اگر از گوشی‌های پرچم‌دار بزرگ که حمل و نقلشان کار سختی است کلافه شده‌اید، هوآوی پی ۱۰ را برای شما تولید کرده است. در این بررسی با این محصول کوچک و زیبا از نزدیک آشنا شوید.

بین گوشی‌های پرچم‌دار که تازه‌وارد بازار شده‌اند P10 گوشی‌ای جمع‌وجور با اندازه مناسب است. این گوشی ۵٫۱ اینچی اندازه کوچکی دارد که حمل‌ونقلش و استفاده با یکدست را آسان کرده است. در این بررسی به‌طور کامل با این گوشی کوچک اما بسیار زیبا آشنا می‌شویم و در مورد تمام مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم.

طراحی

در جعبه را که باز کنید گوشی‌ای کوچک اما زیبا روبرویتان ظاهر می‌شود. حدود ۷۱ درصد از قاب جلو با صفحه‌نمایش اشغال شده است. زیر صفحه‌نمایش، برای اولین بار در گوشی‌های ساخت هوآوی، کلیدی به نام کلید home قرار گرفته است. این کلید لمسی است و نمی‌توان آن را فشار داد. بالای صفحه‌نمایش هم خروجی صدای مخاطب و دوربین به همراه LED هشداردهنده دیده می‌شوند. روی صفحه تمام مشکی قاب جلو به‌راحتی می‌توان دوربین دوم را بالای گوشی پیدا کرد.

گوشی را که از جعبه خارج کنید اولین چیزی که حس می‌کنید طراحی متفاوت قاب پشتی است. قاب پشتی، که از فلز ساخته‌شده، شیاردار طراحی شده است. این طراحی کمک کرده تا بدنه فلزی دستگاه لیز نباشد اما اشکال اینجاست که چربی و کثیفی بین این شیارها بعد از مدتی استفاده باقی می‌مانند. پی ۱۰ زیبایی‌اش را مدیون قاب پشتی و طراحی آن است. همان‌طور که گفتیم این قاب از فلز ساخته‌شده اما بالای آن، یعنی جایی که دوربین‌های اصلی و فلاش قرار دارند، از شیشه ساخته‌شده است. خبری از فریم در این گوشی نیست و قاب پشتی تا لبه‌های صفحه‌نمایش کشیده شده است که باعث خوش‌دست‌تر شدن و زیباتر نشان دادن دستگاه شده‌اند. در لبه سمت راست کلید پاور با رنگی متفاوت (یعنی قرمز رنگ) پایین و کلیدهای ولوم، که به هم چسبیده‌اند، بالا قرار دارند. سمت چپ هم فقط درگاه سیم‌کارت‌ها دیده می‌شود. لبه پایینی گوشی میزبان اسپیکر، میکروفون اصلی، جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا و درگاه ارتباطی Type-C است.

  

  

P10 رنگ‌های زیبایی دارد. هوآوی رنگ‌های نقره‌ای، رزگلد، مشکی، طلایی، آبی و سبز را برای این گوشی در نظر گرفته است تا هر سلیقه‌ای را پوشش دهد. ما رنگ آبی گوشی را در اختیار داشتیم که حقیقتا رنگ بسیار زیبا و شیکی بود.

یکی از کاستی‌هایی که در این بخش از گوشی به چشم می‌خورد نبودن ویژگی ضد آب در آن است. متاسفانه برخلاف کمپانی‌های دیگر هوآوی هنوز تصمیم نگرفته تا از لایسنس IP68 برای گوشی‌های پرچم‌دارش بهره ببرد.

در زمینه خوش‌دستی هیچ ایرادی به گوشی وارد نیست. P10 با اندازه شاسی جمع‌وجور و جنس خوب بدنه‌اش یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های موجود در بازار است و نیاز کسانی را برطرف می‌کند که اندازه صفحه‌نمایش بزرگ در گوشی‌های هوشمند را دوست ندارد.

صفحه‌نمایش

P10 برخلاف بردار بزرگش P10 Plus به صفحه‌نمایش فول اچ دی مجهز شده و مشخص نیست چرا هوآوی در این گوشی از کیفیت بالاتر بهره نبرده است. جنس صفحه‌نمایش IPS و تراکم پیکسلی آن ۴۳۲ پیکسل در اینچ است. باوجوداینکه صفحه‌نمایش با لایه‌ای از گوریلاگلس ۵ پوشانده شده است اما هوآوی برای راحتی کاربران در همان ابتدای کار این گوشی را با یک محافظ صفحه‌نمایش که در کارخانه رویش چسبانده شده عرضه می‌کند.

