نگاهی به تغییرات دوربین UltraPixel 3 در U11 اچ تی سی

کمپانی اچ تی سی در گوشی U11 از نسل سوم دوربین‌های UltraPixel بهره گرفته است. در این مطلب از وب‌سایت جی اس ام نگاهی خواهیم داشت به تغییرات این دوربین و امکانات افزوده شده به آن در HTC U11

برند UltraPixel که مختص دوربین‌های اچ تی سی است از سال ۲۰۱۳ و از زمان رونمایی از HTC One در محصولات این کمپانی به کار گرفته می‌شود. در اولتراپیکسل تمرکز اصلی بجای شماره مگاپیکسل روی سایز پیکسل هاست تا درنهایت تصویری باکیفیت به کاربر تحویل داده شود. اما بااین‌وجود، اولین نسل از دوربین‌های UltraPixel نتوانستند آن‌طور که بایدوشاید انتظارات را برآورده کنند. در HTC 10 سرانجام شاهد آن بودیم که کمپانی تایوانی توانست از دوربینی در حد و اندازه‌های یک گوشی پرچم‌دار رونمایی کند. اچ تی سی ۱۰ به دومین نسل از دوبین‌های اولتراپیکسل مجهز شده بود و می‌توانست تعادلی به‌مراتب بهتر بین شماره و اندازه مگاپیکسل را ارائه دهد.

همان‌طور که در جریان هستید، کمپانی اچ تی سی چندی پیش از جدیدترین گوشی پرچم‌دار خود بانام U11 رونمایی کرد. این گوشی به سومین نسل از دوربین‌های اولتراپیکسل مجهز شده است و یک نمونه کاملا ارتقا یافته محسوب می‌شود.

اما در UltraPixel 3 چه چیزی تغییر کرده است؟ در ابتدا باید بدانید که رزلویشن تغییری نکرده و از همان رزلویشن U Ultra که در نسل دوم اولتراپیکسل ها نیز وجود دارد، بهره گرفته شده است. اما سایز پیکسل‌ها به ۱٫۴ میکرومتر تقلیل پیداکرده و می‌توان با قطعیت گفت که سنسور دوربین نیز کوچک‌تر شده است. اگر معنی کوچک‌تر شدن پیکسل‌ها را نمی‌دانید، باید بگوییم که تقلیل اندازه پیکسل‌ها می‌تواند اثری منفی روی جذب نور در عکاسی داشته باشد و همچنین می‌تواند نویزهای تصویری را نیز افزایش دهد. اما استفاده از یک دیافراگم گسترده‌تر شاید بتواند تا حدودی این کاستی‌ها را جبران کند. در یو ۱۱ مقدار دیافراگم از ۱٫۸ به ۱٫۷ کاهش پیداکرده است که می‌تواند باعث جذب بیشتر نور توسط حس‌گر شود.

تصاویر در اولتراپیکسل ۳: یکنواخت و در فوکوس

در ابتدا باید بدانید که فوکوس اتوماتیک لیزری در HTC U11 وجود ندارد. چرا؟ زیرا در گوشی U Ultra از فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده‌شده بود. نحوه کار سیستم تشخیص فاز به این صورت است که صدها پیکسل در سنسور دوبین به سیستم فوکوس دوربین افزوده می‌شوند. اکنون در U11 و اولتراپیکسل ۳ شاهد آن هستیم که فوکوس خودکار دوگانه تغییر کرده است؛ البته این فوکوس با نوع تشخیص فاز هنوز هم مشابهت‌هایی دارد، اما تفاوت کلیدی این دو سیستم فوکوس در این است که میلیون‌ها پیکسل بجای افزوده شدن به فوکوس دوربین این بار به الگوریتم فوکوس اضافه می‌شوند. نتیجه چیست؟ فرآیند فوکوس، صرف‌نظر از مسافت و شرایط روشنایی، سریع‌تر و قابل‌اطمینان‌تر است. البته در بررسی اختصاصی جی اس ام از HTC U11 حتما این ویژگی را در عمل نیز آزمایش خواهیم کرد تا ببینیم وعده‌های اچ تی سی چقدر با واقعیت تطابق دارد.

از دیگر قابلیت‌های دوربین U11 می‌توان به بهبود ثبات نوری اشاره کرد. تثبیت‌گر نوری دوربین به‌خوبی کار می‌کند و موتور قرارگرفته در ماژول دوربین نیز می‌تواند اثرگذاری لرزش‌های دست کاربر در تصویر نهایی را به حداقل برساند. تصاویر ثبت شده با دوربین یو ۱۱ ،به‌خصوص در شرایط نوری کم، واضح و شفاف هستند و همچنین تاری کمتری در آن‌ها مشاهده می‌شود.

