رقابت نفس‌گیر اپل و وسترن دیجیتال برای خرید پرسودترین واحد توشیبا

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده که اپل به دنبال این است که وسترن دیجیتال را از خریداری واحد تراشه توشیبا منصرف کند.

به گزارش رویترز، شماری از افراد آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند که اپل در تلاش است وسترن دیجیتال را از تملک بخش تراشه کمپانی توشیبا منصرف کند. گویا اپل برای نیل به هدف خود، وسترن دیجیتال را تهدید کرده که در صورت پا گرفتن این معامله، خرید حافظه‌های موردنیاز خود از این کمپانی را متوقف خواهد کرد.

مطابق شنیده‌ها اپل که از تراشه‌های حافظه فلش NAND کمپانی توشیبا در گوشی‌های آیفون خود استفاده می‌کند، نگران این است که در صورت محکم شدن جای پای وسترن دیجیتال در بازار تراشه‌های حافظه، توان خود را برای کنترل قیمت گذاری از دست بدهد.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفته که با وجود این شرایط اگر وسترن دیجیتال همچنان یک سرمایه گذار جزء در این کسب و کار باقی بماند، اپل به عنوان بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های توشیبا مبلغ هنگفتی برابر با ۵۰ میلیارد ین (چیزی حدود ۴۶۰ میلیون دلار) به گروهی از کمپانی‌های آمریکایی متقاضی خریداری توشیبا از جمله وسترن دیجیتال خواهد داد تا بتوانند در معامله دست بالا را داشته باشند.

تاکنون اپل از اظهار نظر در این باره خودداری کرده و سخنگوی وسترن دیجیتال هم گفته که نمی‌تواند جزییات مذاکرات را برای رسانه‌ها بازگو کند. توشیبا نیز از پاسخگویی به درخواست‌ها برای مصاحبه سرباز زده است.

افراد نزدیک به مذاکرات خریداری واحد تراشه توشیبا به رویترز گفته‌اند که وسترن دیجیتال که در حال حاضر با توشیبا برای تولید تراشه همکاری مشترک دارد، با قرار دادن پیشنهاد اغواکننده ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلاری روی میز این کمپانی ژاپنی همچنان در این رقابت پیشتاز است.

منابع آگاه گفته‌اند که هفته گذشته وسترن دیجیتال از تامین مالی یکی از کنسرسیوم‌های متقاضی خریداری توشیبا کنار رفته تا موقعیت آن‌ها را برای همکاری مشترک تقویت کند و به این ترتیب اپل را برای کمک به آن‌ها در عمل انجام شده قرار دهد.

با این حال هنوز مشخص نیست که سایر شرکای این کنسرسیوم که متشکل از شرکت سهامی خاص آمریکایی KKR & Co LP و سرمایه گذاران دولتی ژاپنی است، حاضرند مبلغ بیشتری پیشنهاد بدهند تا ۱۵ میلیارد ینی را که پیش‌تر وسترن دیجیتال در نظر داشت به عنوان بخشی از پیشنهاد، پرداخت کند، پوشش بدهند یا خیر.

به نظر می‌رسد که وسترن دیجیتال به دنبال این است که در آینده سهم بیشتری از بازار تراشه نصیب خود کند، هرچند مشخص نیست که برای چه مقدار سهمی برنامه ریزی کرده است.

یکی از منابع آگاه که نخواسته نامش فاش شود گفته که مدیران ارشد توشیبا از این بیم دارند که وسترن دیجیتال در نهایت، نبض بازار تراشه را در دست بگیرد، به همین دلیل از کمپانی‌های آمریکایی تعهد گرفته‌اند که میزان سهم خود در این کمپانی را محدود کنند.

آن طور که از حرف و حدیث‌ها پیداست، هیئت مدیره توشیبا به دنبال این است که تا چهارشنبه توافق خود را با کنسرسیوم، نهایی کند.

این کمپانی به شدت تحت فشار قرار دارد تا هر چه سریع‌تر کار امضای قرارداد خود را به اتمام برساند و تا پایان سال مالی در ماه مارس، تاییدیه‌های نهادهای ناظر را اخذ کند تا اطمینان حاصل کند که برای دومین سال متوالی، ارزش خالص دارایی منفی گزارش نکرده و بدهی‌هایش از دارایی‌هایش تجاوز نکند. چیزی که در صورت وقوع به خارج شدن نام این کمپانی از بازار سهام توکیو منجر خواهد شد.

Call Now Button