با توجه به اینکه صفحه‌نمایش کیفیت فول اچ دی دارد برای نمایش تصاویر باکیفیت خوب هیچ مشکلی دیده نمی‌شود. اگر تصویر یا فیلمی باکیفیت بالا روی صفحه‌نمایش پخش کنید و گوشی را کنار گوشی‌های با صفحه‌نمایش QHD بگذارید تفاوت زیادی، که توی ذوق بزند، دیده نمی‌شود. نور صفحه‌نمایش از P10 Plus کمتر است اما هنوز هم جزو گوشی‌هایی است که نور صفحه‌نمایش مطلوبی دارند. همین نور خوب صفحه‌نمایش کمک کرده تا خوانایی صفحه‌نمایش زیر نور خورشید قابل قبول اما از رقبایش کمتر باشد. زاویه دید زیاد هم یکی از ویژگی‌های مثبت صفحه‌نمایش محسوب می‌شود که این ویژگی را مدیون جنس IPS است.

بخشی به نام Eye comfort در تنظیمات صفحه‌نمایش وجود دارد. با فعال کردن این تنظیم پیکسل‌های آبی خاموش و رنگ پیکسل‌های زرد روی صفحه‌نمایش غالب می‌شود. این تنظیم برای زمانی موثر است که در نور کم قصد کار کردن با گوشی را داشته باشید.

  

سیستم‌عامل و رابط کاربری

اندروید ۷ سیستم‌عامل پیش‌فرض این گوشی است. رابط کاربری اموشن یو آی ۵٫۱ آخرین نسخه از رابط کاربری مخصوص هوآوی است که روی این اندروید نصب شده است. هوآوی در این نسخه از رابط کاربری سعی داشته تا کاربرپسندتر از گذشته عمل کند و به همین سبب قابلیت شخصی‌سازی را بالاتر برده است.

اولین نشانه این تصمیم هوآوی اضافه کردن منویی جدید به منوی تنظیمات است که استایل صفحه اصلی نام دارد. با وارد شدن به این منو دو تنظیم پیش روی کاربر قرار می‌گیرد؛ با انتخاب اولین تنظیم همه برنامه‌ها در همان صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند و خبری از منوی برنامه‌ها نیست. این نوع قرار گیری برنامه‌ها همیشه در رابط کاربری هوآوی وجود داشته است. اما دومین تنظیم که به‌تازگی به گوشی‌های هوآوی راه پیدا کرده برای این است که ظاهر این اندروید شبیه به‌ظاهر گوشی‌های اندرویدی دیگر شود. با انتخاب این تنظیم کلید اپ دراور به صفحه اصلی گوشی افزوده می‌شود و صفحه‌ای مجزا برای برنامه‌های نصب شده روی گوشی نمایان می‌شود.

صفحه اصلی مکان دیگری است که قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی بران آن در نظر گرفته شده است. در این صفحه با کشیدن دو انگشت روی صفحه تنظیماتی ظاهر می‌شود که می‌توان نوع نمایش، نوع حرکات و … را تغییر داد.

برای نوار وضعیت که بالای گوشی قرار دارد هم قابلیت‌های خوب شخصی‌سازی در نظر گرفته شده است. به‌طور مثال می‌توان سرعت شبکه در حال استفاده را در این بخش نشان داد، میزان درصد باتری را کنار آیکون باتری یا داخل آیکون نشان داد یا نوع نمایش نوتیفیکیشن ها به‌صورت عدد یا آیکون تغییر داد.

امکان فعال کردن کلیدهای ناوبری داخل صفحه‌نمایش برای این رابط کاربری وجود دارد. اگر بخواهید به‌جای استفاده از کلید Home از کلیدهای داخل صفحه استفاده کنید امکان شخصی‌سازی زیادی ازجمله تغییر مکان آن‌ها یا اضافه کردن کلید مخصوص نوتیفیکیشن بار برای آن وجود دارد.

