۷ سرویس بزرگ دنیای فناوری که توسط کارمندان سابق اپل ساخته‌ شده‌اند

در ادامه، ۷ نفر از کارمندان اپل را به شما معرفی خواهیم کرد که با ترک این کمپانی، کسب‌وکارهای شخصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند و این کسب‌وکارها اکنون در نوع خود جزو بزرگ‌ترین‌ها در جهان هستند.

بدون شک کمپانی اپل جمعی از بهترین تیم‌های مهندسی و طراحان جهان را در اختیار دارد و شاهدان این مدعا، محصولات موفقی چون آی‌پاد، آی پد، آیفون و کامپیوترهای مک هستند؛ اما موفقیت این محصولات، تنها به نام‌هایی چون استیو جابز، تیم کوک و جانی آیو گره نخورده است و مجموعه‌ای از افراد در پشت‌صحنه، در حال تلاش‌اند تا محصولی انقلابی وارد بازار شود. هرچند که شاید نام چندانی از این افراد در رسانه‌ها وجود نداشته باشد، اما باید گفت که بار اصلی مسئولیت‌هایی چون طراحی، توسعه و تولید محصولات روی شانه این افراد قرار دارد.

اما در بین این افراد، قطعا نفراتی نیز هستند که فضای کوپرتینو را برای آمال و آرزوهای خود کوچک می‌بینند و یا فضای حاکم بر کمپانی اپل، اجازه ظهور و بروز خلاقیت را به آنان نمی‌دهد. چنین افرادی قطعا تصمیم به ترک کوپرتینو و راه‌اندازی کسب‌وکارهای شخصی خود می‌گیرند. شاید ندانید که بسیاری از سرویس‌هایی که اکنون در حال استفاده از آن‌ها هستیم، توسط کارمندان سابق کمپانی اپل ساخته و طراحی‌شده‌اند.

کارمندان سابق اپل همچنین در تاسیس تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های موفق دنیای فناوری نقش داشته‌اند. در ادامه، ۷ نفر از کارمندان اپل را به شما معرفی خواهیم کرد که با ترک این کمپانی، کسب‌وکارهای شخصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند و این کسب‌وکارها اکنون در نوع خود جزو بزرگ‌ترین‌ها در جهان هستند.

اندی رابین – اندروید

سیستم‌عامل اندروید در حال حاضر اصلی‌ترین رقیب iOS‌ محسوب می‌شود؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، اندی رابین، خالق اندروید، از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ در اپل، به‌عنوان مهندس تولید مشغول به کار بوده است. تقریبا یک دهه بعد از ترک کوپرتیونو، آقای رابین سیستم‌عامل اندروید را پایه‌گذاری کرد.

رابین در سال ۲۰۰۵ و بعد از خرید استارت‌آپش توسط گوگل، به جمع اهالی مانتین ویو ملحق شد و تا سال ۲۰۱۴ توانست اندروید را به بزرگ‌ترین سیستم‌عامل موجود در جهان تبدیل کند. اما سیستم‌عامل اندروید تنها دستاورد اندی رابین نیست و او با تاسیس صندوق حمایتی Playground Global، اکنون از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند و به‌تازگی نیز با محصولی به نام «Essential Phone» قصد ورود به بازار گوشی‌های هوشمند را دارد.

تونی فادل – نست

وقتی نام خانه‌های هوشمند را می‌شنویم، اولی نام که در ذهن تداعی می‌شود، کمپانی Nest است؛ اما تونی فادل، موسس این کمپانی را باید پدر آی‌پاد بدانیم. فادل جزو افراد کلیدی در ساخت آی‌پاد و همچنین ساخت پخش‌کننده‌های موزیک پرتابل محسوب می‌شود.

