با بلای جان پرچم‌داران ال‌جی آشنا شوید: بوت لوپ!

ال‌جی شرکتی است که در چند سال اخیر توانسته است برای خود جایگاهی در بازار گوشی‌های هوشمند دست و پا کند. LG G2 اولین گوشی هوشمندی بود که توانست نام ال‌جی را در این حوزه بر سر زبان‌ها بیندازد و به دنبال آن سایر گوشی‌های سری G و در دو سال اخیر سری V توانسته‌اند موفقیت‌هایی برای ال‌جی به ارمغان بیاورند. سال گذشته ال‌جی یکی از آخرین نکسوس‌های گوگل، Nexus 5X، را تولید کرد که با اقبال کاربران مواجه شد. اما چند پرچم‌دار اخیر این شرکت از مشکلی عجیب رنج می‌برند که شاید نامش را شنیده باشید یا از نزدیک آن را تجربه کرده باشید: Bootloop.

بوت لوپ چیست؟

بوت به وضعیتی اطلاق می‌شود که گوشی شما خاموش می‌شود، سعی می‌کند بالا بیاید اما در مرحله بوت شدن گیر می‌کند. در مورد گوشی‌های ال‌جی لوگوی این شرکت نمایش داده می‌شود، اما هر چقدر هم که صبر کنید سیستم‌عامل بالا نمی‌آید، باتری گوشی داغ می‌شود و عملا گوشی و تمامی اطلاعات داخل آن از دست می‌رود.

اولین بار مشکل بوت لوپ در LG G4 دیده شد. کاربران زیادی که به سراغ پرچم‌دار جدید آن روزهای ال‌جی رفته بودند، پس از مدتی با این مشکل رو به رو شده بودند. پس از اعتراض‌های فراوان ال‌جی طی یک بیانیه رسما اعلام کرد که از این مشکل آگاه است و این مشکل به یک ایراد سخت‌افزاری، نقص در اتصال قطعه‌ای خاص، باز می‌گردد. از آن پس نمایندگی‌های ال‌جی گوشی‌های معیوب را دریافت و در صورت گارانتی بودن، بدون هزینه تعمیر کردند. با این حال این پایان کار نبود.

V10 اولین پرچم‌دار ال‌جی پس از G4 بود و بسیاری اعتقاد داشتند که دیگر شاهد مشکل بوت‌ لوپ در این گوشی متفاوت نیستند. با این حال کمی بعد کاربران باز هم گزارش دادند که گوشی جدید ال‌جی نیز با همان مشکل رو به روست. اما ال‌جی این بار رسما این موضوع را تایید یا تکذیب نکرد.

V10 آخرین قربانی بوت لوپ نبود. نکسوس ۵ ایکس نیز به همین مشکل گرفتار شد. گرچه این بار نیز رسما از سوی ال‌جی این مشکل تایید یا تکذیب نشد، اما کاربرانی که گوشی‌های خود را برای تعمیر به نمایندگی برده‌اند، گزارش داده‌اند که ال‌جی به دلیل اتمام موجودی قطعه‌‌ی مورد نیاز برای رفع این مشکل، هزینه گوشی‌شان را به آن‌ها بازگردانده است. از طرفی پس از عرضه پیکسل‌های گوگل تولید نکسوس ۵ ایکس نیز متوقف شده است.

شاید به نظر خسته‌کننده و عجیب برسد اما مشکل بوت لوپ اکنون گریبان‌گیر تعدادی از کاربران G5 نیز شده است. هر چند این مشکل در پرچم‌دار ماژولار ال‌جی به گستردگی G4 نیست.

آیا ماجرا بوت لوپ همینجا به پایان می‌رسد؟ خیر. V20، جدیدترین پرچم‌دار ال‌جی، نیز با این مشکل مواجه است. این بار ال‌جی بر خلاف دفعات قبل درباره این مشکل لب به سخن گشوده و ادعا کرده است این مشکل برای آن کاربرانی به وجود آمده است که از کابل‌های شارژ USB-C غیراستاندارد استفاده کرده‌اند. البته هنوز مدت زیادی از عرضه V20 نگذشته است و نمی‌توان گفت که این مشکل برای این گوشی چقدر همه‌گیر است، اما توضیح ال‌جی برای این مشکل کمی عجیب است. مشکلی که در ۵ گوشی مطرح اخیر ال‌جی دیده شده است در ابتدا گفته شد که مربوط به نقص سخت‌افزاری است و حال گفته می‌شود به خاطر استفاده از کابل‌های غیر استاندارد است!

علت چیست؟

اظهارات ضد و نقیض ال‌جی درباره این مشکل باعث شده که نتوان علت واقعی این مشکل را حدس زد. در ابتدا گفته می‌شد که G4 به خاطر شل شدن اتصال قطعات به این مشکل دچار می‌شود. البته این توضیح می‌تواند تا حدودی درست باشد. اتصال ضعیف بین منبع تغذیه و حافظه می‌تواند چنین مشکلی را به وجود آورد. حتی یک اتصال تصادفی و اشتباه بین قطعات دیگر نیز می‌تواند باعث این ایراد شود.

