با USB 3.2 سرعت جابه‌جایی داده، دو برابر می‌شود

نسخه ۳٫۲ یو‌اس‌بی سرعت انتقال داده را به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد، اما احتمالا باید تا سال ۲۰۱۹ صبر کنیم.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که صدها عکس یا فایل‌ ویدیویی حجیم را روی درایوهای اکسترنال‌ کپی می‌کنند، برای‌تان خبر خوبی داریم: قرار است سرعت پورت‌های USB دو برابر شود.

نسخه کنونی این استاندارد، یعنی USB 3.1 داده‌ها را با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه جابه‌جا می‌کند. اما با USB 3.2 نرخ جابه‌جایی داده‌ها به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه خواهدرسید. اگر ابزارهای دیجیتال‌تان به تازه‌ترین سخت‌افزارهای روز و به‌ویژه کانکتورها و کابل‌های USB-C مجهز هستند، شما نیز می‌توانید از چنین سرعتی برخوردار شوید.

البته USB-IF یا انجمن پیاده‌سازی یو‌اس‌بی که متولی این استاندارد محسوب می‌شود، قصد ندارد نسخه فعلی را به این زودی‌ها با نسخه جدید جایگزین کند. زیرا نخست باید سازوکارهای لازم برای بازاریابی استاندارد جدید، نهایی شود.

برد ساندرز، رئیس انجمن USB-IF می‌گوید، اولین محصولات مبتنی بر نسخه ۳٫۲ یواس‌بی دست‌کم ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر وارد بازار می‌شوند. خبر خوش آنکه همین کابل‌های کنونی USB-C از USB 3.2 پشتیبانی می‌کنند و لازم نیست کانکتور یا کابل‌های جدیدی جایگزین شوند.

در هر صورت، افزایش سرعت یواس‌بی باعث می‌شود کارهایی همچون پشتیبان‌گیری یا انتقال فایل‌های حجیم با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

برای آن‌دسته از کاربرانی که ممکن است تفاوت دقیق پسوندهای USB را ندانند یادآوری می‌شود، منظور از USB 3.2 نسخه بعدی فناوری انتقال داده به‌وسیله کابل است. اما وقتی می‌گوییم USB-C به مشخصه‌های سخت‌افزاری این فناوری از جمله شکل سیم‌ها و محل اتصال اشاره داریم. در واقع، اگرUSB-C را به ریل‌های قطار، ایستگاه‌ها و واگن‌های آن تشبیه کنیم، USB 3.2 به‌مثابه مقررات راه‌آهن است که مقصد و نحوه حرکت قطار را تعیین می‌کند.

این‌همه در شرایطی است که سرعت فعلی انتقال داده با پورت‌ تاندربولت اینتل ۴۰ گیگابیت بر ثانیه است، اگرچه هم کابل‌ها و هم تجهیزات مبتنی بر آن گران‌ترند.

علامت آذرخش در کنار پورت‌های USB-C لپ‌تاپ Spectre x360 شرکت اچ‌پی نشان می‌دهد که این پورت‌ها کابل‌های تاندربولت 3.0 را نیز که سرعت انتقال داده آن‌ها 40 گیگابیت بر ثانیه است، پشتیبانی می‌کنند. (عکاس: استفان شانکلند/ سی‌نت)

 علامت آذرخش در کنار پورت‌های USB-C لپ‌تاپ Spectre x360 شرکت اچ‌پی نشان می‌دهد که این پورت‌ها کابل‌های تاندربولت ۳٫۰ را نیز که سرعت انتقال داده آن‌ها ۴۰ گیگابیت بر ثانیه است، پشتیبانی می‌کنند. (عکاس: استفان شانکلند/ سی‌نت)

در سوی دیگر، معرفی USB-C زیرساخت سخت‌افزاری این استاندارد را با تحول چشم‌گیری مواجه کرد؛ از جمله اینکه کانکتورها متقارن هستند و وقتی کابل را به آن متصل می‌کنید دیگر فرقی نمی‌کند کدام سر آن رو به بالا باشد؛ ضمن اینکه همان کابل، هم به گوشی می‌خورد و هم به لپ‌تاپ؛ پس لزومی ندارد روی یکی کانکتور ریز و روی دیگری کانکتور بزرگ تعبیه شود.

و سرانجام، چون درهای USB-C به‌روی جریان‌های قوی‌تر برق نیز باز است، علاوه بر گوشی، لپ‌تاپ را هم می‌توان با کابل یو‌اس‌بی شارژ کرد.

البته در حال حاضر بسیاری از کاربران با USB-C آشنا نیستند زیرا کانکتور جدیدی است و انجمن USB-IF، تازه در اوت ۲۰۱۴ مشخصه‌های آن را نهایی کرد. پس بدیهی است عمدتا محصولاتی که طی چندین ماه اخیر تولید شده‌اند این کانکتور را دارند. اما وضعیت فعلی به‌زودی دگرگون می‌شود. طبق پیش‌بینی موسسه پژوهشی ABI Research تا سال ۲۰۲۱ میلادی، شمار ابزارهای مجهز به کانکتور USB-C سالانه ۶۹ درصد افزایش خواهدداشت.

Call Now Button