اما آن‌چیزی که تثبیت‌گر نوری دوربین یو ۱۱ را متمایز می‌کند، بهره‌گیری از یک راه‌حل ۵ محوره است. به‌عبارت‌دیگر، تثبیت‌گر نوری یو ۱۱ باید بتواند اثرگذاری لرزش‌های دست ازهرجهتی را به حداقل برساند. البته در دوربین HTC U11 از تثبیت‌کننده دیجیتال تصویر نیز بهره گرفته‌شده است، اما زمان استفاده و نحوه کاربرد آن هنوز بر هیچ‌کس روشن نیست. کمپانی اچ تی سی ادعا می‌کند که U11 پایدارترین گوشی هوشمند در زمینه ضبط ویدئو است.

اما اکنون به سراغ نرم‌افزار دوربین می‌رویم. تغییرات دوربین در یو ۱۱ اچ تی سی فقط به کاهش نویزها و الگوریتم‌های تنظیم تعادل سفیدی تصویر منحصر نمی‌شود. کمپانی تایوانی در دوربین جدیدترین پرچم‌دار خود از یک قابلیت خودکار افزایش HDR نیز استفاده کرده است. توضیحات فنی در مورد این قابلیت جدید خود یک مطلب جداگانه را می‌طلبد، اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت که هدف این قابلیت خودکار این است که بتواند تمام مزایای عکاسی HDR را بدون هیچ‌گونه تاخیر قابل‌توجه به کاربران یو ۱۱ ارائه دهد. البته نحوه کار این قابلیت جدید تفاوت چندانی با سیستم HDR رایج ندارند و نحوه کار به این صورت است که بعد از ثبت چند فریم متوالی و ترکیب آن‌ها، درنهایت یک تصویر باکیفیت‌تر به دست آید.

کیفیت تصاویر در اولتراپیکسل ۳ چگونه است؟

تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، توسط وب‌سایت فون‌آرنا و با دوربین HTC U11 تهیه‌شده‌اند. ما نیز قطعا در بررسی اختصاصی جی اس ام از پرچم‌دار جدید اچ تی سی دیگر تصاویر تهیه‌شده با دوربین یو ۱۱ را به اشتراک خواهیم گذاشت.
ویدئو: واضح‌تر و بلندتر از قبل

قابلیت ضبط ویدئو در U11 به لطف قابلیت جدیدی به نام «کاهش‌دهنده نویز زمانی» بهبودیافته است که می‌تواند به خلق ویدئوهایی کم نویز و واضح‌تر بیانجامد. اما به نظر می‌رسد که این قابلیت کاهش نویز فقط برای ویدئوهای ۱۰۸۰p قابل‌استفاده است و کاهش نویز برای ویدئوهای ۴k سخت‌افزاری به‌مراتب قدرتمندتر از اسنپدارگون ۸۳۵ را می‌طلبد.

اما در زمینه ضبط صدای ویدئو نیز HTC دست به ابتکاری جالب زده و از قابلیتی به نام «فوکوس آکوستیک» در میکروفون‌ها استفاده کرده است. در مورد این قابلیت پیش‌ازاین در مطلبی به تفضیل توضیح دادم. اما به‌طور خلاصه، باید بگویم که نحوه کار این سیستم به این صورت است که مقدار صدا را بر اساس مقدار زوم روی جسم تنظیم می‌کند.

اولتراپیکسل ۳: جمع‌بندی

تا زمانی که دوربین HTC U11 را در فضایی واقعی و آزمایشی تست نکنیم، نمی‌توانیم در مورد آن حکمی قطعی صادر کنیم. بنابراین منتظر تشریح قابلیت‌های دوربین در بررسی اختصاصی جی اس ام از یو ۱۱ اچ تی سی باشید. اما با توجه به مطالب آورده شده در بالا، می‌توانم این‌طور بگویم که اولتراپیکسل ۳ نسبت به نمونه‌های پیشین خود پخته‌تر و تکامل‌یافته‌تر شده است؛ اما هنوز نمی‌توان آن را انقلابی خطاب کرد. اما به هر نحو، دوربین U11 در نوع خود کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است و به لطف تجربیات گذشته، اچ تی سی توانسته است دوربینی بهبودیافته و در قامت یک پرچم‌دار را تولید کند.

اما آیا دوربین یو ۱۱ می‌تواند سایر پرچم‌داران را نیز به چالش بکشد؟ شاید هنوز برای پاسخ به این سوال کمی زود باشد، اما در آینده قطعا مقایسه‌های زیادی توسط وب‌سایت‌های مختلف بین دوربین این گوشی و سایر پرچم‌داران بازار صورت خواهد گرفت.

Call Now Button