قدم بعدی اپل: واقعیت افزوده

واقعیت افزوده از جمله تکنولوژی‌هایی است که اپل توجهات زیادی را به سمت آن معطوف کرده است و امیدوار است بتواند از این فناوری در محصولات آینده خود استفاده کند.

از سال ۲۰۱۱ که تیم کوک به عنوان مدیرعامل کمپانی اپل، جایگزین استیو جابز فقید شد، او تا به امروز در مورد تکنولوژی‌های مختلفی صحبت به میان آورده است. خودروهای بدون راننده، هوش مصنوعی، سرویس استریم تلویزیونی. این‌ها همه نمونه تکنولوژی‌هایی هستند که تیم کوک از زمان انتصاب به عنوان مدیرعامل اپل، بر روی آنها متمرکز بوده است.

اما به نظر می‌رسد که هیچ تکنولوژی به اندازه «واقعیت افزوده» نمی‌تواند آقای کوک را به وجد آورد. تیم‌کوک نیز پیش از این در مورد استفاده از پتانسیل‌های بالقوه فناوری واقعیت افزوده در دنیای گوشی‌های هوشمند سخن گفته بود.

ما تجربه واقعیت مجازی را بصورت روانه خواهیم داشت. تقریبا مانند صرف سه وعده غذایی در روز. این بزودی به بخشی از شما تبدیل خواهد شد. تیم کوک – یک سال پیش

سرمایه‌گذاران کمپانی اپل نیز از سماجت و جدیت تیم کوک برای فناوری واقعیت افزوده، راضی و خوشحال به نظر می‌رسند. یکی از کسانی که از پشت پرده برنامه‌های اپل اطلاع دارد، به تازگی گفته است که اپل برنامه‌ای بلند پروازانه برای گسترش فناوری واقعیت افزوده را در سر می‌پروراند و آقای کوک و تیم همراه او این روش را بهترین راه برای تسلط بر نسل بعدی گجت‌ها و راضی نگه‌داشتن مشتریان می‌دانند.

یک منبع که نخواسته نامش فاش شود، به تازگی گفته است که اپل تیمی متشکل از بهترین و کارآزموده‌ترین متخصصان سخت‌افزار و نرم‌افزار را گرد هم آورده است. این استراتژی پیش از این توسط مدیر لابراتوار دالبی نیز اجرایی شد. بدین صورت که تیمی متشکل از مهندسانی که بر روی عینک‌های آکیلوس و فناوری هولولنز کار می‌کردند و همچنین متخصصان جلوه‌های ویژه هالیوودی در کنار هم به توسعه فناوری‌های مرتبط اقدام می‌کنند. کمپانی اپل همچنین به تازگی چندین کمپانی کوچک فعال در زمینه‌های سخت‌افزار واقعیت افزوده، بازی‌های ۳ بعدی و نرم‌افزار واقعیت مجازی را به تصاحب خود در آورده است.

پیش از این نیز توسط وب‌سایت بلومبرگ گفته شده بود که اپل بر روی چندین محصول واقعیت افزوده کار می‌کند که از نمونه‌های این محصولات می‌توان به عینک‌های دیجیتال با قابلیت اتصال بی‌سیم به آیفون و نمایش اطلاعاتی مانند فیلم، نقشه و… به کاربر اشاره کرد؛ بنابراین براساس این اخبار و شنیده‌ها، باید منتظر رونمایی از آیفون‌هایی با قابلیت پشتیبانی از واقعیت افزوده در آینده باشیم. البته اپل هنوز در این مورد بصورت رسمی اظهار نظر نکرده است.

حرکت به سوی فناوری واقعیت افزوده، قطعا برای اپل خوشایند خواهد بود؛ زیرا ارزش بازار محصولات مبتنی بر واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۶۵ میلیارد دلار خواهد رسید. Gene Munster به عنوان یکی از تحلیلگران کمپانی اپل، اعتقاد دارد که: “کوپرتینویی‌ها چاره دیگری ندارند و واقعیت افزوده در آینده جایگزین آیفون خواهد شد. در واقع، واقعیت افزوده چیزی است که اپل برای رشد به آن نیاز دارد تا بتواند در برابر نحوه تغییر استفاده افراد از سخت‌افزار، از خود دفاعی داشته باشد.”

فناوری واقعیت افزوده را می‌توان پسر عموی کمتر شناخته شده واقعیت مجازی دانست. دلیل توجهات بیشتر به واقعیت مجازی این است که این تکنولوژی می‌تواند افراد را در دنیای مصنوعی غرق کند و برای گیمرها نیز یک تکنولوژی جذاب به نظر می‌رسد.

در حال نیز عینک‌های واقعیت افزوده مانند آکیلوس و هولولنز سردمداران اصلی این بازار هستند؛ اما اپل اعتقاد دارد که واقعیت افزوده به علت پیچیدگی کمتر فروش بهتری را تجربه خواهد کرد. تیم کوک نیز پیش از این و در سرزنش عینک‌های واقعیت مجازی گفته بود که افراد «نمی‌خواهند در چیزی محصور باشند.»

