دویچه بانک: فروش آیفون ۸ سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند

گرچه این روزها طرفداران تکنولوژی برای رونمایی از آیفون ۸ لحظه‌شماری می‌کنند و تحلیل‌گران بسیاری اعدادی جالب برای فروش این گوشی تخمین می‌زنند، اما تحلیل‌گران دویچه بانک آلمان معتقدند فروش آیفون ۸ سرمایه‌گذاران را ناامید خواهد کرد.

آیفون‌های اپل همیشه پیش از رونمایی سر و صدای زیادی می‌کنند و شایعات زیادی درباره‌شان منتشر می‌شود. با این حال آیفون ۸ شاید متفاوت‌تر از تمامی آیفون‌هایی باشد که تا به حال دیده‌ایم. شایعات در مورد این گوشی حتی پیش از معرفی آیفون ۷ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. حال که روز به روز به زمان رونمایی از آن نزدیک می‌شویم، اخبار و شنیده‌ها نیز بیشتر می‌شود.

از آنجا که آیفون ۸ قرار است در دهمین سالگرد معرفی آیفون رونمایی شود، انتظار می‌رود نسخه‌ای خاص باشد. تا به حال نیز تحلیل‌گران زیادی از فروش بالای احتمالی این گوشی سخن گفته‌اند. با این حال تحلیل‌گران بانک آلمانی دویچه در یادداشتی عنوان کرده‌اند که انتظارها از آیفون بعدی چندان منطقی نیست.

در تحلیلی که این بانک منتشر کرده آمده است که به احتمال فراوان فروش آیفون در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سرمایه‌گذاران را ناامید خواهد کرد. تحلیل‌گران این بانک معتقدند افرادی که برای فروش آیفون ۸ اعدادی فضایی تخمین می‌زنند، تغییراتی که بازار گوشی‌های هوشمند در این چند سال داشته را در نظر نمی‌گیرند. از جمله این تغییرات می‌توان به اشباع بازار گوشی‌های هوشمند در کشورهای توسعه‌ یافته، طولانی شدن مدت زمان تعویض گوشی کاربران، افزایش رقبا، به خصوص شرکت‌های چینی، و در نتیجه کاهش سهم از بازار اشاره کرد.

به گفته دویچه بانک، در سال ۲۰۱۵ همه چیز برای موفقیت آیفون ۶ آماده بود. این نسخه از آیفون چند برتری خاص داشت که هرگز تکرار نمی‌شود و از جمله آن می‌توان به صفحه نمایش بزرگ‌تر (اولین آیفون با صفحه نمایش بزرگ‌تر از ۴ اینچ) و اولین حضور رسمی در بازار چین اشاره کرد. عواملی از این دست باعث شد که اپل در سال ۲۰۱۵ موفق شود ۲۳۱ میلیون دستگاه آیفون ۶ بفروشد؛ رکوردی که تا به امروز هنوز تکرار نشده است.

بر اساس این تحلیل از آنجا که زمان تعویض گوشی کاربران تقریبا به ۲٫۷ سال افزایش پیدا کرده، مقایسه آیفون ۸ و فروشش در سال ۲۰۱۸ با آیفون ۶ و فروشش در سال ۲۰۱۵ منطقی به نظر می‌رسد. بر اساس نظر این تحلیل‌گران آیفون ۸ در بهترین حالت به فروش ۲۳۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ دست خواهد یافت. با این حال تحلیل‌گران بسیاری این عدد را ۲۴۴ میلیون تخمین زده‌اند که دویچه بانک می‌گوید نمی‌داند این سیزده میلیون دستگاه اضافی نسبت به سال ۲۰۱۵ چطور محاسبه شده است. این تفاوت در تخمین در حالی است که ۶۵ درصد از گوشی‌های هوشمند فعال در دنیا قیمتی پایین‌تر از ۳۰۰ دلار دارند و اکنون بازار گوشی‌های هوشمند به شدت اشباع شده است. علاوه بر این نرخ رشد بازار گوشی‌های هوشمند نسبت به سال ۲۰۱۵ به شدت کاهش یافته است. برای درک دقیق‌تر موضوع می‌توانید نمودار زیر را مشاهده کنید.

به تمام این مسائل باید این نکته را نیز اضافه کرد که بر اساس شنیده‌ها، آیفون جدید به شکل قابل‌ توجهی قیمت بالاتری نسبت به نسل‌های پیشین داردو از طرفی به خاطر مشکلاتی که بر سر تولیدش وجود دارد، عرضه‌ آن محدودتر خواهد بود. تحلیل‌گران دویچه بانک می‌گویند:

معمولا زمانی که قیمت‌ افزایش پیدا می‌کند، تقاضا با کاهش رو به رو می‌شود. به نظر ما این فرضیه که با افزایش قیمت تقاضا نیز افزایش پیدا کند بسیار غیر محتمل است.

البته اگر اپل بتواند آیفون ۸ را آنقدر متفاوت بسازد که صاحبان دستگاه‌های اندرویدی قانع شوند به آی‌او‌اس مهاجرت کنند، ممکن است بتواند تخمین‌هایی که در حال حاضر غیرمعقول به نظر می‌رسد را به حقیقت تبدیل کند.

Call Now Button