امسال سال گوشی‌های با حاشیه کم صفحه‌نمایش است. ال‌جی یکی از کمپانی‌هایی است که با معرفی و عرضه جی ۶ خودی در این عرصه نشان داده و به قول معروف از قافله جانمانده. با هم این محصول دوست داشتنی را بررسی کنیم.

دو سالی است که دو کمپانی سامسونگ و ال‌جی به جدیت مشغول تغییر در صفحه‌نمایش گوشی‌هایشان هستند. سال گذشته ویژگی Always On به گوشی‌های این دو کمپانی اضافه شد و امسال شاهد کم شدن حاشیه صفحه‌نمایش پرچم‌دارانشان هستیم. G6 جدیدترین پرچم‌دار ال‌جی با ظاهری متفاوت از نسل قبلی معرفی و عرضه شده است. در این بررسی با این محصول و مزایا و معایبش آشنا می‌شویم.

طراحی

به‌طور حتم اولین چیزی که نظر کاربر را در این گوشی جلب می‌کند صفحه‌نمایش است. صفحه‌نمایش نه‌تنها در کناره‌ها بلکه در بالا و پایین هم حاشیه بسیار کمی دارد و این کم بودن حاشیه کمک کرده تا در شاسی‌ای تقریبا هم‌اندازه نسل قبل صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر جای بگیرد. صفحه‌نمایش حدود ۷۷ درصد قاب جلویی را اشغال کرده است.

جی ۶ گوشی نازکی نیست و طراحی‌اش به‌گونه‌ای است که این نازک نبودن به چشم می‌آید. وزن دستگاه هم کم نیست و با وزنی در حدود ۱۶۳ گرم گوشی تقریبا سنگینی است. با این اوصاف جی ۶ گوشی بسیار بسیار خوش‌دستی است و تعادل وزنی به‌خوبی در آن رعایت شده است.

جنس بدنه در کناره‌ها از فلز است اما برخلاف نسل قبل خبری از فلز در قاب پشتی نیست. ال‌جی تصمیم گرفته تا برای قاب پشتی در این گوشی از شیشه استفاده کند. اگرچه قاب پشتی از شیشه ساخته شده اما شبیه به هیچ‌کدام از گوشی‌هایی نیست که تا امروز قاب پشتی شیشه‌ای داشتند. با اولین نگاه به قاب پشتی این اشتباه پیش می‌آید که جنسش فلزی است. استفاده از شیشه در قاب پشتی باعث شده تا بدنه دستگاه از نسل قبل لیزتر باشد اما این لیز بودن در حدی نیست که نگران‌کننده باشد و تضادی با محکم نشستن گوشی در کف دست ندارد.

بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم کنار سنسورها و خروجی صدای مخاطب قرار گرفته است. پایین صفحه‌نمایش لوگوی ال‌جی حک شده است. استفاده از این لوگو پایین صفحه‌نمایش کمی عجیب است زیرا ال‌جی می‌توانست با حذف این لوگو فضای بیشتری برای صفحه‌نمایش فراهم کند.

لبه سمت راست درگاه سیم‌کارت، لبه سمت چپ کلیدهای ولوم با طراحی جدا از هم، بالای گوشی جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا کنار میکروفون دوم و درنهایت پایین گوشی اسپیکر کنار درگاه ارتباطی type-C و میکروفون اصلی قرار دارند.

  

  

قاب پشتی میزبان دو دوربین است که بالای قاب قرار دارند. بین این دو دوربین فلاش دوتایی و پایین قاب دوربین‌ها کلید پاور قرار دارد. کلید پاور نقش سنسور اثرانگشت را هم به دوش می‌کشد.

قاب پشتی طراحی بسیار شیک و زیبایی دارد. ال‌جی از ۳ رنگ سفید، مشکی و پلاتینیومی یخی برای رنگ‌های این قاب شیشه‌ای استفاده کرده است. درمجموع جی ۶ علاوه بر اینکه گوشی خوش‌دستی است طراحی شیک‌تری هم نسبت به نسل قبلی دارد و می‌توان گفت که ال‌جی در این زمینه قدمی بزرگ برداشته است.