پیش از این مشکل بوت لوپ در گوشی‌های شرکت‌های دیگر نیز دیده شده بود اما هرگز به این گستردگی نبوده است. بسیاری ایراد را به قطعات مورد استفاده ال‌جی در گوشی‌هایش مرتبط می‌دانند و می‌گویند ضعف قطعات باعث شده است که پرچم‌داران اخیر این شرکت همگی، یکی کمتر و یکی بیشتر، با چنین مشکلی رو به رو باشند. برای بسیاری نیز این سوال پیش آمده است که اگر ال‌جی علت اصلی این مشکل را یافته است، چرا آن را به طور کامل در محصولاتش برطرف نمی‌کند؟

توضیح ال‌جی برای بوت لوپ‌هایی که در V20 اتفاق افتاده است نیز از طرف برخی از کارشناسان غیرمنطقی تلقی شده است. برخی معتقدند افزایش دمای گوشی باعث این مشکل می‌شوند و برخی دیگر می‌گویند آپدیت‌های نرم‌افزاری گوشی‌های ال‌جی را به این حال و روز انداخته‌اند. به نظر می‌رسد ال‌جی نیز واقعا ایده‌ی مشخصی برای علت این مشکل ندارد و بوت لوپ به این زودی‌ها دست از سر پرچم‌داران ال‌جی بر نمی‌دارد.

اگر گوشیمان به این مشکل دچار شد، چه کنیم؟

از آنجا که علت واقعی این مشکل مشخص نیست، نمی‌توان برای پیشگیری از بوت لوپ راه حلی ارائه داد یا به قطع گفت که این مشکل برای گوشی شما اتفاق می‌افتد یا خیر. از طرفی این مشکل ممکن است همان روزهای اول استفاده از گوشی سراغتان بیاید یا پس از چندین ماه استفاده از گوشیتان، با بوت‌ لوپ مواجه شوید. اگر G4 یا V10 دارید، احتمال اینکه با این مشکل رو به رو شوید کم نیست. G5 در بین محصولات اخیر ال‌جی کمترین گزارش را بابت این مشکل داشته است و V20 نیز هنوز اول راه است و معلوم نیست چقدر با این مشکل درگیر باشد. ال‌جی نیز هیچ آمار رسمی از گوشی‌هایی که با بوت لوپ مواجه شده‌اند ارائه نمی‌دهد.

با این حال اگر روزی گوشی شما با این مشکل رو به رو شد، در مرحله اول با خارج کردن باتری، گوشی را خاموش کنید. زیرا باقی ماندن در حالت بوت لوپ دمای گوشی شما را به سرعت افزایش می‌دهد. حال اگر گوشی شما گارانتی باشد و از زمان گارانتی‌تان نیز باقی مانده باشد، با مراجعه به یکی از شعب نمایندگی ال‌جی می‌توانید گوشی خود را برای تعمیر تحویل دهید.

نگارنده مطلب خود از نزدیک دو بار در دو گوشی مختلف با این مشکل رو به رو شده است. نمایندگی گارانتی مدیاپردازش، گارانتی رسمی ال‌جی در ایران، گوشی‌ معیوب را از شما تحویل می‌گیرد و باید برای تعویض برد دستگاهتان در صف انتظار باقی بمانید. زمان تحویل گوشی به شما ممکن است طولانی شود، به خصوص اگر در شهری غیر از تهران زندگی می‌کنید. تجربه نگارنده از زمان تحویل گوشی ۳۱ روز بوده است. بنابراین انتظار نداشته باشید زود گوشیتان تعمیر و به شما تحویل داده شود.

اگر گوشی را بدون گارانتی تهیه کرده‌اید یا گارانتی آن تمام شده است نیز شاید بهتر باشد به فکر خرید گوشی دیگری باشید، زیرا هزینه تعویض برد ممکن است بعضا با قیمت یک گوشی نو برابری کند.

پرچم‌داران ال‌جی را بخریم یا نخریم؟

پرچم‌داران ال‌جی نسبت به امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند و به نسبت رقبا به خصوص در بازار ایران از قیمت خوبی برخوردارند. از طرفی مشکل یاد شده برای تمامی پرچم‌داران این شرکت اتفاق نمی‌افتد. با این حال پیش از خرید بهتر است اندک احتمالی برای این اتفاق قائل باشید. اگر با سنجیدن تمامی شرایط تصمیم گرفتید پرچم‌داران این شرکت کره‌ای را تهیه کنید، حتما دستگاهی را خریداری کنید که گارانتی رسمی داشته باشد. در این صورت حتی اگر اتفاقی برای گوشیتان بیفتد باز هم خیالتان راحت است که برای تعمیر گوشی هزینه‌ای نخواهید پرداخت، هرچند باز هم چند روز گرفتار خواهید شد و مجبورید با گوشی دیگری سر کنید و اطلاعاتتان نیز از دست می‌رود.

آیا شما نیز با چنین مشکلی رو به رو بوده‌اید؟ تجربه خود را در این مورد با سایر کاربران جی‌اس‌ام به اشتراک بگذارید.

Call Now Button