معرفی برترین قابلیت‌های Android O

نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل موبایل گوگل که فعلا Android O می‌شود تا گوگل نام یک خوراکی دیگر را که با این حرف آغاز می‌شود برای آن انتخاب کند، قرار است چیزی بیش از یک ماه دیگر و در تابستان سال جاری عرضه شود. در این مقاله نگاهی داریم به مهمترین قابلیت‌هایی که در Android O شاهد آن هستیم.

 در حال حاضر گوگل نسخه پیش‌نمایش اندروید O را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است. باوجود اینکه نسخه پیش‌نمایش معمولا نسبت به نسخه نهایی پایدار نیست و ممکن است با مشکلاتی همراه باشد اما معمولا امکانات و قابلیت‌هایی که در نسخه‌های پیش‌نمایش معرفی می‌گردند را می‌توان در نسخه نهایی نیز مشاهده کرد. با بررسی نسخه پیش‌نمایش اندروید O سعی کردیم در این مقاله برترین قابلیت‌هایی که در Android O با آن‌ها مواجه خواهید شد را معرفی کنیم.

۱- عمر طولانی‌تر شارژ باتری

در اندروید O روی اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند محدودیت‌هایی به‌صورت خودکار اعمال خواهد شد. تا پیش از این برنامه‌ها می‌توانستند در پس‌زمینه به‌راحتی از منابع خودشان دیتا دریافت کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداشت. این امر باعث می‌شود تا در کارکرد گوشی و به‌خصوص کارکرد باتری اثری نامطلوب ایجاد شود. در اندروید نسخه O پس از این محدودیت‌هایی در جستجوی شبکه وای فای، مکان‌یاب و باز بودن برنامه‌ها در پس‌زمینه ایجادشده است. به‌این‌ترتیب توسعه‌دهندگان حالا می‌توانند اپلیکیشن‌هایی بسازند که در پس‌زمینه فعالیت کمتری انجام داده و به‌این‌ترتیب اپلیکیشن آن‌ها مصرف شارژ باتری کمتری داشته باشد. این موضوع درمجموع بر روی عملکرد گوشی و میزان شارژ دهی باتری گوشی عملکرد مثبت و تأثیرگذاری خواهد داشت. درمجموع این محدودیت از مصرف زیاد دیتا و پیرو آن از مصرف زیاد باتری و اثر نامطلوب آن در کارکرد گوشی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر آن گوگل منوی تنظیمات باتری را بهینه کرده تا کاربران به‌راحتی متوجه شوند که کدام اپلیکیشن در پس‌زمینه و تا چه اندازه از باتری استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها می‎‌توانند متوجه شوند که چرا یک اپلیکیشن بیش‌ازاندازه از انرژی باتری استفاده می‌کند. در نسخه فعلی اندروید اگر به منوی باتری بروید، می‌توانید ببینید که از آخرین شارژ تا الان کدام اپلیکیشن‌ها بیشترین استفاده را از باتری کرده‌اند؛ اما این اطلاعات وقتی به درد ما می‌خورد که داده‌هایی که اندروید O به ما نشان می‌دهد یکی دو قدم از این اطلاعات فراتر باشد.

با استفاده از اطلاعاتی که منوی تنظیمات باتری در اندروید O نشان می‌دهد، نه‌تنها متوجه می‌شوید که یک اپلیکیشن چند درصد از انرژی باتری را مصرف کرده است، بلکه از زمانی که صرف این اپلیکیشن خاص کرده‌اید و با آن کارکرده‌اید نیز باخبرمی‌شوید. دانستن این‎که کدام‌یک از اپلیکیشن‌ها حتی وقتی از آن‌ها استفاده هم نمی‌شود مصرف باتری زیادی دارند، بسیار مهم است؛ این موضوع به شما اجازه می‌دهد که عمر باتری‌تان را با پاک کردن اپلیکیشن‌هایی که به‌درستی کار نمی‌کنند افزایش دهید.

۲- طراحی مجدد بخش تنظیمات اندروید

رابط کاربری بخش مربوط به تنظیمات سیستم‌عامل اندروید O بسیار ساده‌تر و تمیزتر از قبل شده است. به‌طوری که اکنون از سردرگمی آن کاسته شده و گزینه‌های مربوط به یک حوزه باهم ادغام‌شده است. به‌عنوان نمونه، تنظیمات مربوط به وای فای، هات اسپات و داده‌ی موبایل باهم ادغام‌شده است.

