سامسونگ با معرفی Galaxy Alpha و بعد از آن با معرفی سه گوشی سری A رسما اعلام کرد که خانواده جدیدی به نام خانواده A به گوشی‌های گلکسی خود اضافه کرده است. در آن زمان مشخصه مهم این خانواده بدنه فلزی بود و به دلیل همین جنس بدنه، به‌خوبی این خانواده میان‌رده خودش را در دل خریداران جای کرد و فروش خوبی هم به دست آورد. اما به نظر می‌رسد کاربران سامسونگ و خود سامسونگی‌ها از جنس بدنه Galaxy S6 رضایت بیشتری داشتند و به همین دلیل تصمیم گرفته شد در نسخه ۲۰۱۶ این خانواده از شیشه به‌جای فلز استفاده شود. در این بررسی می‌خواهیم با مرور نقاط قوت و ضعف بزرگ‌ترین عضو این خانواده، یعنی Galaxy A7 2016، ببینیم پرداخت مبلغی در حدود یک و نیم میلیون تومان برای این گوشی قابل توجیه است یا خیر.

طراحی

یک ماهی زیبا که از دستان شما لیز می خورد

ظاهر یکی از نکات کلیدی خانواده گلکسی A است و در این سری جدید نیز سامسونگ به این موضوع اهمیت بسیار داده. کمتر کسی پیدا می‌شود که با دیدن گوشی در دست شما نام آن را سوال نکند. گلکسی A7 2016 بیشتر طراحی خود را از گلکسی اس۶ به ارث برده است. جلو گوشی شاهد صفحه نمایشی ۵٫۵ اینچی هستیم که لبه‌هایش مانند گوشی‌ایفون شده و حالت خمیدگی کوچکی می‌توانید در لبه‌ها مشاهده کنید. با اینکه گوشی صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی دارد، از آیفون ۶اس پلاس با همین اندازه صفحه نمایش جمع‌وجورتر است که این موضوع نیز به دلیل حاشیه‌های کم صفحه نمایش چه در بالا و پایین و چه در اطراف است.

جلو گوشی صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی و بالای این صفحه خروجی صدای مخاطب به همراه دوربین دوم قرار دارند. متاسفانه از LED هشداردهنده در این گوشی خبری نیست و اگر تماس بی‌پاسخ یا پیامک پاسخ‌نداده داشته باشید، به‌جز روشن کردن صفحه نمایش راهی برای فهمیدنش ندارید. در پایین صفحه نمایش کلیدHome  را به همراه کلیدهای خازنی معروف سامسونگ، یعنی کلید بازگشت به عقب و برنامه‌های اخیر، مشاهده می‌کنید. کلید هوم، مانند گلکسی نوت ۵ و گلکسی اس۶، وظیفه سنسور اثر انگشت را نیز بر عهده دارد.

در کناره سمت راست گوشی شاهد حضور کلید پاور، درگاه کارت حافظه و درگاه سیم‌کارت دوم هستیم. در سمت چپ نیز کلیدهای کم و زیاد کردن صدا را مشاهده می‌کنیم. فریم اطراف گوشی از فلز است و دو کناره سمت راست و چپ در این قسمت برش‌های زیبایی خورده‌اند که به بهتر دست گرفتن گوشی کمک به‌سزایی می‌کند.

در بالا شاهد میکروفون دوم و درگاه سیم‌کارت اصلی هستیم. در پایین دستگاه، که شباهت زیادی به آیفون دارد، می‌توان اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و درگاه شارژ گوشی را مشاهده کرد.

همان‌طور که می‌بینید، خبری از درگاه اینفرارد نیست. به همین دلیل نمی‌توانید، برخلاف بسیاری از گوشی‌های سامسونگ، از A7 برای کنترل لوازم دیگر استفاده کنید.

استفاده از شیشه در قاب پشتی گوشی باعث شده A7 به‌شدت مستعد سر خوردن روی سطوح و از دست شما باشد. به شما توصیه می‌کنیم اگر این گوشی را خریداری کردید، در نگهداری آن دقت کنید و هر جایی رهایش نکنید، زیرا در کوچک‌ترین شیب هم احتمال سر خوردن گوشی وجود دارد.

صفحه نمایش و قاب پشتی با پوششی از گوریلاگلس ۴ محافظت می‌شود که آن را در برابر ضربه ناشی از افتادن روی زمین تا حدودی مقاوم می‌کند.

