چیپ‌ست A11 Bionic آیفون ۱۰؛ فاتح آزمون گیک‌بنچ

براساس نتایج به‌دست آمده از بررسی تراشه به‌کار گرفته شده در آیفون ۱۰، چیپ‌ست A11 Bionic قدرت‌مندترین تراشه موبایلی است که تا به‌حال برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده و iPhone X توانسته پرچمداران تازه معرفی شده مانند گلکسی نوت ۸ سامسونگ و وان‌پلاس ۵ را پشت سر بگذارد.

 

اپل در هفته گذشته از آیفون ۱۰ رونمایی کرد و قابلیت‌های جدیدی برای این مدل از جمله Face ID درنظر گرفته شده است؛ از طراحی بدون حاشیه برخوردار بوده و با نمایشگر اولد ۵٫۸ اینچی ارائه خواهد شد.

تراشه A11 Bionic از جمله دیگر قابلیت‌های برجسته آیفون ۱۰ برشمرده می‎شود که براساس ادعای اپل، قدرت‌مندترین چیپ‌ست ساخته شده توسط کوپرتینویی‎ها است. این تراشه با ترکیب شش هسته پردازشی ارائه می‎شود و اپل مدعی است که با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته روی معماری ساخت تراشه، هم‌اکنون تمامی خوشه‌های پردازشی از جمله دو هسته پردازشی قدرت‌مند و چهار هسته کم‌مصرف دیگر آن به صورت هم‌زمان فعال می‌شود.

دو هسته پردازشی قدرت‌مند A11 Bionic تا ۲۵ درصد قدرت بیشتری نسبت به نسل قبل دارد؛ این در حالی‌ است که عملکرد چهار هسته پردازشی کم‌مصرف چیپ‌ست A11 Bionic تا ۷۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل است.

نتایج به‌دست آمده از بررسی چیپ‌ست A11 Bionic در آیفون X، ادعای اپل را مبنی بر قدرت پردازشی بالای این تراشه تأیید می‌کند. در آزمون گیک‌بنچ ۴، آیفون ۱۰ در بررسی تمامی هسته‏‌های پردازشی فعال موفق شده است تا ۱۰۰۶۹ امتیاز به‌دست آورد؛ این در حالی است که در بررسی تنها یک هسته پردازشی، آیفون ۱۰ با کسب ۴۱۸۸ امتیاز در رتبه اول قرار دارد.

برای مقایسه با پرچمدار جدید سامسونگ، باید اشاره کرد که فبلت گلکسی نوت ۸ سامسونگ در بررسی تمامی هسته‌های فعال، تنها ۶۷۸۴ امتیاز به‌دست آورده است و در بررسی تنها یک هسته پردازشی، امتیاز پرچمدار جدید سامسونگ کم‌تر از نیمی از امتیاز تراشه‌ی A11 Bionic است. باید اشاره کرد که تراشه مورد استفاده در گلکسی نوت ۸ سامسونگ، چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۵ است که از هشت هسته پردازشی استفاده می‌کند.

گلکسی اس ۸، وان‌پلاس ۵ و گلکسی اس ۸ پلاس در مقایسه با آیفون ۱۰ اپل نیز، امتیاز کم‌تری به‌دست آورده‌اند. این سه مدل به ترتیب از چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۵، اسنپدراگون ۸۳۵ و اگزینوس ۸۸۹۵ سامسونگ استفاده می‌کند. البته، شرکت سامسونگ گوشی‌های پرچمدار گلکسی اس ۸ / اس ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ را در دو مدل ارائه می‌دهد؛ یک مدل با تراشه اگزینوس ۸۸۹۵ به صورت جهانی عرضه می‌شود و مدل دیگر با تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام، عرضه محدودی دارد. در ایالات متحده، شرکت سامسونگ نسخه مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام را به فروش می‌رساند.

در مقایسه با آیفون ۷ پلاس نیز، امتیاز چیپ‌ست A11 Bionic از تراشه A10 Fusion آیفون ۱۰ با چهار هسته پردازشی بیشتر است و این موضوع به ارتقای چشمگیر تراشه مورد استفاده در آیفون ۱۰، آیفون ۸ و آیفون ۸  پلاس اشاره می‌کند. آیفون ۷ پلاس در این آزمون در بررسی تک هسته و تمامی هسته‌های پردازشی فعال، به ترتیب ۵۶۶۴ امتیاز و ۳۴۷۳ امتیاز به‌دست آورده است. تراشه A10 Fusion، تنها می‌تواند یک شاخه پردازشی را فعال نگه‌ دارد؛ به عبارت بهتر، امکان فعالیت هم‌زمان هسته‌های پردازشی کم‌مصرف و هسته‌های پردازشی قدرت‌مند به صورت هم‌زمان وجود ندارد.

با وجود قدرت پردازشی بالاتر آیفون ۱۰، این مدل هنوز وارد بازار نشده است. اپل در تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ آبان ماه)، آیفون پرچمدار جدیدش را عرضه خواهد کرد؛ این مدل در تاریخ ۳ نوامبر (۱۲ آبان ماه) به فروش می‌رسد. با این‏‌حال، می‎توانید آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس را خریداری کنید که به تراشه A11 Bionic مجهز شده است و از ۳۱ شهریور ماه راهی بازار خواهد شد.

Call Now Button