جریمه میلیارد دلاری ZTE به دلیل نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران و کره شمالی

کمپانی ZTE به دلیل نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران و کره شمالی و دروغ گویی در این مورد، ۱٫۱۹ میلیارد دلار جریمه شد. بخش اعظم این جریمه، به دلیل فروش سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مخابراتی به ایران بوده است.

قانون IEEPA امریکا، فروش سرویس‌ها و محصولات فناوری ساخته‌شده در امریکا را به کشورهایی مانند ایران و کره شمالی منع می‌کند. از سال ۲۰۱۲ کمپانی چینی ZTE به فروش نرم‌افزارها و تجهیزات مخابراتی ساخته‌شده در امریکا، به ایران متهم شده بود. این کمپانی به دلیل انجام این کار از ژانویه ۲۰۱۰ تا آوریل ۲۰۱۶، گناهکار شناخته شد.

هنگامی‌که تحقیقات در این مورد آغاز شد، ZTE ادعا کرده بود گناهکار نیست. حالا با پایان تحقیقات، برای امریکایی‌ها روشن شده است این کمپانی چینی قراردادهای زیادی برای انتقال سخت‌افزار و نرم‌افزار به یک شرکت مخابراتی کشورمان امضا کرده است؛ ارزش این قراردادها میلیون‌ها دلار ذکر شده است.

شرکت ZTE از سال ۲۰۱۰، محصولات ساخته‌شده در امریکا را به قیمت تقریبی ۳۲ میلیون دلار، بدون دریافت مجوز صادرات از دولت امریکا، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران فروخته است و علاوه بر این، در جریان انجام تحقیقات فدرال در این مورد دروغ گفته بود. ZTE در زمان انجام تحقیقات ارسال محموله‌های خود به ایران را متوقف کرده بود.

کمپانی زدتی‌ای همچنین به فروش ۲۸۳ دیوایس مثل ریزپردازنده، روتر و سرور به کره شمالی متهم شده بود. قانون ایالات متحده فروش این اقلام را به کره شمالی منع کرده است.

وزارت بازرگانی و وزارت خزانه‌داری امریکا به ZTE دستور داده است مبلغ ۸۹۲ میلیون دلار به‌عنوان جریمه نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران و دروغ‌گویی در این مورد بپردازد. این کمپانی مبلغ ۲۹۸ میلیون دلار نیز برای فروش محصولات ذکرشده در بالا به کره شمالی، جریمه شده است.

از جریمه ۱٫۱۹ میلیارد دلاری ZTE، مبلغ ۶۶۱ میلیون دلار به دفتر بازرگانی امنیت صنعت تعلق دارد که در صورت پایبندی ZTE به الزامات توافق ۷ ساله، پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار آن معلق خواهد بود. ۴۳۰ میلیون دلار از کل مبلغ باید به‌عنوان جریمه کیفری پرداخت شود. ۱۰۱ میلیون دلار از جریمه نیز باید به دفتر کنترل دارائی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری پرداخت شود.

Zhao Xiamming، معاون اجرایی ZTE روز سه‌شنبه گفت: « ZTE به انجام این اشتباهات اذعان می‌کند، مسئولیت آن‌ها را می‌پذیرد و به ایجاد تغییرات مثبت در کمپانی متعهد است». از ماه مارس ۲۰۱۶، تامین‌کنندگان امریکایی برای کار با ZTE باید مجوز بگیرند. درصورتی‌که ZTE جریمه‌ها را بپردازد و به شرایط توافقنامه پایبند باشد، این موضوع حل خواهد شد.

زدتی‌ای همچنان می‌تواند گوشی‌های هوشمند و دیگر تجهیزات مخابراتی خود را در امریکا بفروشد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تجهیزات مخابراتی در دنیا و چهارمین فروشنده گوشی در ایالات متحده است که گوشی‌های خود را از طریق اپراتورهایی چون AT&T،T-Mobile و Sprint عرضه می‌کند. در ساخت محصولات این کمپانی از قطعات شرکت‌های پیشرو امریکایی همچون کوالکام، مایکروسافت و اینتل استفاده می‌شود.

Call Now Button