سیم شارژرها را فراموش کنید، شارژرهای بی‌سیم واقعی در راهند

چند سالی بود که شرکت Energous با وعده تکنولوژی شارژ بی‌سیم واقعی به نمایشگاه CES می‌آمد. امسال اما این ادعا اندکی تفاوت دارد. دیگر خبری از نمونه‌های آزمایشگاهی، راهنما و مدل‌ها نیست؛ حالا با محصولاتی مواجهیم که واقعا به شکل بی‌سیم شارژ می‌شوند.

احتمالا تا به حال نام Energous و تکنولوژی اختصاصی آن را کمتر شنیده‌اید. این شرکت یک استارت‌آپ تازه‌کار است که از امواج رادیویی برای شارژ دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کند. در حال حاضر برای این تکنولوژی چندین فرستنده وجود دارد، اما به شکل ساده فناوری این شرکت شامل یک ایستگاه به نام WattUp می‌شود که امواج کوتاه رادیویی را برای دستگاه‌های سازگار با این فناوری ارسال می‌کند. دستگاه‌ها توسط گیرنده خود این امواج را دریافت و به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کنند. هرچند تبدیل انرژی امواج رادیویی به الکتریسیته اتفاق جدیدی در حوزه تکنولوژی نیست، Energous ادعا می‌کند که برای اولین بار موفق شده است این تکنولوژی را به شکلی بهینه کند که بتوان با استفاده از آن باتری دستگاه‌های همراه مانند گوشی، ماوس، هدست و کیبورد را شارژ کرد.

 

شرکت Energous ادعا کرده است که با جذب سرمایه و پیشرفت تکنولوژی خود می‌تواند برد این شارژ بی‌سیم را به راحتی به ۴.۵ متر برساند، هرچند محصولاتی که در حال حاضر تولید کرده است هنوز این قابلیت را ندارند و فعلا کمتر از یک متر فاصله را پشتیبانی می‌کنند.

این فناوری جدید منافعی دارد که در صورت تجاری شدن می‌تواند به راحتی جایگزین شارژرهای بی‌سیم و البته دست‌وپاگیر فعلی شود. اولین تفاوت این شارژر این است که دیگر نیاز ندارید دستگاه خود را روی داک مخصوص قرار دهید. تا زمانی که فاصله مکانی را حفظ کنید، دستگاه شما شارژ خواهد شد. همچنین می‌توانید هنگام شارژ شدن به راحتی گوشی را به دست بگیرید و با آن کار کنید. تفاوت دوم به ایستگاه شارژکننده برمی‌گردد؛ دریافت‌کننده WattUp اندازه بسیار کوچکی دارد.

دریافت‌کننده شارژر WattUp تنها اندازه یک گیره کاغذ جا می‌گیرد و این نکته می‌تواند دست تولیدکنندگان را باز بگذارد تا با طرح‌های جذاب و متفاوت آن را درون دستگاه‌ها آماده کنند. ایستگاه فرستنده هم، با توجه به تعداد دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده، اندازه‌های متفاوتی دارد.

فعلا شرکت Energous توانسته است ۱۲ شرکت مختلف را برای همکاری و تجهیز دستگاه‌هایشان به فناوری خود جذب کند؛ از شرکت‌های تولیدکننده ابزارهای بیمارستانی گرفته تا شرکت‌های امنیتی برای شارژ کردن دستگاه‌های ورودی کارتی. هرچند هنوز قدرت این شارژر برای شارژ کردن گوشی‌ها و تبلت‌های قدرتمند که مصرف بالایی هم دارند کافی نیست، Energous مدعی شده است که این بخش را هم به زودی و با عرضه عمومی آن حل می‌کند.

این شرکت البته می‌گوید یکی از ۵ شرکت بزرگ تکنولوژی را برای پیشرفت در کنار خود دارد. پیش از این هم شایعاتی درباره بی‌سیم شدن شارژرهای آیفون شنیده بودیم و در این بین یکی از مدعیان کسب عنوان همکاری با این شرکت بزرگ همین شرکت Energous با تکنولوژی WattUp بود.

شاید در آینده آیفون یا حتی دیگر گوشی‌ها را در حالی به دست بگیریم که نیازی به درآوردن آن از جیب برای شارژ کردن نباشد و دیگر مشکلی با باتری‌ها و کمبود ظرفیت آن‌ها نداشته باشیم.

این احتمال وجود دارد که در نیمه اول ۲۰۱۷ شاهد اولین فاز عملیاتی و عمومی شدن این تکنولوژی و عرضه محصولاتی متنوع با استفاده از این شارژر باشیم. شما از شارژرهای بی‌سیم و آینده این تکنولوژی چه انتظاری دارید؟

 

Call Now Button