بررسی مشخصات پردازنده‌های جدید مدیاتک: Helio P30 و P23

کمپانی مدیاتک که تا همین چند سال پیش چندان جدی گرفته نمی‌شد و محصولاتش تنها مورد توجه برندهای گمنام قرار می‌گرفت، حالا جایی میان بزرگان برای خود دست و پا کرده و میان‌رده‌ها و بالارده‌هایش در دل گوشی‌های مختلفی به چشم می‌خورند. این کمپانی دو پردازنده میان رده معرفی کرده که در ادامه جزئیات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کمپانی تایوانی مدیاتک از جمله برندهایی است که سال‌های زیادی را در سایه بزرگان سپری کرده تا بالاخره توانسته نامی در خور برای خود دست و پا کند. اگر خاطرتان باشد تا چند سال پیش مدیاتک تنها در دل محصولات کمپانی‌های نوپا نظیر هواوی و برندهای گمنام جا داشت اما حالا دیگر شرایط تغییر کرده و نام اختصاصی Helio در گجت‌های برندهای معروف به چشم می‌خورد. این کمپانی در راستای موفقیت‌هایی که در یکی دو سال اخیر کسب کرده پردازنده‌های جدید و قدرتمندی معرفی کرده که در ادامه جزئیات و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پردازنده‌های جدیدی که قرار است در سه ماهه چهارم ۲۰۱۷ روانه بازار شوند، Helio P23 و P30 نام دارند. طبق بیانیه مدیاتک، هردو پردازنده به صورت جهانی عرضه شده و محدود به کشور خاصی نمی‌شوند با این استثنا که پی۳۰ در ابتدای کار تنها میان برندهای چینی توزیع می‌شود و با اندکی تاخیر پا به بازار جهانی می‌گذارد. شایان ذکر است که هردو پردازنده از هشت هسته مجزا با معماری Cortex-A53 بهره می‌برند که احتمالا روی کاغذ چندان جالب توجه به نظر نیاید. همان‌طور که پیداست پردازنده‌های جدید مدیاتک در حقیقت بروزرسانی‌هایی از پی۲۰ و پی۲۵ هستند با این تفاوت که سرعت آن‌ها افزایش یافته و بهینه‌تر شده‌اند.

از هشت هسته موجود در دل پردازنده‌ها، چهار هسته که برای کارهای سنگین در نظر گرفته شده‌اند با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند حال آن‌که چهار هسته سبک به فرکانس ۱٫۶۵ گیگاهرتز محدود شده‌اند تا انرژی کمتری مصرف شود. ناگفته نماند که شتاب‌دهنده گرافیکی قدرتمند Mali-G71 برای آن‌ها در نظر گرفته شده است در حالی که پی۲۰ و پی۲۵ به نمونه قدیمی‌تر Mali-T880 مجهز شده‌اند.

علاوه بر تمام بهینه سازی‌های انجام شده، حالا شاهد پشتیبانی پردازنده پی۳۰ از کدک HEVC هستیم که میان فیلم‌بازان با نام H.265 نیز شناخته می‌شود. قابلیت دیگر این پردازنده پشتیبانی از دو سنسور ۱۶ مگاپیکسلی در کنار هم یا یک سنسور ۲۵ مگاپیکسلی است تا گوشی‌هایی با دوربین دوگانه هم امکان استفاده از پی۳۰ داشته باشند. ناگفته نماند که این اعداد برای پی۲۳ به دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی یا یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی تقلیل یافته که چندان هم بد نیست چون به هر حال جای این پردازنده در دل میان‌رده‌های بازار است که در حالت عادی دوربینی بالاتر از ۲۴ مگاپیکسل نخواهند داشت!

خوب است بدانید که امکانات پی۳۰ و پی۲۳ تنها به افزایش اعداد و ارقام محدود نمی‌شود و حالا شاهد بهره‌گیری آن‌ها از تکنولوژی اختصاصی مدیاتک،Imagiq 2.0، هستیم. این تکنولوژی در حقیقت به پردازش هرچه بهتر تصاویر کمک می‌کند که از جمله امکانات آن باید به کاهش نویز عکس و EIS(تثبیت‌کننده الکترونیکی تصاویر) اشاره کرد. قابلیت دیگر آن‌ها نیز پشتیبانی هر دو سیم کارت از VoLTE است؛ حالا دیگر هر دو سیم‌کارت می‌توانند برای برقراری ارتباط صوتی از اینترنت LTE استفاده کنند تا کاربران شاهد افزایش چشمگیر کیفیت تماس‌هایشان باشند.

در نهایت جالب است به این نکته هم اشاره کنیم که هر دو پردازنده به وسیله لیتوگرافی ۱۶ نانومتری کمپانی TSMC تولید شده‌اند.

Call Now Button