پتنت جدید اپل از تشخیص اثرانگشت با صفحه‌نمایش خبر می‌دهد

درصورتی‌که اپل یکی از پتنت‌های خود را اجرایی کند، شاید آیفون بعدی برای تشخیص اثرانگشت، سنسوری اختصاصی نداشته باشد. این پتنت که امروز توسط دفتر ثبت علائم تجاری و پتنت‌های ایالات‌متحده منتشر شده است، جزئیات صفحه‌نمایشی تعاملی را تشریح می‌کند که مجهز به دیودهای مادون قرمز است. اپل با استفاده از این قابلیت، امکان تشخیص اثرانگشت را به‌صورت مستقیم از طریق صفحه‌نمایش پیدا می‌کند و دیگر نیازی به سنسور اثرانگشت جداگانه روی دکمه هوم نیست.

 

این پتنت در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت LuxVue ثبت شد؛ شرکتی که صفحات نمایش LED کوچک تولید می‌کند و پس از خرید این شرکت توسط اپل، پتنت در ماه آوریل به نام این شرکت ثبت شد. در توضیح پتنت آمده است: «سیستم‌ها و روش‌های نمونه از یک دیود ساطع‌کننده نور (LED) در یک صفحه‌نمایش ماتریس فعال استفاده می‌کنند تا نور را بتابانند و دیود تشخیص مادون‌قرمز، نور را تشخیص دهد.» با تشخیص دیود مادون‌قرمز، عمل شناسایی و خواندن اثرانگشت انجام می‌شود.

این طراحی با روش ماتریس فعال و سخت‌افزار صفحه‌نمایش تعاملی مورداستفاده در دیگر دیوایس‌ها متفاوت است. روش فعلی نیازمند هم‌لایه شدن دو قطعه جداست.

طبق گزارش AppleInsider، شاید اپل به دنبال کنار گذاشتن Touch ID و استفاده از سیستمی پیشرفته‌تر و جدیدتر باشد چراکه صفحه‌نمایش لمسی که بتواند هم به‌عنوان ابزاری ورودی و هم به‌عنوان اسکنر اثرانگشت عمل کند، فضا را حفظ می‌کند و باعث انعطاف‌پذیری بیشتر در طراحی می‌شود.

مدتی است شایعاتی مربوط به TouchID و آیفون ۸ به گوش می‌رسد اما اپل هنوز راجع به امکانات iPhone 8 روشنگری نکرده است و مشخص نیست آیا این فناوری‌های پتنت شده در گوشی بعدی استفاده می‌شود یا خیر.

بااین‌حال اپل در ابداع سیستم‌های جدید تشخیص اثرانگشت تنها نیست. Synoptics سنسور اثرانگشت نوری جدیدی اختراع کرده است که قابلیت تشخیص چهره نیز در آن گنجانده شده است.

 

 

Call Now Button