حتی برای کمپانی مانند اپل که به ساخت دستگاه‌های نازک و محکم شهره عام و خاص است، ساخت یک محصول موفق مبتنی بر واقعیت افزوده قطعا آسان نخواهد بود؛ زیرا عینک‌های واقعیت افزوده یا هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند و یا آن‌چنان بزرگ هستند که استفاده‌های عادی را برای کاربران غیرممکن می‌کنند و اگر اپل می‌خواهد در این حوزه فعالیت داشته باشد، باید رویاهای ساخت محصولاتی کوچک و قدرتمند را در ذهن بپروراند.

در واقع اضافه کردن واقعیت افزوده به آیفون‌ها را نمی‌توان یک جهش بزرگ دانست و عینک‌های واقعیت افزوده چالش اصلی هستند. همانند ساعت‌های هوشمند اپل واچ، محصولات واقعیت افزوده نیز احتمالا با آیفون‌ها همگام‌سازی خواهند شد. البته استفاده از فناوری واقعیت افزوده و ۳ بعدی مصرف باتری را نیز بالاتر خواهد برد و اپل باید برای افزایش ظرفیت باتری‌های آیفون چاره‌ای بی‌اندیشد.

البته بحث محتوای واقعیت افزوده نیز مطرح است. اگر محتوای درخوری برای این فناوری وجود نداشته باشد، تمامی تلاش‌ها بیهوده خواهند بود. اگر عینک‌های واقعیت افزوده اپل فاقد هرگونه اپلیکیشن، بازی‌های جذاب و محتواهای رسانه‌ای جذاب باشند، چه کسی حاضر به خرید آنها خواهد بود؟ حتی اپل زامبی‌ها (طرفداران پر و پا قرص و متعصب اپل) نیز در خرید این محصولات تجدیدنظر خواهند کرد.

همچنین این عینک‌های واقعیت افزوده به یک سیستم‌عامل و چیپ سخت‌افزاری جدید نیز نیاز خواهند داشت؛ و در نهایت، قیمت نهایی محصولات از جمله فاکتورهایی است که اپل باید آن را مدنظر داشته باشد؛ وگرنه در غیر این صورت اهالی کوپرتینو به سدی جدی برخواهند خورد.

در روزهایی که اپل مشغول توسعه ساعت هوشمند خود بود، این کمپانی تیمی منظم از افراد داخل و خارج از سازمان را به کار روی توسعه این محصول گماشته بود و به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها بخواهند از همین استراتژی نیز برای توسعه فناوری واقعیت افزوده استفاده کنند. در سال ۲۰۱۵، اپل Mike Rockwell را به استخدام خود درآورد. اگر آقای راک‌ول را نمی‌شناسید باید بگوییم که او سابقا از مدیران بخش سخت‌افزار و تکنولوژی‌های جدید کمپانی Dolby بوده و به شرکت‌های فعال در حوزه واقعیت افزوده، مانند Meta، مشاوره ارائه می‌کرده است.

Mike Rockwell در حال حاضر مسئولیت تیم واقعیت افزوده در کمپانی اپل را بر عهده دارد و بصورت منظم گزارشاتی را به دست Dan Riccio، مسئول گروه مهندسان سخت‌افزار آیفون و آیپد، می‌رساند. Jack McCauley، موسس آکیلوس، در وصف مایک راک‌ول می‌گوید: “او واقعا یک شخص زیرک است و می‌تواند تیمی را گرد هم آورد که پروژه واقعیت افزوده اپل را به پیش ببرد.”

در بهار گذشته، شاهد آن بودیم که اپل تعدادی از بهترین مهندسان سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را به بخشی که راک‌ول مسئولیتش را بر عهده دارد منتقل کرد که از نمونه‌های این افراد می‌توان به Fletcher Rothkopf (از رهبران تیم طراحی اپل واچ) و Tomlinson Holman (خالق استاندارد THX در دنیای صدا) اشاره کرد.

اما استخدام‌های اپل به همینجا ختم نمی‌شود و این کمپانی افراد فعال در زمینه تولید ویدئوهای ۳ بعدی و سخت‌افزارهای پوشیدنی را نیز به استخدام خود درآورده است که در بین آنها نام‌های مطرحی همچون کودی وایت (از رهبران پروژه واقعیت مجازی آمازون)، دان‌کان مک‌رابرتس (مسئول سابق توسعه نرم‌افزاری کمپانی Meta)، یوری پتروف (محقق سابق آکیلوس) و آوی بار زف (با سابقه کار روی پروژه‌های هولولنز و گوگل ارث) نیز به چشم می‌خورند. اخیرا نیز تیم‌هایی متشکل از مهندسان برای کار بر روی آیفون، دوربین‌ها و لنزهای اپتیکال در ساختار اپل شکل گرفته‌اند. همچنین افرادی نیز با تخصص انتخاب مواد خام برای عینک‌های واقعیت افزوده به استخدام اپل درآمده‌اند.

