سامسونگ رسما اینتل را پشت سر گذاشت!

براساس آمارهای منتشر شده، کمپانی سامسونگ در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ توانسته است تراشه‌های بیشتری نسبت به رقیب خود یعنی اینتل به فروش برساند و از این حیث اکنون به عنوان بزرگترین سازنده تراشه در جهان شتاخته می‌شود.

کمپانی سامسونگ چندی پیش گزارش مربوط به عملکرد مالی خود در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۷ را منتشر کرد. یکی از نکات بسیار قابل‌توجه در این گزارش، فروش ۱۵٫۶۵ میلیارد دلاری واحد تراشه این کمپانی بود که از افزایش فروش تراشه‌های ساخت سامسونگ حکایت دارد. اما این گزارش عملکرد، خبر مسرت‌بخش دیگری را نیز برای کمپانی کره‌ای به همراه داشت. فروش ۸۹۰ میلیون دلار تراشه بیشتر نسبت به اینتل، توانست نام سامسونگ را در صدر لیست بزرگ‌ترین سازندگان تراشه در جهان قرار دهد.

عملکرد واحد تراشه‌های سامسونگ در سال جای چنان خوب بوده است که این واحد توانسته به سود ۷٫۱۵ میلیارد دلاری نیز دست یابد. این مقدار سود تقریبا دو برابر آن چیزی است که کمپانی اینتل درزمانی مشابه توانسته است به دست آورد. البته بر اساس پیش‌بینی‌های برخی مراکز آماری، احتمالا غول آمریکایی در آینده‌ای نزدیک بتواند مجددا جایگاه خود به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده تراشه در جهان را به چنگ آورد. البته از کمپانی کره‌ای SK Hynix نیز نباید غافل شد. این کمپانی به‌عنوان یکی از رقبای اصلی اینتل در بازار تراشه‌ها محسوب می‌شود.

قرارگرفته سامسونگ در صدر جدول برترین فروشندگان تراشه در جهان را باید تا حد زیادی مدیون عملکرد خوب واحد موبایل و واحد حافظه‌های NAND flash و سگمنت DRAM بدانیم. سامسونگ در سال جاری، با افزایش تقاضا از طرف سازندگان شخص ثالث موبایل و سرور برای حافظه‌های فلش مواجه بود. البته برخی کارشناسان، رشد قابل‌توجه در این بخش بازار را مقطعی می‌دانند و بر این عقیده هستند که حباب غالب بر این بخش در آینده‌ای نزدیک از بین خواهد رفت. البته این‌ها باعث نمی‌شود که سامسونگ از توسعه واحدهای سخت‌افزاری خود دست بردارد و حتی به‌تازگی نیز کارخانه جدیدی را درPyeongtaek احداث کرده است.

وضعیت فعلی و غالب بر بازار به سامسونگ اجازه داد که به لطف حاشیه سود ۴۵٫۷ درصدی، با حدود ۲۰ درصد اختلاف در شاخص سودآوری، بالاتر از اینتل قرار بگیرد. نتایجی که سامسونگ اکنون در حال کسب آن‌هاست، نتیجه سرمایه‌گذاری این کمپانی در بخش حافظه‌های نیمه‌هادی است که از سال ۲۰۱۴ کار روی آن آغاز شد. انتظار می‌رود که واحد تراشه همچنان به سودآوری خود برای کمپانی کره‌ای ادامه دهد و با عرضه محصولاتی مانند گلکسی نوت ۸ و سایر دیوایس‌های رده‌بالای سامسونگ، آینده درخشان‌تری برای واحد تراشه سامسونگ پیش‌بینی می‌شود.

Call Now Button