مرورگر مایکروسافت Edge برای اندروید و iOS منتشر می‌شود

آن‌طور که پیداست، مایکروسافت درنظر دارد تا نسخه نهایی مرورگر مایکروسافت اج را برای سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‎اس منتشر نماید. در حال‌حاضر، نسخه پیش‏‌نمایش مرورگر مایکروسافت اج برای اعضای برنامه ویندوز اینسایدر قابل دریافت است.

روی سیستم‌عامل ویندوز، مرورگر اختصاصی وجود دارد که توسط مایکروسافت طراحی شده است. تا پیش از عرضه ویندوز ۱۰، مرورگر اختصاصی مایکروسافت «اینترنت اکسپلورر» نام داشت اما با عرضه‌ی ویندوز ۱۰، مایکروسافت رسماً تأیید کرد که مرورگر جدیدش کاملاً از نو طراحی شده است. این مرورگر که مایکروسافت اج نامیده می‌شود، به‌زودی برای سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‎اس منتشر خواهد شد.

مرورگر مایکروسافت اج در مقایسه با اینترنت اکسپلورر، از استانداردهای جدیدتری پشتیبانی می‌کند؛ زبان طراحی منطبق با آخرین تغییرات سیستم‎‌عامل ویندوز دارد و چندین بار سریع‌تر قادر به باز کردن صفحات درخواستی کاربران است. این مرورگر از موتور EdgeHTML بهره می‏گیرد؛ نسخه‎ای از موتورTrident که البته تغییراتی در آن اعمال شده است.

البته پیش از توضیح بیشتر، باید گفت که مرورگر مایکروسافت اج برای سیستم‌عامل اندروید و آی‎او‌اس، از موتور رندر EdgeHTML استفاده نمی‎کند. مایکروسافت تأیید کرده است که نسخه اندرویدی مرورگر مایکروسافت اج از موتور Blink کروم بهره خواهد گرفت؛ البته این موضوع باعث نخواهد شد تا مایکروسافت اج کاربردی مانند مرورگر داخل برنامه‌ها داشته باشد. در سیستم‏عامل iOS نیز، مرورگر مایکروسفت اج از موتور WebKit مرورگر سافاری استفاده خواهد کرد که برای توسعه برنامه‌های مرورگر لازم است.

مایکروسافت اعلام کرده است که مروگر اج برای سیستم‎عامل اندروید و آی‌اوس، لیست علاقه‌مندی‌ها (Favorites)، Reading List و تب جدید را بین تمامی دستگاه‎ها شما به اشتراک خواهد گذاشت. یکی از قابلیت‌های جدید، دکمه ارسال است که می‌تواند فوراً صفحه‌ای را که در حال مشاهده آن در رایانه‌ ویندوزی خود هستید؛ باز کند. در سیستم‎عامل ویندوز ۱۰ موبایل، نوار آدرس به پایین صفحه منتقل شده است اما در نسخه اندروید و آی‌او‌اس مانند بسیاری از برنامه‌‏های مرسوم، این نوار در پایین صفحه قرار دارد.

مرورگر مایکروسافت اج برای سیستم‌‏عامل اندروید و آی‌اوس، در حال آزمایش است و به همین جهت، تنها نسخه پیش‌نمایش آن برای اعضای ویندوز اینسایدر (اعضای برنامه تست نسخه‏‌های آزمایشی سیستم‌‏عامل ویندوز) در دسترس قرار دارد. به همین جهت اگر یک نسخه آزمایشی روی رایانه شما نصب شده است، می‎توانید برای دریافت نسخه پیش‌نمایش مرورگر مایکروسافت اج از این لینک استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نسخه اندروید مرورگر مایکروسافت اج هنوز برای سیستم‏عامل اندروید ارائه نشده است؛ به همین جهت آنچه در برخی از سایت تحت عنوان «دریافت نسخه اندروید مایکروسافت اج» مشاهده می‌کنید، جعلی است و راهی در حال‌حاضر برای دریافت این نسخه وجود ندارد. مایکروسافت اعلام کرده است که برنامه آزمایشی برای مرورگر مایکروسافت اج روی سیستم‎عامل اندروید و iOS به‏زودی به پایان خواهد رسید و می‌توانید نسخه نهایی این مرورگر را تا پایان سال دریافت کنید.

Call Now Button