گوگل برای بقای خود در آی‌اواس، ۳ میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند

کمپانی گوگل، با پرداخت ۳ میلیارد دلار به اپل، جایگاه خود را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض iOS حفظ می‌کند.

کمپانی گوگل در سال‌های اخیر، با پرداخت مبالغ نقد زیادی، درصد بالایی از سود عملیاتی اپل را تامین کرده است. گوگل برای اینکه بتواند به فعالیت خود به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض iOS در آیفون و آیپد، میلیاردها دلار پول به اپل پرداخت می‌کند. این رقم برای سال جاری معادل ۳ میلیارد دلار است یعنی ۳ برابر رقمی که گوگل ۳ سال پیش برای این منظور پرداخت کرده بود. در آن زمان، پرداختی گوگل به کوپرتینو، تنها ۱ میلیارد دلار بود.

بدین ترتیب، پیشرفت دریافتی‌های اپل از گوگل با سرعت بسیار بالایی بوده و به یکی از منابع درآمد اپل تبدیل شده است. این تجارت برای هر دو طرف سودآور است و هر دو از این اتفاق راضی هستند.

یکی از تحلیلگران می‌گوید:

اسناد نشان می‌دهند که پرداختی گوگل به اپل در این رابطه در سال ۲۰۱۴، رقمی معادل ۱ میلیارد دلار بوده در حالی که این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به ۳ میلیارد دلار رسیده است. این پولی که از سوی گوگل پرداخت می‌شود، تقریبا به شکل کامل سود خالص برای اپل است. به این ترتیب، سود عملیاتی اپل با این پول، ۵ درصد رشد دارد که در مقایسه با ۲ سال قبل، ۲۵ درصد رشد داشته است.

این معامله برای هر دو طرف مفید واقع می‌شود. یکی دیگر از تحلیلگران می‌گوید که ۵۰ درصد از سود عملیاتی گوگل از موتور جست و جویش، از طریق دستگاه‌های iOS تامین می‌شود و گوگل نمی‌تواند با خروج از این معامله، ریسک کند چراکه خروج گوگل از این جایگاه، می‌تواند راه را برای کمپانی‌های دیگر و کسب سود فراوان باز کند.

از سوی دیگر، از آنجا که هزینه این قرارداد هر ساله بیشتر می‌شود، اگر گوگل از برند خود و وضعیت آن اطمینان داشته باشد، می‌تواند از این قرارداد خارج شود. علت این امر این است که اگر هم موتورهای جست‌وجوگر دیگر جایگزین گوگل شوند، به دلیل عدم داشتن توانایی‌های گوگل، و نتایجی که در جست‌وجو نمایش می‌دهد، نمی‌توانند رضایت کاربران را جلب کنند و کاربران iOS در مرورگر سافاری خود، گوگل را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش فرض انتخاب خواهند کرد.

Call Now Button