جمع‌بندی بخش طراحی

A7 2016 گوشی تقریبا بزرگی است. این بزرگی به‌دلیل اندازه بزرگ صفحه نمایش است، اما با وجود این به‌دلیل حاشیه‌های کم صفحه نمایش اندازه‌اش از بسیاری از ۵٫۵ اینچی‌های بازار معقول‌تر است. هنگامی‌که آن را دست بگیرید، به‌دلیل جنس خوب بدنه، حس گوشی لوکس به شما منتقل می‌شود. اما همین جنس بدنه باعث شده گوشی به‌راحتی هرچه تمام‌تر از دستتان لیز بخورد. A7 2016، برخلاف نسل قبلی، یک گوشی تقریبا بددست است. بلند کردنش از روی میز راحت نیست و اگر می‌خواهید گوشی را به کسی بدهید، حتما تاکید کنید که مواظب باشد گوشی از دستش روی زمین نیفتد. با وجود این A7 2016 گوشی بسیار زیبایی است که اگر آن را در دست بگیرید، مطمئن باشید دوستان شما نام گوشی را از شما خواهند پرسید!

صفحه نمایش

مانند همیشه، زیبا و چشم‌نواز

همان‌طور که گفتیم، جلو گوشی صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی قرار دارد. این صفحه نمایش کیفیت Full HD دارد و تراکم پیکسلی آن ۴۰۱ پیکسل در اینچ است. این صفحه نمایش از جنس سوپر آمولد است. اما تمام اینها فقط اعداد و ارقام‌اند و باید ببینیم گوشی در عمل چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

طبق انتظاری که از صفحه نمایش سوپر آمولد داریم، رنگ‌ها در این صفحه اشباع و زیبا به نمایش درمی‌آیند. عمق رنگ مشکی در نهایت ممکن است و اگر جایی رنگ مشکی وجود داشته باشد، هیچ رقیبی برای نمایش آن وجود ندارد. نور صفحه نیز بسیار زیاد است و در کنار رقیبانی مانند آیفون صفحه نمایش روشن‌تری در اختیار دارید. همین نور زیاد صفحه باعث می‌شود زیر نور مستقیم خورشید همه‌چیز به‌خوبی در این صفحه نشان داده شود و برای خواندن محتوای صفحه در محیط باز هیچ مشکلی نداشته باشید.

جمع‌بندی بخش صفحه نمایش

با یکی از بهترین صفحه نمایش‌های دنیا روبروییم. صفحه نمایش سوپر آمولد این گوشی، به‌دلیل اشباع خوب رنگ‌ها، بهترین تجربه کاربری از دیدن عکس و فیلم را روی صفحه نمایشی ۵٫۵ اینچی برای شما به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این فرمان‌پذیری صفحه بسیار بالاست و در سریع‌ترین زمان ممکن به تمام لمس‌های شما پاسخ می‌دهد.

ارتباط

رابطه‌ای تقریبا کامل

خبر خوب این است که از این پس می‌توانید همزمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه استفاده کنید. سامسونگ در این گوشی درگاه سیم‌کارت دوم و کارت حافظه را از یکدیگر جدا کرده است. درگاه سیم‌کارت دوم در کنار درگاه کارت حافظه در سمت راست گوشی است و درگاه سیم‌کارت اصلی، که بدنه پلاستیکی دارد، بالای گوشی قرار گرفته. سیم‌کارتی که به‌عنوان سیم‌کارت اصلی برای شبکه اینترنت خود استفاده می‌کنید می‌تواند از شبکه ۴G بهره ببرد.

Galaxy A7 2016 از NFC پشتیبانی می‌کند و اگر روزی سامسونگ پی در ایران راه‌اندازی شد، می‌توانید از NFC این گوشی برای پرداخت موبایلی استفاده کنید. تا آن هنگام نیز می‌توانید از NFC برای انتقال فایل و ارتباط با گوشی‌های دیگری استفاده کنید که قابلیت NFC دارند.

یکی از قابلیت‌های خوب در این دستگاه پشتیبانی از OTG است. با این ویژگی می‌توانید دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی مانند فلش‌های خود را به A7 متصل کنید و حافظه دستگاهتان را مشغول فایل‌هایی مانند فیلم‌ها نکنید.

ویژگی خوب دیگری که ما از آن خیلی استفاده می‌کنیم رادیوست. بدون نیاز به اینترنت و تنها با اتصال هدفون به گوشی می‌توانید از رادیو روی گوشی خود لذت ببرید.