سخت‌افزار

پردازنده گوشی ۸ هسته‌ای و ساخت هوآوی است. این پردازنده کایرین ۹۶۰ نام دارد و ۴ هسته آن فرکانس ۱٫۸ و ۴ هسته دیگر فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتزی دارند. کنار پردازنده دستگاه رم ۴ گیگابایتی قرار دارد که با باز بودن ۱۰ برنامه در پس‌زمینه حدود ۲ گیگابایت از آن آزاد باقی می‌ماند. حافظه داخلی دستگاه ۶۴ گیگابایت است از این ۶۴ گیگابایت همان ابتدای کار ۱۱ گیگابایت در اشغال فایل‌های سیستمی است و ۵۴ گیگابایت فضای آزاد وجود دارد.

در اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها گوشی خوب عمل می‌کند و مشکلی با اجرای کارهای روزمره با آن وجود ندارد. هرچند سرعت باز و بسته کردن برنامه‌ها از برادر بزرگ‌ترش یعنی P10 Plus کمتر است اما درمجموع سرعت خوبی دارد و در حد و اندازه دیگر پرچم‌داران بازار است.

سنسور اثرانگشت همان‌طور که گفتیم در کلید Home جای گرفته است. برای اولین بار شاهد استفاده از این سنسور در قاب جلوی گوشی‌های هوآوی هستیم. مانند همیشه سنسورهای اثرانگشت هوآوی بسیار خوب عمل می‌کند و بدون نیاز به فشار هیچ کلیدی فعال می‌شود. برای تعریف اثرانگشت ۱۴ بار تلاش لازم است اما بعد از آن انگشت از هر طرف روی سنسور گذاشته شود با سرعت و بدون مشکل شناسایی شده و قفل صفحه را باز می‌کند.

برخلاف پی ۱۰ پلاس خبری از اسپیکرهای استریو در این گوشی نیست و هوآوی به همان اسپیکر پایین گوشی بسنده کرده است. باوجوداینکه اسپیکر این گوشی استریو نیست حجم و کیفیت صدا بسیار خوب است اما بلندی آن به بلندی صدای اسپیکر گوشی‌ای مانند S8 نمی‌رسد.

دوربین

هوآوی برای این گوشی هم از دوربین دوتایی با لایسنس لایکا استفاده کرده است. یکی از دوربین‌های این گوشی سنسور ۲۰ مگاپیکسلی دارد که عکس‌های سیاه‌وسفید تهیه می‌کند و دوربین دیگر سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد که عکس‌های رنگی می‌گیرد. درنهایت هر دو عکس با هم ترکیب و عکس نهایی ساخته می‌شود. سنسور ۲۰ مگاپیکسلی با توجه به اینکه درگیر تهیه رنگ عکس‌ها نمی‌شود جزئیات را به‌خوبی ثبت می‌کند و وظیفه ثبت رنگ‌ها را بر عهده دوربین ۱۲ مگاپیکسلی می‌گذارد.

  

منوی دوربین این گوشی یکی از کاربردی‌ترین منوهایی است که تا به حال روی یک گوشی موبایل دیده‌ایم. همه تنظیماتی که احتمالا طول روز با آن‌ها کار دارید در این منو و دم دست قرارگرفته‌اند. با کشیدن انگشت سمت چپ روی منوی دوربین تنظیمات نمایش داده می‌شوند و با کشیدن سمت راست مودها.

موضوع عجیبی که در دوربین دیده می‌شود و در P10 Plus وجود داشت حضور نداشتن HDR خودکار است. علاوه بر این خبری از کلید روشن و خاموش کردن HDR در منوی دوربین هم نیست و برای فعال کردنش باید به منوی مود مراجعه کرد.

یکی از بخش‌های خوب منوی این دوربین، که برای عکاسان حرفه‌ای مناسب است، تنظیمات دستی است. این منور با بالا کشیدن شاسی‌ای که در بخش پایینی منو قرار دارد فعال و آماده‌به‌کار می‌شود.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین همانند پی ۱۰ پلاس بسیار خوب است. رنگ‌ها به واقعیت بسیار نزدیک‌اند و نویز زیادی ندارند. در نور شب هم نویز تصاویر زیاد نیست اما ثبت جزئیات بسیار کمتر از نور روز است. تفکیک رنگ به‌خوبی توسط دوربین انجام می‌شود و رنج دینامیکی بسیار خوب است. بدین ترتیب تشخیص رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی به‌راحتی انجام می‌شود.

