ادوبی در سال ۲۰۲۰ رسما به پشتیبانی از Flash پایان می‌دهد

کمپانی ادوبی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ رسما پشتیبانی از Flash را متوقف خواهد کرد.

در حال حاضر، بسیاری از مرورگرها مانند کروم، سافاری و ادج، پشتیبانی از فرمت Adobe Flash را متوقف کرده‌اند و این فرمت به‌نوعی در انتهای راه قرار دارد؛ اما کمپانی ادوبی، میخ آخر را بر تابوت فلش کوفته و اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ رسما پشتیبانی از این فرمت را متوقف خواهد کرد.

ما در پایان سال ۲۰۲۰، به‌روزرسانی و توزیع Flash Player را متوقف کرده و تولیدکنندگان محتوا را تشویق خواهیم کرد تا هرگونه محتوای فلش موجود را به فرمت‌های جدید انتقال دهند.

این پایان فرمتی رسانه‌ای است که برای سالیان متمادی، جزو پرکاربردترین فرمت‌ها در اینترنت بوده و پیش‌تر عدم پشتیبانی یک دستگاه از این فرمت یک نقص بزرگ به‌حساب می‌آمد. برای مثال، وقتی اپل اعلام کرد که آیپدهایش از فلش پشتیبانی نمی‌کنند، بسیاری از افراد کوپرتینویی‌ها را به خاطر این اقدام سرزنش کردند.

اما بعد از گذشت حدود ده سال، اقدام استیو جابز در عدم پشتیبانی از فلش مورد تایید همگان قرارگرفته است. فرمت فلش توسط استانداردهای جدید بومی مانند HTML5 رسما از دور رقابت خارج شد. HTML5 در حال حاضر در هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، یافت می‌شود. همچنین استفاده از HTML5 می‌تواند در بهینه‌سازی عمر باتری نیز موثر باشد و در مقایسه با فلش، امنیت را نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

اکنون کمپانی ادوبی رسما پذیرفته است که چاره‌ای جز پایان دادن به عمر Flash ندارد و کمپانی‌هایی گوگل، موزیلا، اپل و مایکروسافت همگی تقریبا به پشتیبانی از این فرمت محتوایی پایان داده‌اند، اما عدم پشتیبانی کامل این مرورگرها از فرمت فلش در سال ۲۰۲۰ رخ خواهد داد.

البته تعیین زمان ۳ ساله برای پایان دادن به عمر فلش نیز تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا اکنون بسیاری از نرم‌افزارهای آموزشی مدارس و کسب‌وکارها بر پایه این فرمت طراحی و ساخته‌شده‌اند و حتی این فرمت در برخی بیمارستان‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. از طرفی، قطع یک‌شبه پشتیبانی از فلش می‌تواند برای توسعه‌دهندگان و مالکان وب‌سایت‌ها نیز سخت باشد.

Call Now Button