تغییر بی ‌سر و صدای قوانین اسنپ پس از تجاوز راننده به مسافر

یکی از جنجالی‌ترین قوانین اسنپ این بود که شرکت مسئولیتی در قبال رفتار رانندگانش بر عهده نمی‌گرفت؛ اما به نظر می‌رسد پس از حادثه تلخی که برای یکی از مسافرین پیش آمد، این بند بی سر و صدا از سایت اسنپ حذف شده است.

پس از حادثه تلخی که برای یکی از مسافران اسنپ در تهران پیش آمد، مسئولان این شرکت به دلیل سهل انگاری در کنترل سابقه راننده خاطی مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفتند و به دادگاه فراخوانده شدند.

اسنپ با انتشار اطلاعیه‌ای به کاربران خود قول داده است روند جذب و تایید هویت رانندگان را سخت‌تر کند تا دیگر شاهد رخ دادن چنین حوادثی نباشیم.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی، که اسنپ از زمان به محبوبیت رسیدن، با آن روبه‌رو بوده است به امنیت سفر و مسافرین مربوط می‏شود. اگرچه نرم‌افزار اسنپ به گونه‌ای طراحی شده است که امنیت مسافرین آن در مقایسه با مسافرکش‌های شخصی بسیار بیشتر است، این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال کار و رفتار رانندگان را بر عهده نمی‌گرفت.

چند ماه قبل در مطلبی به ۱۳ قانون اسنپ اشاره کرده بودیم که کاربران زیادی از آن بی‌ اطلاع هستند. یکی از بحث برانگیزترین قوانین استفاده از اسنپ به شرح زیر بود:

اسنپ هیچ مسئولیتی در قبال کارها و رفتار راننده، که خلاف قوانین کشور باشد، را بر عهده نمی‌گیرد و در صورت رخ دادن چنین موردی شما باید از شخص خاطی شکایت کنید نه اسنپ!

در بخش دیگری از قوانین قدیمی‌تر اسنپ، که در سایت Archive.org دیده می‌شود، آماده بود:

شما می‌پذیرید مسئولیت تمامی خطرها و اتفاقاتی که ممکن است در نتیجه استفاده از سرویس اسنپ یا سایر سرویس مرتبط با اسنپ، برای شما به وجود بیاید به عهده شما است. اسنپ هیچ مسئولیتی در قبال مشکلاتی که ممکن است در نتیجه استفاده از سرویس اسنپ توسط یک کاربر، برای کاربران یا افراد دیگر ایجاد شود از جمله از بین رفتن داده‌ها، مصدومیت‌هایی که به افراد وارد می شود، یا صدمه‌هایی که به دارایی‌های افراد وارد می‌شود به عهده ندارد.

به این ترتیب اسنپ هرگونه مسئولیتی در قبال رانندگان را از سر خود باز کرده و پای خود را از اختلاف میان کاربر و راننده به کلی کنار کشیده بود؛ که نشان از عدم تعهد کافی این شرکت به کاربرانش داشت.

حال پس از رسانه‌ای شدن حادثه تجاوز راننده اسنپ، این شرکت بی‌ سر و صدا بخش قوانین و شرایط استفاده خود را تغییر داده است.

شرکت با تمام امکانات خود از جمله مرکز تماس ۲۴ ساعته، واحد رسیدگی به شکایات و فرآیند میانجیگری تمامی تلاش خود را جهت رضایت کاربران، رفع اختلافات ایجاد شده در زمان ارائه و استفاده از خدمات اسنپ بین کاربران، و ایجاد صلح و سازش فی مابین آنها می‌کند.

چنانچه هر یک از کاربران اسنپ در زمان استفاده از خدمات آن با مشکلی مواجه شوند برابر شرایط فوق می‌توانند شکایت خود را از طریق مرکز تماس ۲۴ ساعته و واحد رسیدگی به شکایات اسنپ مطرح و شرکت پیگیری لازم و تلاش خود را جهت حل و فصل اختلافات بعمل خواهد آورد.

به این ترتیب اسنپ از این پس خود را در برابر رفتار رانندگان، و حوادثی که ممکن است برای مسافر رخ دهد، رسما مسئول می‌داند و متعهد می‏شود به شکایات مسافران رسیدگی کند.

امیدواریم مسئولان اسنپ و دیگر آژانس‌های اینترنتی قوانین خود را پیوسته بازبینی کنند و تدابیری بیاندیشند تا مسافران با آسودگی خاطر از خدمات آنها استفاده نمایند.

Call Now Button