استحکام

ضد آب بودن ویژگی‌ای است که کم‌کم شاهد استفاده آن در تمام گوشی‌های پرچم‌دار هستیم. G6، مانند بسیاری پرچم‌داران مطرح بازار، ضد آب و ضد گردوغبار است. به لطف لایسنس IP68 تا عمق ۱٫۵ متر مدت ۳۰ دقیقه می‌توان با گوشی بدون نگرانی کار کرد. اما ویژگی‌ای در این گوشی وجود دارد که در دیگر پرچم‌داران بازار دیده نمی‌شود. جی ۶ در برابر ضربه و سقوط از ارتفاع بسیار مقاوم است به‌طوری‌که اگر از روی میز یا از جیب یا حتی ارتفاعی بالاتر روی زمین سقوط کند هیچ اتفاق مهمی برایش نمی‌افتد و فقط شاید چند خط یا غر شدگی در فریم فلزی دیده شود.

  

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش گوشی اندازه ۵٫۷ اینچی با کیفیت QHD و تراکم پیکسلی ۵۶۴ پیکسل در اینچ دارد. مشخصات صفحه‌نمایش بسیار خوب به نظر می‌رسد اما چیزی که این گوشی را از دیگران متمایز می‌کند نسبت ابعادش است. ال‌جی از نسبت ابعاد نامتعارف ۱۸:۹ برای صفحه‌نمایش این گوشی استفاده کرده درحالی‌که نسبت ابعاد صفحه‌نمایش معمول ۱۶:۹ است. این اندازه غیرمعمول سبب شده تا برخی از اپلیکیشن‌ها امکان اجرا شدن تمام صفحه را روی این گوشی نداشته باشند. شاید برای خیلی‌ها این نسبت ابعاد چندان تاثیرگذار نباشد اما اگر شناختی از دنیای سینما داشته باشید این موضوع برایتان پررنگ می‌شود. اگرچه هنوز محتوای با نسبت ابعاد ۱۸:۹ زیاد نیست اما فیلم‌سازان از این نسبت ابعاد به‌عنوان نسبت ابعادی مناسب بین تلویزیون و سینما یاد می‌کنند و احتمالا در آینده نزدیک بیشتر شاهد استفاده از این نوع محتوا هستیم.

اگرچه نسبت ابعاد در صفحه‌نمایش این محصول آن را از دیگران متمایز کرده است ویژگی‌های دیگری ازجمله دالبی ویژن و HDR 10 هم به متفاوت بودن صفحه‌نمایش کمک کرده‌اند. این تکنولوژی تا کنون در تلویزیون‌ها استفاده می‌شد تا رنگ‌ها بهتر نمایش داده شوند، زاویه دید بیشتر شود و درنهایت کنتراست بالاتر رود. برای این تکنولوژی هم هنوز محتوای زیادی در دسترس نیست و تاثیری در ویدیوهایی که از یوتوب می‌بینید یا زمان کار کردن با سیستم‌عامل ندارد و تنها دو کمپانی آمازون و نتفیلیکس به تولید محتواهایی این چنینی مباردت دارند.

همه‌چیز در این صفحه‌نمایش خوب است. رنگ‌ها بسیار واقعی‌اند و اشباع بودن زیاد تصاویر را غیرواقعی جلوه نمی‌دهد. برخلاف نسل قبلی نور صفحه‌نمایش زیاد است و همین زیاد بودن نور کمک می‌کند تا زیر نور خورشید همه محتوا به‌خوبی قابل‌دیدن باشد.

