زمان اجرای نهایی طرح رجیستری مشخص شد؛ گوشی‌های فعال شده شامل طرح نمی‌شوند

وزیر ارتباطات اعلام کرد طرح رجیستری گوشی‌های همراه از پایان مهر ماه اجرا می‌شود و در زمان اجرا از واردات دو برند گوشی موبایل جلوگیری خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری مهر، محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران از تشکیل کمیته اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل خبر داد و گفت: این طرح با همکاری وزارتخانه های ارتباطات، صنعت، اقتصاد و گمرک و سازمان حمایت از مصرف کننده و با پشتیبانی وزارت اطلاعات از پایان مهر ماه اجرایی می شود.

به گفته وی در فاز نخست این طرح، در ابتدا قرار است از ورود گوشی های قاچاق دو برند خارجی موبایل به کشور جلوگیری شود.

وی باتاکید بر اینکه هدف از ایجاد این طرح مدیریت بازار تلفن همراه، حمایت از تولید داخل و حقوق مصرف کننده است، تاکید کرد: بر این اساس قرار است برنامه مدونی را برای پیاده سازی موضوع تولید گوشی موبایل در کشور داشته باشیم که در این زمینه قرار است وزارت ارتباطات با وندورهای خارجی (تولید کنندگان موبایل خارجی) وارد مذاکره شود که در حال حاضر موضوع مذاکره با کمپانی سامسونگ برای تولید گوشی موبایل در ایران در دست بررسی قرار گرفته است.

جهرمی خاطرنشان کرد: در همین حال در این جلسه موضوع مذاکره با سایر تولید کننده های خارجی برای راه اندازی خط تولید در ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه کارگروهی متشکل از دستگاه های مرتبط برای اجرای طرح رجیستری تشکیل شده است اضافه کرد: اصل بحث این است که این طرح باید بدون مشکل به مرحله اجرای کامل برسد و در این زمینه علاوه بر نیاز به آگاهی رسانی عمومی باید مباحث حقوق مصرف کننده و نحوه اتصال سیستم های مختلف به این پروژه مورد بررسی قرار گیرد و برای آن مکانیزمی طراحی شود.

وزیر ارتباطات گفت: در اجرای این طرح چند فاز تعریف شده است که طرح به صورت پله ای اجرا شود. در گام نخست فاز مانیتورینگ را از انتهای مهرماه آغاز می کنیم که در این فاز پایش شبکه صورت می گیرد و قرار است که برای کمپانی های که گوشی هایشان به صورت قاچاق وارد کشور می شود و به ارائه خدمات به مردم نمی پردازند اعمال سیاست کنیم و جلوی واردات آن را بگیریم که در این زمینه در ابتدا دو برند گوشی موبایل را انتخاب کرده ایم.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: اجرای این پروژه مربوط به گوشی هایی که هم اکنون در اختیار مردم است نمی شود. از روز اجرای طرح به بعد هر گوشی که قرار است وارد شبکه موبایل شود باید ثبت گمرک شده باشد.

جهرمی گفت: در همین حال قرار است برای گوشی هایی که به صورت مسافری وارد کشور می شود و نیز گوشی هایی که در صف انبارها بوده و هنوز فروخته نشده مکانیزمی در نظر گرفته شود.

وزیر ارتباطات در مورد دور زدن رجیستری گفت: با توجه به اینکه پیش از این نیز چند سال پیش در اجرای طرح رجییستری تجربه ناموفق داشتیم این بار با مطالعه تجربه سایر کشورها سیستم جدیدی را در نظر گرفته ایم که راه نفوذ نداشته باشد. اما به هر ترتیب ممکن است هر پروژه ای دارای ضریب شکست باشد اما تمام تلاش این است که با حداقل اشکال این پروژه انجام شود.

Call Now Button