همچنین عناوین اصلی بارنگ سیاه و بخش‌های زیرمجموعه و توضیحات مربوط به آن بارنگ خاکستری و در اندازه‌ای کوچک‌تر نمایش داده می‌شوند.

۳- قابلیت تکمیل خودکار فرم‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های اندروید O، قابلیت تکمیل خودکار یا (Autofill) است که حتماً با این قابلیت در مرورگرهایی مثل گوگل کروم آشنایی دارید؛ اما حالا در اندروید O پای این ویژگی به نرم‌افزارها هم بازشده است. وجود قابلیت تکمیل خودکار در نرم‌افزارها، امکان ورود سریع کاربران به‌حساب کاربری مختلف را بدون نیاز به تایپ کردن مکرر رمز عبور بسیار طولانی و فوق‌العاده ایمن، فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، گوگل اطلاعات حساب کاربری شما در شبکه اجتماعی اینستاگرام را ذخیره کرده تا در هنگام مراجعه به اینستاگرام، اطلاعات یادشده به‌طور خودکار در کادر مربوطه وارد شود.

دقیقاً مشابه قابلیت AutiFill در کروم که با ذخیره کلمات عبور در یک رایانه می‌توانستید با sync شدن اطلاعات؛ در سایر رایانه‌ها و یا مرورگر کروم تلفن هوشمندتان از کلمات عبور ذخیره‌شده خود بدون نیاز به تایپ کردن آن استفاده کنید. حالا این قابلیت دیگر تنها مختص مرورگر کروم نیست و از این قابلیت مفید می‌توانید در سایر اپلیکیشن‌های نصب‌شده بر روی اندروید O نیز استفاده کنید.

۴- قابلیت تم معکوس

یکی از قابلیت‌هایی که پیش‌تر در ویندوز ۱۰ شاهد آن بودیم و در برخی دیگر از اپلیکیشن‌ها همچون توییتر، تلگرام و … نیز این قابلیت اضافه‌شده است، امکان فعال‌سازی حالت شبانه یا Night mode است. در اندروید O این قابلیت تحت عنوان Dark and Light mode معرفی‌شده است.

  

ویژگی یادشده تحت عنوان روشنایی شب و روز، شب‌هنگام نمایشگر گوشی را به استفاده از رنگ‌های گرم‌تر سوق می‌دهد تا به خواب شبانه‌ی هرچه بهتر کاربر کمک کند و خستگی چشم را کاهش دهد. قابلیت روشنایی شب دقیقاً مانند قابلیت Night Shift موجود در آیفون و رایانه‌ی مک اپل، Blue Shade تبلت‌های Fire آمازون و نرم‌افزار f.lux که آغازگر تمامی موارد یادشده بود، عمل می‌کند.

۴- آیکون‌های تطبیقی

یکی از امکانات جالبی که در اندروید O شاهد آن خواهیم بود قابلیت آیکون‌های انطباقی است. بدین معنا که حالا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند آیکون‌هایی برای اپلیکیشن‌های خود بسازند که بسته به تم فعال سیستم، تغییر رنگ و تغییر ظاهر خواهد داد. این تغییر نشان‌دهنده‌ی رویکرد گوگل در استفاده از تم‌ها و درک اهمیت آن‌ها در اندروید دارد. حتی این امکان در نظر گرفته‌شده که بتوان برای اپلیکیشن از آیکون‌های متحرک استفاده کرد.


۵- محدوده رنگ گسترده برای اپلیکیشن‌ها

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های اندروید O، پشتیبانی از طیف رنگ‌های DCI-P3، AdobeRGB و Pro Photo RGB است؛ بنابراین اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند در نسل جدید سیستم‌عامل موبایلی گوگل از طیف‌های رنگی بیشتری استفاده کنند تا نمایشگر گوشی در صورت پشتیبانی بتواند آن‌ها را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

حالا می‌توانید مطمئن شوید دقیقاً چیزی که در نرم‌افزارهای ویرایش عکس همچون فتوشاپ می‌بینید عیناً در LCD گوشی‌هایی که اندروید O بر روی آن‌ها نصب است دیده خواهد شد.