رابط کاربری

آشنای تکراری

در این بخش انتظار معجزه نداشته باشید! همان رابط کاربری معروف سامسونگ روی این گوشی نصب است؛ یک رابط کاربری آشنا به‌نام تاچ‌ویز. درست است که این رابط کاربری تغییرات خوبی در خود می‌بیند و درست است که سبک‌تر شده، هنوز هم مشکلات زیادی دارد که سامسونگ باید فکری به حال آنها کند.

سیستم عامل گوشی نیز اندروید و نسخه ۵٫۱٫۱ است. شاید انتظار داشتیم روی دستگاهی که در نامش عدد ۲۰۱۶ را با خود یدک می‌کشد به‌صورت پیش‌فرض اندروید نسخه ۶ را مشاهده کنیم، اما همین نسخه اندروید نیز بسیار خوب و روان کار می‌کند و ما هیچ مشکلی با آن نداشتیم.

به رابط کاربری بازگردیم. در صفحه قفل گوشی، که اولین جایی است که شما می‌بینید، همه‌چیز به‌خوبی در جای خود قرار دارد. ساعت و آب‌وهوا در بالای صفحه قفل به‌صورت ویجت جای گرفته و نوتیفیکیشن‌ها به‌صورت کارت روی صفحه نمایش داده می‌شود. دسترسی به دوربین و تماس از طریق میان‌برهایی امکان‌پذیر شده است که پایین صفحه قرار گرفته‌اند.

بعد از عبور از قفل، صفحه اصلی نمایش داده می‌شود. مانند همیشه چند آیکون زیر صفحه اصلی به‌صورت ثابت قرار دارد و امکان اضافه کردن ویجت به صفحه‌ها نیز وجود دارد. در این قسمت امکان تغییر تم فراهم است. سامسونگ مدت زیادی نیست که این ویژگی، یعنی تغییر تم، را به گوشی‌های گلکسی خود اضافه کرده، اما در همین مدت کم تعداد بی‌شماری تم در فروشگاه یا همان Theme Store قرار گرفته است.

صفحه اپلیکیشن‌ها نیز پر است از آیکون‌های برنامه‌هایی که روی گوشی خود نصب می‌کنید. این صفحه، مانند قبل، با کشیدن انگشت به چپ یا راست حرکت می‌کند.

جمع‌بندی بخش رابط کاربری و سیستم عامل

با اینکه با همان رابط کاربری‌ای روبروییم که چند سالی است در گوشی‌های سامسونگ می‌بینیم، هنوز هم به نظرمان این رابط کاربری یکی از زیباترین رابط کاربری‌هایی است که روی گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌شود. همه‌چیز به‌خوبی سر جای خودش قرار دارد و دسترسی به هر آنچه نیاز دارید با کمترین صرف وقت امکان‌پذیر است. این امر نیز به‌لطف S Finder میسر شده است که در منوی کشویی نوتیفیکیشن‌ها قرار دارد.

دوربین

وقتی سامسونگ به عکاسی اهمیت می‌دهد

بسیار عجیب است، اما سامسونگ برای گوشی تقریبا میان‌رده خود از دوربینی بسیار حرفه‌ای استفاده کرده که در پرچم‌دارانش می‌بینیم. دوربین A7 2016 کیفیت ۱۳ مگاپیکسلی دارد و به ویژگی‌های خوبی از جمله OIS (تثبیت‌کننده اپتیکال تصاویر)، اندازه دهانه دیافراگم f/1.9 و فوکوس خودکار مجهز است.

مانند گوشی‌های رده‌بالای سامسونگ، دوربین این گوشی همیشه در پس‌زمینه فعال است و با دو بار فشردن کلید Home می‌توانید دوربین را در سریع‌ترین زمان ممکن فعال و آماده عکس گرفتن کنید. سرعت فوکوس و سرعت شاتر بسیار خوب است و فورا عکس موردنظر شما ثبت خواهد شد.

منوی دوربین، طبق انتظارمان از سامسونگ، پر است از امکانات جذاب و کاربردی. در صفحه اصلی منوی دوربین هرآنچه نیاز دارید در اختیارتان قرار دارد و به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که از کلید تنظیمات استفاده کنید.

