هزینه تولید آیفون ۱۰ برای اپل چقدر تمام می‏‌شود؟

پل در هفته گذشته از گوشی آیفون ۸ به همراه آیفون ۸ پلاس رونمایی کرد. مدل دیگری که به همراه دو آیفون جدید اپل معرفی شده است، آیفون ۱۰ یا iPhone X نام دارد که مشخصات سخت‌افزاری قدرت‌مندی برای آن درنظر گرفته شده است و متفاوت‌ترین محصول اپل برشمرده می‎شود؛ اما تولید آیفون ۱۰، چقدر برای اپل هزینه دارد؟

براساس یک گزارش جدید توسط منابع چینی مطلع در بازار گوشی‎های هوشمند، هزینه لازم برای تولید هر واحد از آیفون ۱۰ نزدیک به ۴۱۲٫۷۵ دلار است. برای مقایسه، بد نیست اشاره کنیم که اپل، مدل پایه آیفون ۱۰ را با ۶۴ گیگابایت حافظه، به قیمت ۹۹۹ دلار عرضه می‎کند؛ به عبارت بهتر، کاربران در مجموع ۶۰ درصد هزینه بیشتری برای خرید هر واحد از آیفون ۱۰ پرداخت می‌کنند.

شرکت سامسونگ، صفحه‌نمایش OLED آیفون ۱۰ را تأمین می‎کند؛ هر واحد از نمایشگر سوپر رتینا آیفون ۱۰، نزدیک به ۸۰ دلار قیمت دارد. به این هزینه‌، چیپ‌ست A11 Bionic اپل که توسط TSMC تولید می‌شود و مودم ساخت کوالکام را نیز باید اضافه کنید که قیمت هر کدام از آن‌ها به ترتیب، ۲۶ و ۱۸ دلار است.

تولید سنسور سه‌بعدی Face ID آیفون ۱۰ که تشخیص چهره کاربران را برعهده دارد، ۲۵ دلار هزینه جداگانه خواهد داشت و حافظه NAND ساخت توشیبا، هزینه تولید آیفون ۱۰ را تا ۴۵ دلار دیگر افزایش می‌دهد. همچنین، سایر تجهیزات به کار گرفته شده برای تولید هر واحد از آیفون ۱۰، مسلماً هزینه تولید این گوشی را افزایش خواهد داد.

با توجه به این شرایط، به‌نظر می‌رسد که اپل نزدیک به ۶۰ درصد برای فروش هر آیفون ۱۰ سود می‌کند؛ البته، با پرداخت دستمزدها، بازاریابی و موارد تبلیغاتی و …، سود خالص اپل بسیار کم‎تر از این مقدار خواهد شد.

جدا از این موضوع که اپل، آیفون‌ ۱۰ را با قیمت بالایی عرضه می‌کند و ممکن است سود خوبی بابت فروش هر واحد دریافت کند؛ باید به این موضوع توجه نمایید که قیمت‌های اعلام شده توسط منابع مطلع در چین، تقریبی است. به همین جهت، شاید هزینه تولید هر واحد آیفون ۱۰ بیشتر از ۴۱۲٫۷۵ دلار اعلام شده باشد.

آیفون ۱۰ به نمایشگر ۵٫۸ اینچی اولد مجهز شده است و طراحی بدون حاشیه دارد. همچنین، اپل این مدل را با ۳ گیگابایت حافظه رم عرضه خواهد کرد و دوربین دوگانه عمودی برای آن درنظر گرفته شده است.

همان‌طور که گفته شد، آیفون ۱۰ با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه خواهد شد؛ این برچسب قیمتی برای مدل پایه آیفون ۱۰ با ۶۴ گیگابایت حافظه درنظر گرفته شده است. با این وجود، اپل برای خریداری مدل ۲۵۶ گیگابایتی پرچمدار جدیدش، برچسب قیمتی ۱۱۴۹ دلار را درنظر گرفته است. آیفون ۱۰ از تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ آبان) پیش‌فروش خواهد شد و کاربران می‌توانند آیفون جدید اپل را پیش‌خرید کنند؛ با این‌حال، عرضه پرچمدار جدید اپل از تاریخ ۳ نوامبر (۱۲ آبان) آغاز می‌شود.

Call Now Button