در تنظیمات صفحه‌نمایش بخشی به نام App Scaling دیده می‌شود با وارد شدن به این بخش برنامه‌هایی نمایش داده می‌شوند که کاربر روی گوشی نصب کرده است. با انتخاب هرکدام از برنامه‌ها امکان تنظیم نوع نمایش آن وجود دارد. می‌توان نسبت ابعاد ۱۶:۹ (سازگار)، ۱۶٫۷:۹ (استاندارد) و ۱۸:۹ (تمام صفحه) را برای هر یک از برنامه‌ها جداگانه انتخاب کرد. برنامه‌های نصب شده توسط کارخانه در این دسته‌بندی قرار ندارند و امکان نوع نمایش آن‌ها برای کاربر وجود ندارد. بر همین اساس هنگام تماشای ویدیوهایی که نسبت ابعاد ۱۸:۹ ندارند بالا و پایین گوشی نواری مشکی‌رنگ به وجود می‌آید.

Comfort view بخشی دیگر در تنظیمات صفحه‌نمایش است که برای کار کردن با گوشی در نور کم به کار می‌رود. اگر این تنظیم فعال شود نور صفحه زرد شده و پیکسل‌های آبی خاموش می‌شوند. سه سطح برای نور زردی که روی صفحه غالب می‌شود وجود دارد. علاوه بر این بخشی به نام سیاه‌وسفید وجود دارد که همه‌چیز را در صفحه گوشی سیاه‌وسفید می‌کند.

Always On ویژگی‌ای است که از نسل قبل به خانواده گوشی‌های هوشمند ال‌جی راه پیدا کرده است. با فعال کردن این ویژگی زمانی که صفحه گوشی قفل می‌شود محتوایی روی صفحه به نمایش درمی‌آید که نیاز کاربر به باز کردن قفل صفحه را کاهش می‌دهد. انتخاب اینکه چه محتوایی نمایش داده شود به سلیقه کاربر است. در این گوشی می‌توان ساعت دیجیتال، آنالوگ یا یک متن دلخواه را به نمایش گذاشت. صفحه Always On از سنسور نور در گوشی استفاده می‌کند و زمانی که نور محیط کم باشد میزان روشنایی را کاهش می‌دهد تا باتری کمتری مصرف شود.

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت گوشی همانند نسل قبلی در قاب پشتی قرار گرفته است. همیشه گفته‌ایم محل قرار گرفتن سنسور در پشت گوشی را دوست داریم و زمان کار کردن با گوشی‌این مکان بسیار مناسب این سنسور است. ال‌جی برخلاف سامسونگ از مکان مناسبی برای قرارگیری سنسور اثرانگشت استفاده کرده؛ این سنسور وسط قاب پشتی و زیر دو دوربین قرار گرفته است. دقت این سنسور بسیار خوب است اما سرعت آن به‌خوبی گوشی‌هایی مانند P10 یا Pixel نیست و بین گذاشتن انگشت تا باز شدن قفل گوشی کمی تاخیر وجود دارد. یکی دیگر از نکته‌های منفی در مورد این سنسور طراحی تقریبا تخت آن است. به سبب اینکه سنسوری که در پشت گوشی قرار دارد دیده نمی‌شود باید طراحی غیرهمسطح با بدنه داشته باشد تا کاربر به‌راحتی بتواند با لمس آن را پیدا کند.

درگاه سیم‌کارت لبه سمت راست گوشی قرار دارد. این درگاه از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند اما درگاه سیم‌کارت دوم هیبریدی است و امکان استفاده از کارت حافظه خارجی هم در آن وجود دارد. هر دو درگاه از سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کنند.

اسپیکر همانطور که گفتیم پایین گوشی قرار گرفته و خبری از اسپیکر دوتایی در گوشی نیست. این اسپیکر صدای بسیار بلندی دارد و از این بابت قابل رقابت با اسپیکر گوشی‌ای مانند آیفون ۷ پلاس است اما از نظر حجم صدا نمی‌تواند از پس رقابت با آیفون ۷ پلاس بربیاید. یکی از مشکلات اصلی اسپیکر محل قرارگیری آن است که در زیر گوشی قرار گرفته و به طور حتم در حین بازی کردن یا تماشای ویدیو روی آن با دست پوشانده می‌شود.