حالت پرتره ویژگی خوبی است که در منوی دوربین گوشی دیده می‌شود و رقیبی برای حالت دپس افکت برای آیفون ۷ پلاس محسوب می‌شود. با فعال کردن این حالت می‌توانید از سوژه‌های نزدیک عکس‌هایی بگیرید که پس‌زمینه کاملا مات دارند.

دوربین دوم سنسور ۸ مگاپیکسلی دارد. در منوی این دوربین هم مانند دوربین اصلی همه‌چیز دم دست قرار دارد. بخشی به نام Perfect Selfie در تنظیمات دوربین دوم وجود دارد که با فعال کردن آن در زمان گرفتن عکس سلفی امکان دوربین از می‌خواهد که از زوایای متفاوت از صورت عکس بگیرد. با گرفتن این چند عکس و ترکیب آن‌ها با یکدیگر سلفی‌ای تر و تمیزتر و قابل ادیت گرفته می‌شود. در منوی دوربین دوم مانند دوربین اول حالت پرتره وجود دارد و می‌توان با آن سلفی‌هایی گرفت که منظره پشت سر کاملا مات باشد.

عکس‌های گرفته شده با دوربین دوم رنگ‌های خوبی دارند و نویز آن‌ها زیاد نیست. اما این موضوع تنها محدود به روز است و در نور شب نویز عکس‌ها زیاد می‌شود.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی و دوربین دوم را در ادامه مشاهده کنید. برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

عکس‌های گرفته شده با دو دوربین در نور روز

  

  

  

  

نمونه عکس بدون فلاش

  

نمونه عکس با فلاش

  

نمونه عکس ماکرو

نمونه عکس دوربین اصلی (هر دو لنز – لنز رنگی – لنز سیاه و سفید)

    

    

نمونه عکس‌های تهیه شده با لنز رنگی

  

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم ۱۰۰ درصد

  

نمونه عکس دوربین در نور شب

  

  

  

نمونه عکس دوربین دوم در روز و شب

  

  

باتری

هوآوی از باتری‌ای با ظرفیت ۳۲۰۰ میلی‌آمپر برای گوشی‌ای با صفحه‌نمایش ۵٫۱ اینچ استفاده کرده است. ظرفیت باتری این گوشی از بسیاری رقیبان با اندازه صفحه‌نمایش بزرگ‌تر بیشتر است. در مدت استفاده از این گوشی پی بردیم که تا دو روز بدون نیاز به شارژ و البته با کار سبک می‌توان با گوشی کنار آمد و بعد از ۲ روز باید آن را به شارژ متصل کنید. نتایج تست‌های تکی نیز به‌صورت زیر به دست آمد:

۳۰ دقیقه بازی آسفالت ۸ میزان درصد کاهش باتری ۸ درصد

۱ ساعت فیلم‌برداری ۴K میزان درصد کاهش باتری ۴۰ درصد

مدت‌زمان پخش مداوم ویدیوی Full HD حدود ۱۳ ساعت

اما چیزی که در مورد باتری این گوشی ما را شگفت زده کرد مدت زمان شارژ شدنش است. برای شارژ این باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپری تنها به ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان نیاز است که با توجه به ظرفیت و مدت زمان طولانی شارژدهی یکی از بهترین گوشیهای هوشمند در بازار محسوب می شود.

بخریم؟

در زمانی که تقریبا تمام کمپانی‌ها گوشی‌های هوشمندشان را با صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر از ۵٫۵ اینچ معرفی کردند هوآوی تصمیم گرفت تا یکی از پرچم‌دارانش را با صفحه‌نمایش کوچک ۵٫۱ اینچ معرفی کند. این نسخه از برادر بزرگ‌ترش در برخی زمینه‌های سخت‌افزاری ضعیف‌تر هم است. P10 از آن دست گوشی‌هایی است که اگر کسی قصد خرید گوشی‌ای رده بالا داشته باشد می‌تواند آن را در لیست خرید قرار دهد. طراحی زیبا و شیک و از همه مهم‌تر خوش‌دست بودن و جمع‌وجور بودنش نسبت به رقبا P10 را به گوشی‌ای تبدیل کرده، که با وجود قیمت بالایی که برایش در نظر گرفته شده محصولی مناسب برای خرید برای دوستداران گوشی‌های کوچک است.

Call Now Button