اما کیفیت عکس چگونه است؟

کیفیت عکس‌ها خوب است، اما بهترین نیست. درست است که عکس‌های تهیه‌شده با این دوربین نویز بسیار کمی دارد و جزئیات به‌خوبی در آنها ثبت می‌شود، اما در آنها می‌توانید رنگ‌پریدگی مشاهده کنید. مشکل جایی بیشتر به چشم می‌آید که نور محیط کم باشد. در نور کمتر نویز عکس‌ها بیشتر می‌شود و رنگ‌ها غیرواقعی‌ترند.

با وجود اینها کیفیت عکس‌های گرفته‌شده با دوربین اصلی گوشی در نوع خود بسیار خوب و حتی بیشتر از خوب است. در مقایسه با رقیبانی که در رده میانه بازار قرار دارند، کیفیت عکس‌های دوربین Galaxy A7 2016 بهترین است.

دوربین دوم نیز کیفیت ۵ مگاپیکسلی دارد و اندازه دهانه دیافراگمش f/1.9 است. زاویه دید این دوربین مناسب است و اگر در جمعی دوستانه بخواهید عکس یادگاری بگیرید، مطمئن باشید که عده زیادی از افراد در کادر جا می‌شوند. کیفیت عکس‌ها در دوربین دوم خوب است؛ درواقع هرچند بهترین نیست، به‌خوبی کار شما را راه می‌اندازد.

 

 

 

نمونه عکس سلفی

نمونه عکس پانوراما

ویدئو

A7 2016 از فیلم‌برداری با کیفیت Full HD پشتیبانی می‌کند و فیلم‌برداری ۴K در آن وجود ندارد. فیلم‌برداری با این گوشی با کیفیت بسیار خوبی انجام می‌شود و حین راه رفتن نیز، به‌دلیل وجود OIS، به شکل کاملا قابل قبولی انجام می‌پذیرد و هیچ حرکت اضافه‌ای در فیلم مشاهده نمی‌کنید.

سنسور اثر انگشت

دقیق، اما نه‌چندان سریع

کلید Home وظیفه سنسور اثر انگشت را بر عهده دارد. زمانی را به خاطر داریم که سامسونگ اولین بار در گوشی Galaxy S5 از سنسور اثر انگشت استفاده کرد. در آن زمان سامسونگ از بدترین سنسور ممکن در گوشی‌اش استفاده کرد. اما اکنون این تکنولوژی درگوشی‌های سامسونگ به بلوغ رسیده و شاهدیم که سنسور اثر انگشت این گوشی در هر جهتی اثر انگشت کاربر را می‌خواند. تنها مشکلی که هم در سنسور اثر انگشت گوشی‌های سامسونگ و هم در گوشی‌های اپل دیده می‌شود زمان زیاد لازم برای تعریف اثر انگشت در گوشی است. برای اینکه بتوانیم اثر انگشت خودمان را برای A7 2016 تعریف کنیم ۱۸ بار انگشتمان را روی گوشی سنسور گذاشتیم و برداشتیم! درحالی‌که در گوشی دیگری مانند نکسوس ۵X تنها ۶ حرکت برای شناساندن اثر انگشت به گوشی کافی است.

کارایی و سخت‌افزار

هم خوب و هم بد

پردازنده استفاده‌شده در این گوشی ساخت سامسونگ است. این پردازنده ۸ هسته‌ای است که هر ۸ هسته آن فرکانس ۱٫۶ گیگاهرتزی دارد. در کنار این پردازنده تقریبا متوسط رم ۳ گیگابایتی قرار دارد. از این میزان رم همیشه ۱٫۵ گیگابایت در اختیار فایل‌های سیستمی است و ۱٫۵ گیگابایت در اختیار کاربر.

از نظر کارایی این گوشی یکی از بهترین‌های بازار بین میان‌رده‌ها محسوب می‌شود. در استفاده روزمره هیچ مشکلی با گوشی پیدا نخواهید کرد. سرعت باز و بسته شدن برنامه‌ها بسیار خوب است و هنگامی که می‌خواهید از برنامه‌ای خارج شوید و به صفحه اصلی بازگردید، با فشردن کلید خانه به‌سرعت این کار انجام می‌شود.

در تست بازی کمی دچار پیچیدگی شدیم. گوشی به‌خوبی از پس اجرای بازی N.O.V.A 3 برآمد و بازی بدون هیچ‌گونه کندی اجرا شد، اما در بازی Mortal Kombat X به مشکل برخوردیم و به نظر می‌رسید پردازنده گرافیکی در اجرا نشدن بازی مقصر بود. اما به‌هرحال اگر دوست داشته باشید با این گوشی بازی کنید، برای برخی بازی‌ها به‌خوبی می‌توانید روی آن حساب باز کنید؛ ضمن این که صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت آن به جذاب‌تر نشان دادن بازی کمک بسیار می‌کند.

