که باتری‌های لیتیوم یونی فعلی بعد از دو تا سه سال به سرعت ظرفیت خود را از دست می‌دهند، بدون توجه به اینکه چقدر از آن‌ها کار کشیده باشید. این زمان در مناطق و محیط‌های گرم‌سیر کمتر هم می‌شود. اما اگر آمار ارائه شده توسط هوآوی درباره باتری گرافینی‌اش درست باشد، یعنی عمر مفید باتری‌ها می‌تواند تقریبا دو برابر شود و به ۴ سال برسد. علاوه بر آن مقاومت این باتری‌ها در برابر گرما نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

البته این باتری‌های گرافینی هنوز طرح‌های اولیه هستند و به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند. اما احتمال آن وجود دارد که هوآوی طی ماه‌های آینده استفاده از تکنولوژی جدید دیگر خود در صنعت باتری را آغاز کند. هوآوی در نشست سال گذشته از این تکنولوژی به عنوان باتری‌های فوق‌سریع شارژشونده لیتیوم-یونی رونمایی کرده بود که سرعت شارژی بسیار بالا دارند. اما تا لحظه تجاری‌سازی کامل و ارائه این باتری نمی‌توان درباره سرعت دقیق آن آماری ارائه کرد.

Call Now Button