سود اپل از فروش گوشی‌های هوشمند، ۵٫۴ برابر سود سامسونگ

به گزارش روزنامه Korea Herald و به نقل از شرکت Strategy Analytics، کل سود عملیاتی بازار گوشی‌های هوشمند جهان در سال ۲۰۱۶، مبلغ ۵۳٫۷ میلیارد دلار و سهم اپل، مبلغ ۴۴٫۹ میلیارد دلار بوده است.
این شرکت اعلام کرده است سود عملیاتی سامسونگ موبایل در سال ۲۰۱۶، مبلغ ۸٫۳ میلیارد دلار بوده است و این در حالیست که سامسونگ در این سال، گوشی‌های هوشمند بیشتری از اپل فروخته است. در سه‌ماهه پایانی سال، فروش آیفون‌های اپل از کل گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده سامسونگ در همین بازه بیشتر بوده است که تا حد زیادی نتیجه فراخوان گسترده گوشی‌های معیوب گلکسی نوت ۷ بوده است.

سامسونگ موبایل درآمد خود در سال ۲۰۱۶ را ۱۰٫۸۱ تریلیون وون (۹٫۴۴ میلیارد دلار) اعلام کرده است. البته درآمد اعلام‌شده توسط سامسونگ موبایل، شامل درآمدهای این شرکت از تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی و دیگر دستگاه‌های کوچک نیز می‌شود. اپل اعلام کرده بود سود عملیاتی سال ۲۰۱۶ این کمپانی، مبلغ ۶۰ میلیارد دلار است. مشخص نیست شرکت Strategy Analytics چگونه این ارقام را به دست آورده است اما درهرصورت، اختلاف سود اپل و سامسونگ موبایل بسیار فاحش است.

 

کمپانی هوآوی که بزرگ‌ترین سازنده گوشی در چین است، طبق گزارش در سال ۲۰۱۶ تنها ۹۲۹ میلیون دلار سود داشته است که به گفته Strategy Analytics،سهم  ۱٫۶ درصدی از کل سود جهانی را به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش، کمپانی اوپو ۱٫۵ درصد و رقیبش Vivo، ۱٫۳ درصد از کل سود حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند را به دست آورده‌اند. Oppo و Vivo درواقع دو زیرشاخه کمپانی BBK Electronics هستند. هر سه برند برتر چینی، باهم کمتر از ۵ درصد سود جهانی گوشی‌های هوشمند را به دست آورده‌اند.

شرکت شیائومی که سومین گوشی ساز بزرگ چینی است، در موضوع سودآوری مشکل داشته است. هوگو بارا، معاون سابق بخش بین‌الملل شیائومی، نوامبر گذشته در مصاحبه‌ای گفت «ممکن است شیائومی ۱۰ میلیارد گوشی بفروشد و یک دلار سود نکند». هوگو بارا به این نکته اشاره کرده بود که شرکتش علی‌رغم فروش گوشی، سودی ندارد و روی رسیدن به سودآوری در بلندمدت تمرکز کرده است. بارا پس از آن شیائومی را ترک کرد.

کمپانی ZTE که در تعداد گوشی‌های به فروش رسیده وضعیتی مشابه شیائومی دارد، سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار سود کرده است اما پس از آن‌که مجبور شد به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و دروغ گفتن در این مورد، ۸۹۲ میلیون دلار جریمه بپردازد، حدود ۳۴۲ میلیون دلار نیز ضرر کرد.

ناتوانی ۵ گوشی ساز برتر چینی در به دست آوردن حتی ۵ درصد از سود جهانی فروش گوشی‌های هوشمند، علی‌رغم فروش تعداد زیادی گوشی پایین‌رده در شهرهای کم‌درآمد چین، باعث شده است گزارش‌های متوالی در مورد از دست رفتن سهم اپل در بازار چین مسخره به نظر برسد. اپل بخش قابل‌توجهی از سود موجود در بازار چین و سایر بازارها را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

Call Now Button