میزان حافظه دستگاه ۱۶ گیگابایت است و از این میزان تنها ۱۱ گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. اما لازم نیست نگران باشید، زیرا به‌لطف پشتیبانی گوشی از کارت حافظه جانبی و همچنین OTG امکان استفاده از حافظه خارجی وجود دارد.

باتری

باتری استفاده‌شده در این گوشی ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت دارد. برای گوشی هوشمندی با اندازه صفحه نمایش ۵٫۵ اینچ و کیفیت فول اچ‌دی این باتری مناسب به نظر می‌رسد، اما مهم این است که باتری در عمل چگونه بتواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد.

در استفاده روزمره و معمولی مانند ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مکالمه، گرفتن چند عکس، ۳۰ دقیقه بازی کردن و حدود ۱ ساعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی گوشی به‌راحتی ۱ روز و نیم می‌تواند کاربر را همراهی کند.

تست ما برای پخش ویدئو به این صورت انجام شد که روی گوشی ویدئویی با کیفیت Full HD با روشنایی ۱۰۰ درصد و وای‌فای روشن به مدت ۱ ساعت پخش کردیم و میزان باتری گوشی از ۱۰۰ درصد به ۹۲ درصد کاهش پیدا کرد.

A7 2016 از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به کاربر بسیار کمک می‌کند تا اگر در مدتی کوتاه نیاز به شارژ گوشی داشت، در کمترین زمان به درصد شارژ بالایی برسد. گوشی با استفاده از شارژری با قابلیت شارژ سریع در مدت ۳۰ دقیقه به میزان باتری ۵۰ درصد و در مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به میزان باتری ۱۰۰ درصد می‌رسد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مدت زمان کمی برای رسیدن به شارژ ۵۰ درصد لازم است که این موضوع به کاربر کمک می‌کند در صورت نیاز، گوشی‌اش را سریع شارژ کند و بعد از رسیدن به مکانی که زمان کافی برای شارژ کردن در اختیار دارد، میزان باتری را به ۱۰۰ درصد برساند.

نظر جی‌اس‌ام

Galaxy A7 2016 گوشی جدیدی از خانواده گوشی‌های گلکسی سامسونگ است. سامسونگ نشان داده به خانواده سری A اهمیت بسیار می‌دهد و با ارائه به‌روزرسانی‌های مدام این موضوع را اثبات کرده است. ما از طراحی زیبا، جنس خوب بدنه، صفحه نمایش باکیفیت و دوربین قدرتمند این گوشی رضایت داریم؛ اما چیزی که باعث نارضایتی ما شد خوش‌دست نبودن گوشی، سر خوردن و حافظه داخلی کم آن بود. اگرچه می‌توانید با کارت حافظه خارجی کمبود حافظه داخلی را جبران کنید، کارایی حافظه داخلی به‌مراتب بیشتر از حافظه خارجی است.

ارزش خرید دارد؟

اگر جزو کسانی هستید که پیش از این از گوشی‌های سری A استفاده می‌کردند، نیاز چندانی ندارید که به این نسخه به‌روز شوید.

اگر می‌خواهید برای اولین بار سری A را امتحان کنید، A7 انتخاب خوبی است، اما A5 نیز گزینه قابل قبول‌تر و خوش‌دست‌تری است که قیمت ارزان‌تری دارد.

اگر می‌خواهید برای اولین بار گوشی‌های سامسونگ را امتحان کنید و در حدود قیمت همین گوشی می‌خواهید هزینه بپردازید، می‌توانید Galaxy S6 را به‌عنوان گزینه‌ای بسیار خوب در نظر بگیرید.

اما اگر اولین بار است که می‌خواهید اندروید و گوشی‌های اندرویدی را امتحان کنید، با اینکه A7 2016 یکی از بهترین گزینه‌های شماست، می‌توانید در لیست خود گوشی‌های دیگری مانند LG Nexus 5X (اندروید خالص)، LG G4 (قاب چرمی)، HTC One A9 (بدنه فلزی) وSony Xperia M5 (قیمت ارزان‌تر) را نیز قرار دهید.

Call Now Button