  

ال‌جی از پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ برای این گوشی بهره برده است. این پردازنده ۴ هسته دارد که ۲ هسته آن فرکانس ۲٫۳۵ و ۲ هسته دیگر فرکانس ۱٫۶ گیگاهرتزی دارند. کنار پردازنده رم ۴ گیگابایتی قرار دارد. هنگام باز بودن تعدادی برنامه حدود ۲٫۸ گیگابایت از رم درگیر برنامه‌های باز است و حدود ۱٫۲ گیگابایت از آن آزاد است. این گوشی در نسخه‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه شده است که ما نسخه ۳۲ گیگابایتی را در اختیار داشتیم از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی گوشی ۲۲٫۴ گیگابایت آزاد و در اختیار کاربر است. درمجموع در عملکرد روزانه سرعت گوشی خوب است و اگرچه به‌سرعت گوشی‌ای مثل P10 Plus نمی‌رسد تقریبا برنامه‌ها را سریع باز و بسته می‌کند. در اجرای بازی‌ها و برنامه‌ها سنگین هم گوشی خوب عمل می‌کند و مشکلی از این بابت دیده نمی‌شود. نکته مثبتی که در اجرای برنامه‌ها دیده می‌شود باز بودن آن‌ها در پس‌زمینه است. به همین سبب اگر از بازی‌ای مانند آسفالت ۸ بیرون بیایید بعد از حتی گذشت ۱ روز بدون اینکه برنامه از ابتدا لود شود به همان جایی باز می‌گردید که از بازی خارج شده‌اید و این معنی واقعی باز ماندن برنامه در پس‌زمینه است.

نرم‌افزار

همان‌طور که انتظار می‌رفت از اندروید نسخه ۷ روی این گوشی استفاده شده است. این اندروید با آخرین رابط کاربری ال‌جی تزئین شده است. ردپای اندروید خام در بسیاری از بخش‌های نرم‌افزاری گوشی به چشم می‌خورد.

صفحه قفل طراحی ساده‌ای دارد و دو میانبر دوربین و تماس در آن قرار گرفته‌اند که امکان اضافه کردن میانبرهای دیگر تا ۵ میانبر وجود دارد . با گذر از این صفحه به صفحه اصلی می‌رسیم. جایی که سه روش نمایش برای آن وجود دارد. در اولین روش تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی در این صفحه‌نمایش داده می‌شوند و خبری از صفحه مخصوص برنامه‌ها در آن نیست. حالت دوم Easy Home است که با فعال کردن این ویژگی همه‌چیز ساده می‌شود. در صفحه اصلی تنها سه صفحه‌ایجاد می‌شود که صفحه اول برای اضافه کردن مخاطبین است، صفحه دوم و سوم قرار دادن چند برنامه پر کاربرد. حالت سوم گزینه App drawer را به نرم‌افزار گوشی اضافه می‌کند و در این راستا صفحه اصلی تنها برای قرار گرفتن ویجت ها و برنامه‌های دلخواه کاربر باقی می‌ماند.

    

Samrt Bulletin بخشی است که اگر فعال شود صفحه‌ای جداگانه به صفحه‌های اصلی اضافه می‌شود. این صفحه شامل بخش‌های سلامتی، تقویم، موزیک، تنظیمات هوشمند و اورنوت است. اگر می‌خواهید دسترسی سریع به محتوای موجود در گوشی خودتان داشته باشید این بخش کاربرد زیادی خواهد داشت.

تم بخشی است که در تنظیمات گوشی به چشم می‌خورد. پیش‌فرض ۵ تم روی گوشی نصب هستند اما با انتخاب تم‌های بیشتر به LG Smart World منتقل می‌شوید که در آن تعداد زیادی تم برای دانلود و نصب وجود دارد.