تونی فادل در سال ۲۰۰۸ کمپانی اپل را ترک کرد و تنها دو سال بعد، کمپانی نست به‌عنوان یکی از کمپانی‌های فعال در زمینه خانه‌های هوشمند را پایه‌گذاری کرد. کمپانی Nest در ژانویه سال ۲۰۱۴ به قیمت ۳٫۲ میلیارد دلار به گوگل فروخته شد. فادل بعدها به واحد توسعه گوگل گلس منقل شد و سرانجام در ژوئن سال ۲۰۱۶، گوگل را ترک کرد.

تریپ هاوکینز – EA

تریپ هاوکینز در سال ۱۹۸۲ شغل خود در کمپانی اپل به‌عنوان مدیر بخش استراتژی و بازاریابی را ترک کرد تا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه توسعه بازی به نام الکترونیک آرتز (EA) را پایه‌گذاری کند.

EA در حال حاضر توسعه‌دهنده بازی‌های معروفی مانند فیفا، مادن، بتلفیلد و استار وارز است و این کمپانی یکی از سردمداران توسعه بازی در جهان محسوب می‌شود. تریپ هاوکینز با الکترونیک آرتز توانست تاثیر بسیار زیادی روی صنعت گیم داشته باشد و این صنعت را به فاز جدیدی وارد کند.

اوان دول – فلیپ بورد

اوان دول، موسس سرویس فلیپ بورد، در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در کوپرتینو مشغول به کار بوده است. فلیپ بورد در حال حاضر بزرگ‌ترین مجله آنلاین دنیاست و به کاربرانش امکان می‌دهد تا بر اساس سلایق خود، محتواهای متنوع را از انتشارات مختلف مشاهده کنند.

البته وابستگی اوان دول به اپل در عرضه فلیپ بورد نیز تأثیرگذار بوده است. به‌گونه‌ای که فلیپ بورد در ابتدا به‌عنوان یک اپلیکیشن برای آی پد عرضه شد و نسخه اندروید آن دو سال بعد به بازار عرضه گردید. در سال ۲۰۱۴ نیز نسخه ویندوز فلیپ بورد منتشر شد. در جولای سال ۲۰۱۶، اوان دول مجددا و این بار به‌عنوان مدیر واحد مهندسی نرم‌افزارهای سلامتی به اپل بازگشت.

 رید هافمن – لینکدین

رید هافمن را باید موفق‌ترین کارمند سابق اپل دانست. او در به مدت دو سال و بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ در اپل مشغول به کار بوده است و بعد از ترک این کمپانی در سال ۲۰۰۲، شبکه‌اجتماعی لینکدین را تاسیس کرد. لینکدین در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و چندی پیش نیز مایکروسافت آن را به قیمت ۲۶٫۲ میلیارد دلار تصاحب کرد.

جان اسکالی – Obi Worldphone

شاید تابه‌حال نام Obi را به‌عنوان یک تولیدکننده گوشی هوشمند نشنیده باشید. اما این کمپانی توسط جان اسکالی، مدیرعامل سابق اپل، بنا نهاده شده است و با ساخت گوشی‌های اقتصادی، اغلب در بازارهای درحال‌توسعه حضور دارد.

کمپانی Obi بارها نیز تلاش کرده است تا به بازارهای بریتانیا و آمریکا وارد شود، اما نتوانسته آن‌چنان‌که بایدوشاید به موفقیت دست یابد. جان اسکالی بعد از تاسیس کمپانی Obi، برخی از کارمندان سابق اپل را به آنجا آورد و حتی رابرت برونر، مدیر سابق بخش طراحی صنعتی اپل، را نیز استخدام کرد.

صابر باتیا و جک اسمیت – هات میل

صابر باتیا به مدت یک سال و به‌عنوان مهندس سخت‌افزار در اپل مشغول به کار بوده است. او به همراه جک اسمیت، در سال ۱۹۹۶ سرویس رایگان ایمیلی Hotmail را راه‌اندازی کردند و تنها دو سال بعد، این سرویس توسط مایکروسافت خریداری شد. سرویس Hotmail در زمان اوج خود حتی توانست به رکورد ۴۰۰ میلیون کاربر نیز دست یابد.

Call Now Button