اندروید با چه سرنوشتی روبرو می‌شود؟

س از گذشت سال‌ها از انتشار اولین نسخه اندروید، حال بنیانگذار این سیستم عامل، رویای دیگری را در سر می‌پروراند. در ادامه به آینده سیستم عامل اندروید نگاهی خواهیم داشت.

به تازگی برخی کاربران، اندی رابین – پدر اندروید-  را با پرسش‌هایی در مورد آینده اندروید به چالش کشیده‌اند؛ در واکنش به این موضوع، او مجبور شده تا برای حل معضلات کنونی این سیستم عامل، همه محصولاتش را به خدمت بگیرد. البته اغلب کاربران گوشی‌های اندرویدی، از این مدل گوشی‌ها، چیزی بیشتر از یک دستیار هوشمند با دوربینی ۳۶۰ درجه نمی‌خواهند.

با هدف رفع مشکلات حال حاضر اندروید، رابین دست به تاسیس شرکت تولید گوشی‌های هوشمند با نام اسنشال (Essential) زد. وی در صفحه وبلاگش داستانی کوتاه در مورد تولید این  نوعی گوشی‌ها منتشر کرد: شبی با یکی از دوستان که در تولید اندروید به من کمک کرده بود، از خانه خارج شدم، و با او در رابطه با دنیای تکنولوژی و رفع مشکلات موجود این صنعت صحبت می‌کردم. جالب اینجاست که او سیستم عامل اندروید را یک مشکل بزرگ برای تکنولوژی می‌دانست.

علاوه بر مزایای بسیاری که اندروید در زمینه تکنولوژی به مردم دنیا بخشیده، در تولد دنیای عجیب و غریب امروزی که انسان‌ها را به مقابله با تکنولوژی واداشته، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. تکنولوژی سعی داشت زندگی انسان را ساده‌تر کند، اما آیا چنین چیزی تحقق یافت؟  به عبارت دیگر تا چه حد تکنولوژی در خدمت انسان بوده است؟

رابین قصد دارد با گوشی جدیدش (اسنشال) برای رفع این مشکلات به میدان ‌آید. اما آیا ممکن است این گوشی سیستم عامل اندروید را ساده تر سازد یا پس از کسب اعتماد بازار تجارت، از سیستم عامل دیگری به نام امبینت (Ambient OS) استفاده کند و یا اینکه رابین، موضوع دیگری در سر می‌پروراند! از گفته های او چنین برمی‌آید که سیستم عامل امبینت در حیطه آزمون و خطا قرار دارد و احتمال می‌رود او در نهایت از پلتفورم سیستم عامل بهتری در گوشی‌های اسنشال استفاده نماید.

هنوز مشخص نیست این گوشی هوشمند با وجود سیستم عامل امبینت، به طور کامل با تکنولوژی سازگار است یا خیر؛ و اینکه رابین به ارتقا اندروید فکر می‌کند یا قصد دارد سیستم عامل دیگری را جایگزینش کند! در کنفرانس کد (Code) با حضور رابین به این سوالات پاسخ داده می‎شود.

روشن است کمپانی رابین از اصولی اساسی در ارتقا دو میلیارد دستگاه اندرویدی موجود، پیروی می‌کند. وی در این زمینه به اصولی خاص معتقد است. در زیر برخی از آن‌ها برشمرده شده است:

گوشی هوشمند، دارایی شخصی هر فرد به شمار می‌آید، تحمیل شرکت سازنده، به استفاده از سیتم عامل یا نرم افزاری خاص، کاری اشتباه به نظر می‌رسد. سیستم عامل جدید به طور مداوم با کاربران در تعامل است، کاری که سیستم عامل‌های پیشین از انجامش عاجز بودند و بعد از مدتی کاربر را کلافه می‌کردند. بهتر است گوشی هوشمند به شادابی کاربر کمک کند و همیشه به روز باشد تا از خستگی کاربر جلوگیری نماید.

این اصول قابل درک است، اما مهم این است که تا چه اندازه با دنیای سیستم‌عامل‌های ناقص و محدود امروز مطابقت دارد. حتی تولیدکنندگان بزرگی  چون سامسونگ در تلاشند تا گوشی‌هایی بدون نیاز به رابط کاربری را به بازار عرضه کنند. البته امروز بسیاری از گوشی‌های اندرویدی، بدون هیچ‌گونه نرم افزار اضافه و یا  قفل سخت افزاری  وارد بازار شده اما اغلب با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه نمی‌شوند. حاد بودن مشکلات بازگو شده هرگز دلیلی بر غیرقابل حل بودن آنها نیست و باید دید گوشی اسنشال چگونه با این مسائل روبرو می‌شود.

Call Now Button