بخشی کاربردی در تنظیمات به چشم می‌خورد که Smart settings نام دارد. در منوی این بخش امکان این وجود دارد تا برخی از وظایف را بر عهده خود گوشی گذاشت. به‌طور مثال می‌توانید تنظیمات را به‌گونه‌ای انجام دهید که اگر هدفون به گوشی متصل شد برنامه مشخصی مثل اسپاتیفای باز شود. یا اگر به خانه رسیدید بلوتوث خاموش شود، وای فای روشن شود یا صدای زنگ تغییر کند.

Smart Doctor در تنظیمات گوشی قرار دارد و این امکان را فراهم می‌کند تا حال عمومی گوشی را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام لازم را انجام دهید. این برنامه با مانیتور کردن وضعیت گوشی به‌طور مثال به کاربر می‌گوید که میزان حافظه رم زیادی اشغال شده و با فشار کلید Optimize امکان خالی کردن حافظه رم و بهبود وضعیت کلی گوشی را فراهم می‌کند.

درمجموع رابط کاربری جدید ال‌جی طراحی به مراتب بهتر از نسل‌های قبلی دارد و علاوه بر اینکه کارآمدتر شده روان‌تر از قبل هم کار می‌کند.

دوربین

ال‌جی از دو دوربین در پشت گوشی استفاده کرده است. هر دو دوربین این گوشی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی دارند اما یکی از لنزها زاویه دید زیاد ۱۲۵ درجه دارد که به تکنولوژی‌های OIS مجهز نیست و عدد دهانه دیافراگمش هم f/2.4 است. این در حالی است که لنز دیگر که زاویه دید ۷۱ درجه دارد به OIS مجهز است و عدد دهانه دیافراگمش f/1.8 است.

  

عکاسی با دوربین G6 بسیار جذاب و اعتیادآور است. با کمک لنزی که زاویه دید بسیار زیادی دارد می‌توان عکس‌های خلاقانه‌ای گرفت که پیش‌ازاین امکانش نبوده است. منوی دوربین بسیار کاربردی است. تمام چیزهایی که در طول عکاسی نیاز دارید در این منو وجود دارد. بالای منوی دوربین تنظیماتی مانند فلاش، تغییر حالت از خودکار به تنظیمات دستی، مودها و … دیده می‌شوند. تنها چیزی که در این بخش کمبودش حس می‌شود تنظیمات HDR است که برای دسترسی به آن باید وارد منوی تنظیمات شد.

رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی بسیار نزدیک به واقعیت‌اند و می‌توان گفت که واقعی‌ترین عکس‌های ممکن با دوربین این گوشی گرفته می‌شود. نور و رنج دینامیکی هم در عکس‌های این دوربین خوب است و به‌خوبی می‌توان رنگ‌های نزدیک را از هم تمیز داد. مشکل عکس‌ها نویز آن‌هاست که نسبت به رقبا نویزی زیادتر دیده می‌شود. در نور کم وضعیت بدتر می‌شود و نویز بیشتری در عکس‌ها مشاهده می‌کنید اما باوجوداین نویز تقریبا زیاد، جزئیات به‌خوبی توسط دوربین ثبت می‌شوند.

دوربین دوم گوشی هم سنسور ۵ مگاپیکسلی دارد. همانند دوربین اصلی این دوربین هم دو نوع حالت عکاسی دارد. در حالت اول زاویه دید معمولی است و در حالت دوم زاویه دید ۱۰۰ درجه‌ای برای عکاسی فراهم می‌شود. انتظار خیلی زیادی نمی‌توان از دوربین دوم این گوشی در زمینه کیفیت داشت. ثبت جزئیات برای دوربین ۵ مگاپیکسلی خوب است اما نویز تصاویر خیلی بالاست.

