چگونه مصرف اینترنت گوشی‌های هوشمند را کم کنیم؟

اگر فکر می‌کنید مصرف اینترنت گوشی هوشمند شما خیلی زیاد است و بسته‌های اینترنتی که می‌خرید خیلی زود تمام می‏‎شود این راهنمای جامع به شما کمک می‌کند تا مصرف ترافیکتان را کم‌تر کنید و ماهانه هزینه کمتری برای خرید اینترنت بپردازید.

بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند ]و کامپیوترهای شخصی[ همواره از تمام شدن سریع حجم اینترنت و مصرف بالای آن شکایت دارند.

برخی معتقدند شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، ترافیک واقعی کاربران را بیش از آنچه هست نشان می‌دهند و برخی دیگر به ویروسی شدن دستگاه خود مشکوک هستند.

درحالی که این فرضیه‌ها را در مصرف غیرعادی اینترنت نمی‌توان نادیده گرفت، عوامل دیگری نیز وجود دارد که کاربران از آن بی‌خبرند و توجهی به آن ندارند.

  • اولین موردی که کاملا نادیده گرفته می‎شود استفاده زیاد از اپلیکیشن‌هایی است که به اینترنت نیاز دارند؛ خصوصا بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی. بسیاری از مردم متوجه مصرف بالای اینترنت این دسته از اپلیکشن‌ها نیستند؛ مثلا نمی‌دانند دیدن عکس‌ها اینستاگرام یا باز کردن ویدئوهای ارسال شده در کانال‌های تلگرام چقدر در افزایش ترافیک مصرفی آنها موثر است.
  • مورد دوم به فعالیت برخی اپلیکیشن‌ها در پس زمینه مربوط می‏شود که بدون اینکه متوجه باشید به اینترنت وصل می‎شوند و ترافیک مصرف می‌کنند.
  • افزایش کیفیت داده‌ها عامل دیگری است که اثرات دو مورد قبل را تشدید می‌کند. در حال حاضر اکثر کاربران گوشی‌های موبایل از وای‌فای پرسرعت یا شبکه LTE استفاده می‌کنند. به همین خاطر تصاویر و ویدئوهایی، که کیفیت و حجم بالایی دارند، خیلی سریع لود میشوند حتی پیش از اینکه فرصت انصراف از باز شدن آنها را داشته باشید.

ما در جی‌اس‌ام طی ۲۰ روز مصرف اپلیکیشن‌های ۳ گوشی اندرویدی را مورد بررسی قرار دادیم که کاربران آنها سطح و نوع مصرف متفاوتی داشتند. مصرف متوسط ترافیک (ارسال + دریافت) اپلیکیشن‌های مشترک و پرکاربرد این کاربران به شرح زیر است:

اپلیکیشن  مصرف متوسط روزانه
Instagram ۲۵۰ مگابایت
Twitter ۱۵۰ مگابایت
Google Photos ۱۰۰ مگابایت
Google Play ۸۰ مگابایت
Telegram ۶۰ مگابایت
Google OS $ Services  ۴۵ مگابایت
Chrome ۳۰ مگابایت
Bazaar  ۸ مگابایت
WhatsApp  ۵ مگابایت
Google Maps  ۳ مگابایت

با دیدن این نتایج تقریبا می‌توان فهمید کدام اپلیکیشن‌ها مصرف ترافیک بیشتری دارند و استفاده از آنها چقدر در سریع‌تر تمام شدن اینترنت تاثیر می‌گذارند.

طبیعی است استفاده از اپلیکیشن‌های محبوبی مثل اینستاگرام، توییتر یا تلگرام را نمی‏‎شود کنار گذاشت اما راه‌هایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد مصرف ترافیک این اپ‌ها را کم‌تر کنید.

چگونه میزان مصرف اپلیکیشن‌ها را مانیتور کنیم؟

از آنجا که میزان و نوع مصرف هر کاربری با دیگر متفاوت است خوب است که برای چند روز مصرف اپ‌های گوشی خودتان را زیر نظر بگیرید. در تنظیمات گوشی‌های اندرویدی بخشی به نام Data usage وجود دارد که میزان مصرف اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی را، به تفکیک اتصال وای‌فای و دیتا، نشان می‌دهد. همچنین با انتخاب هر اپ آمار مصرف اینترنت در پیش‌زمینه (Foreground) و پس‌زمینه (Background) مشخص می‌شود؛ به این ترتیب متوجه خواهید شد مصرف ترافیک کدام یک از اپلیکیشن‌ها غیر عادی است.

به جز امکان داخلی اندروید، اپلیکیشن‌هایی مثل My Data Manager و GlassWire نیز این کار را برای شما انجام می‌دهند ولی متاسفانه در iOS روش دقیقی برای اندازه گیری ترافیک مصرفی به تفکیک هر اپلیکیشن در هر دو حالت دیتا و وای‌فای وجود ندارد.

چگونه مصرف اینترنت اپلیکیشن‌ها را کمتر کنیم؟

وقتی برای چند روز مصرف اینترنت اپ‌های روی گوشی‌ را مانیتور کنید به راحتی در خواهید یافت کدام اپلیکیشن‌ها مصرف بیشتری دارند و کدام یک در پس زمینه اینترنت بیشتری استفاده می‌کنند.

  • در قدم اول اگر اپی را مشاهده کردید که استفاده‌ای از آن ندارید ولی ترافیک زیادی مصرف می‌کند بهتر است آن را از روی گوشی پاک کنید.
  • قدم بعدی کنترل استفاده خود از اپ‌هایی مثل اینستاگرام است که با هر بار اسکرول کردن ترافیک زیادی مصرف می‌کند. اگر در تلگرام هم عضو کانال‌های متعددی هستید بهتر است از بخش تنظیمات دانلود خودکار ویدئوها و تصاویر را غیرفعال کنید.
  • سومین قدم قطع دسترسی برخی اپلیکیشن‌ها به اینترنت در پس‌زمینه است که کمک زیادی به کم شدن ترافیک مصرفی شما می‌کند. همانطور که گفتیم با انتخاب اپلیکیشن‌ها در بخش Data usage تنظیمات گوشی می‌توانید مصرف اینترنت در پس زمینه (Background) را ببینید.

جلوگیری از دانلود خودکار در تلگرام، واتس‌اپ و وایبر

چگونه پخش خودکار ویدیو را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی متوقف کنیم؟

بسیاری از اپلیکیشن‌ها معمولا نیاز جدی برای اتصال به اینترنت در پس‌زمینه ندارند و با محدود کردن آن مشکلی در عملکردشان پیش نمی‌آید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با روشن کردن دکمه Background data اتصال آنها به اینترنت موبایل را، هنگامی که استفاده نمی‏شوند، ببندید.

توجه داشته باشید با قطع دسترسی به اینترنت در پس‌زمینه برخی اپ‌ها، مثل واتس‌اپ یا تلگرام، اگر پیامی برای شما ارسال شود تنها زمانی به دست شما می‌رسد که اپ را باز کنید در غیراینصورت نوتیفیکیشن‌ آن را نخواهید دید.

کنترل مصرف اینترنت اپ‌ها چه کمکی به ما می‌کند؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین سودی که این کار به شما می‌رساند پایین آوردن هزینه است. با کنترل ترافیک مصرفی اپلیکیشن‌ها می‌توانید میزان مصرف اینترنت خود را پایین بیاورید و با یک حساب سر انگشتی بفهمید کدام یک از بسته‌های اینترنت برای شما مناسب‌تر است در نتیجه از پرداخت هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌شود.

Call Now Button