اما براساس شنیده‌ها، اپل قصد دارد فعالیت‌ها در زمینه انیمیشن‌های ۳ بعدی را نیز به جد پیگیری کند و در این راه قرار است با راه‌اندازی دفتری در ولینگتون نیوزلند، تعدادی از کارکنان کمپانی Weta Digital را به استخدام خود درآورد. Weta Digital یک کمپانی فعال در زمینه جلوه‌های تصویری است که در ساخت فیلم‌هایی مانند کینک کونگ و آواتار مشارکت داشته است.

علاوه بر استخدام افراد جدید، کوپرتینویی‌ها برخی حرکات تاکتیکی را نیز در دستور کار دارند. در سال ۲۰۱۵، اپل توانست کمپانی Metaio که در زمینه توسعه نرم‌افزارهای واقعیت افزوده فعالیت دارد را به تصاحب خود در آورد و هم اکنون مدیرعامل سابق Metaio به عنوان یکی از اعضای تیم‌های استراتژیک اپل مشغول به کار شده است. در این تیم تصمیم‌گیری می‌شود که کمپانی باید بر روی چه تکنولوژی‌هایی سرمایه‌گذاری کند.

سال پیش نیز کمپانی FlyBy Media پیشنهاد خرید اپل را پذیرفت و هم اکنون به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به فعالیت ادامه می‌دهد. FlyBy Media در حوزه ساخت نرم‌افزارهای واقعیت افزوده برای دوربین‌ها فعالیت دارد. خود تیم‌کوک نیز تابستان گذشته از کمپانی Magic Leap بازدید کرد تا تمایل خود به سمت و سوی استفاده از واقعیت افزوده را بیش از پیش به نمایش بگذارد. البته کمپانی Magic Leap تاکنون هیچ اظهاری نظری را در این مورد ارائه نداده است.

صدها نفر از مهندسان اپل در حال حاضر روی واقعیت افزوده متمرکز شده‌اند و حتی برخی از مهندسانی که در تیم توسعه دوربین آیفون مشغول به کار بودند نیز به تیم‌های واقعیت افزوده ملحق شده‌اند. همانطور که پیش‌تر هم نوشتیم، یکی از ویژگی‌هایی که اپل به دنبال آن است این است که بعد از ثبت تصویر، بتوان عمق آن و یا عمق برخی از اشیای خاص موجود در تصویر را تغییر داد. از دیگر ویژگی‌هایی نیز که کوپرتینویی‌ها برای آن دندان تیز کرده‌اند این است که بتوان جزئی خاص از تصویر را ایزوله‌سازی کرد و آن را ۱۸۰ درجه چرخاند؛ یعنی به زبان ساده‌تر، اپل قصد دارد که واقعیت افزوده را به عنوان جایگزین جلوه‌های ویژه تصویری معرفی کند.

دوربین‌های آیفون نیز احتمالا به ویژگی «depth sensing» مجهز خواهند شد. این تکنولوژی توسط شرکت اسرائیلی PrimeSense توسعه داده شده است. البته این امکان نیز وجود دارد که اپل به این زودی‌ها قصد استفاده از فناوری‌های مرتبط با واقعیت افزوده را در گوشی‌های هوشمند خود نداشته باشد؛ اما می‌توان این‌گونه گفت که برخی از ورژن‌های واقعیت افزوده در آینده به یکی از پرطرفدارترین موضوعات در دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل خواهد شد.

همانطور که در بالا ذکر شد، عینک‌های واقعیت افزوده هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند و ساخت یک محصول مناسب می‌تواند کلید قفل درهای بسته واقعیت افزوده را به دست اهالی کوپرتینو بدهد. اپل پیش از این با محصولی مانند اپل واچ شانس خود را در زمینه گجت‌های پوشیدنی آزمایش کرده بود؛ اما به دلایلی نمی‌توان این تلاش را یک تلاش صد در صد موفق قلمداد کرد.

محصولاتی مانند گوگل گلس نیز در مرحله اول توسعه با شکست مواجه شدند و نتوانستند رویای مردان مانتین ویو را محقق کنند. اپل در حال حاضر در کمین کمپانی‌های دیگری نشسته است تا ببیند آنها چه استراتژی‌هایی را اتخاذ خواهند کرد و اپل نیز برنامه‌های خود را بر همان آسان تنظیم کند.

Gene Munster، تحلیلگر اپل، می‌گوید:

برای موفق شدن در واقعیت افزوده، سخت‌افزار اهمیت دارد، اما کارهای دیگری نیز باید انجام شود. از نقشه‌ها تا ابزارهای اجتماعی و پرداخت‌ها. و اپل از معدود کمپانی‌هایی است که قادر خواهد بود در این حوزه رقابت کند.

Call Now Button