نمونه عکس‌های گوشی با هر دو دوربین نور روز

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

نمونه عکس‌های گوشی با هر دو دوربین نورشب

  

  

  

  

  

  

  

  

نمونه عکس‌های دوربین اصلی بدون فلاش و با فلاش

  

  

نمونه عکس‌های دوربین دوم در روز و شب

  

  

باتری

سال گذشته جی ۵ در بخش شارژدهی باتری خوب عمل نمی‌کرد و باتری با استفاده سبک هم به انتهای روز نکشیده به شارژ نیاز پیدا می‌کرد؛ اما نکته مثبت در نسل قبل شارژ شدن سریع باتری بود که در کمتر از ۱ ساعت کامل شارژ می‌شد. امسال ال‌جی تصمیم گرفته تا باتری بهتری در گوشی استفاده کند و به همین سبب از باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است. این باتری در استفاده سنگین تا ۱ روز کامل دوام می‌آورد و در استفاده سبک تا ۲ روز می‌توان با آن کار کرد؛ اما نکته منفی در مورد باتری مدت‌زمان شارژ شدن است. برای شارژ شدن این باتری پرظرفیت باید ۲ ساعت زمان صرف کنید.

نتایج تست‌های تکی به شرح زیر است:

۳۰ دقیقه بازی آسفالت ۸ درصد کاهش باتری: ۷ درصد

۱ ساعت فیلم‌برداری درصد کاهش باتری: ۳۵ درصد

مدت‌زمان پخش مداوم ویدیوی فول اچ‌دی تا خاموش شدن گوشی: ۱۱ ساعت

باید بخریم؟

G6 با ارائه صفحه‌نمایشی کم حاشیه تجربه‌ای متفاوت از کار کردن با گوشی را فراهم می‌کند. جنس بسیار خوبی برای بدنه این گوشی استفاده شده است و ال‌جی علاوه بر اینکه استحکام دستگاه را نسبت به نسل قبل بهتر کرده طراحی شیک‌تری هم، به‌خصوص در قاب پشتی، برای گوشی در نظر گرفته است. درمجموع از نکات مثبت گوشی می‌توان به صفحه‌نمایش با کیفیت و متفاوت از نظر اندازه، جنس بسیار خوب بدنه، دوربین اعتیادآور برای عکاسی، طراحی بسیار خوش‌دست و باتری پرقدرت اشاره کرد. ازجمله نقاط ضعف گوشی در برابر رقیبان هم می‌توان به کیفیت پایین‌تر دوربین نسبت به رقبا، رابط کاربری ساده‌تر و کسل‌کننده‌تر و پردازنده ضعیف‌تر اشاره کرد.

با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب این گوشی در طول مدت استفاده  به آن وابستگی پیدا کردیم و علاقه‌مند شدیم. G6 گوشی‌ای است که شاید در نگاه اول شما را جذب نکند اما درنهایت بعد از مدتی استفاده به آن عادت می‌کنید و دوستش خواهید داشت.

اگر کاربر G5 هستید، به جز دوربین، G6 عملکردی متفاوت برایتان به همراه می‌آورد و به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای خریدش اقدام کنید. اگر می‌خواهید برای بار اول وارد دنیای اندروید شوید ال‌جی جی ۶ می‌تواند به‌خوبی به شما سرویس دهد اما گوشی‌های اندرویدی دیگری مانند گوگل پیکسل‌ها با اندروید خامی که رویشان نصب است تجربه متفاوت و دوست‌داشتنی‌تر را برایتان به ارمغان می‌آورند.

G6 باید با رقبای سرسختی مانند Galaxy S8 و iPhone 7 Plus و P10 Plus در این بازار پرتلاطم رقابت کند. سال گذشته G5 در این رقابت چندان خوب عمل نکرد اما به نظر می‌رسد که G6 بتواند ناتوانی سال گذشته جی ۵ را جبران کند. البته نباید V20 را هم که گوشی پرقدرت و دوست‌داشتنی‌ای است در این رقابت فراموش کرد که خوش می‌تواند رقیبی برای G6 باشد.

Call Now Button