۶- بهبود نوتیفیکیشن‌ها

گوگل هرگز از بهبود دادن نوتیفیکیشن‌ها در اندروید پا پس نکشیده است و اندروید O نیز از این قاعده مستثنا نیست. این نسخه از سیستم‌عامل اندروید، ارائه‌کننده کانال‌های نوتیفیکیشن برای دسته نرم‌افزارهای مختلف با محتوایی متفاوت است.

به‌طور مثال شما می‌توانید مشاهده نوتیفیکیشن های رده تکنولوژی در یک اپلیکیشن را غیرفعال کنید و نوتیفیکیشن های رده اخبار به‌سادگی بر روی سایه نوتیفیکیشن های گوشی شما به نمایش درآید. این قابلیت، کنترل عالی نوتیفیکیشن های دریافتی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

همچنین بخش اعلان سیستم‌عامل اندروید O هم‌اکنون دارای قابلیتی به نام Snooze است که با استفاده از آن می‌توان مشاهده‌ی اعلان را به زمان دیگری موکول کرد. این تایمر به‌صورت پیش‌فرض دارای زمان ۱۵ دقیقه است اما شما می‌توانید زمان آن را نیز تنظیم کنید.  این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که نوتیفیکشن خاصی را در ابتدا نادیده بگیرید، اما چند وقت بعد دوباره آن نوتیفیکشن برایتان نمایش داده شود که قابلیت جالبی به نظر می‌آید.

۷- بهینه‌سازی وضوح صداهای بی‌سیم

بهبود بخش صوتی، ازجمله بهترین قابلیت‌های اندروید O به‌حساب می‌آید. سرانجام اندروید پشتیبانی از کدکهای صوتی Hi-Fi بر بستر بلوتوث را به ارمغان آورد. یکی از جذاب‌ترین این کدکها، LDAC شرکت سونی است.

LDAC که یک محصول انحصاری از شرکت سونی است کیفیت تماس صوتی بسیار بهتر با نرخ بیت ریت بالاتر را از طریق امواج بلوتوث ممکن می‌کند.

همچنین این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به یک اکسس پوینت اینترنت، بر بستر وای فای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

۸- قابلیت تصویر در تصویر

این قابلیت چندان بزرگ نیست، اما امکان انجام چند کار را به‌طور هم‌زمان، بسیار راحت‌تر می‌کند. این ویژگی به کاربر امکان می‌دهد دو فرمان را هم‌زمان انجام دهد؛ بنابراین زمانی که در حال مکالمه ویدیویی با دوست خودتان هستید می‌توانید تقویم را چک کنید، ویدیو تماشا کنید و هر کار دیگری که فکرش بکنید. گوگل ادعا کرده که ویژگی تصویر در تصویر را توسعه داده تا کاربران بتوانند روی هراندازه‌ای از صفحه‌نمایش دو فرمان را کنار هم داشته باشند.

در حال حاضر، روی اندروید خالص و آن‌هم فقط نسخه‌ی ۷ آن، می‌توان اپلیکیشن‌ها را کنار یکدیگر باز کرد. باز کردن دو اپلیکیشن در کنار یکدیگر، می‌تواند تجربه‌ای بهتر به هنگام کار با گوشی را ارائه دهد. شایان‌ذکر است در نسخه‌ی آزمایشی Android O، این قابلیت خوب پیاده‌سازی نشده است و هنوز نیاز به پرداخت دارد که احتمالا در نسخه نهایی که به‌زودی منتشر خواهد شد باید شاهد بهبود عملکرد این بخش باشیم.

به‌تازگی سومین نسخه‌ پیش‌‌نمایش اندروید O نیز منتشرشده است اما همچنان گوگل نام نسخه بعدیِ اندرویدِ خود را معرفی نکرده است. همان‌طور که گفته شد گوگل اندروید O را در مردادماه امسال منتشر خواهد کرد و دو ماه بعدازآن نیز هم گوشی‌های پیکسل ۲ را معرفی خواهد کرد. شایعات مختلفی هم از این گوشی‌ها به بیرون درز کرده که نشان می‌دهند نسل جدید پیکسل مانند مدل قبلی یک محصول فوق‌العاده خواهد بود.

حالا باید تنها صبر کنیم تا ببینیم این بار گوگل از نام کدام شیرینی خوشمزه در نسخه بعدی اندروید استفاده خواهد کرد.

Call Now Button