خرید پارس‌آنلاین توسط های‌وب؛ پایان امپراطوری پارس‌آنلاین یا شروعی قدرمندتر؟

شب گذشته، یکی از مهم‌ترین خبرهای چند سال اخیر در حوزه اینترنت و مخابرات ایران اتفاق افتاد. خبری که در آن سید ایمان میری، مدیرعامل های‌وب، شب گذشته در اینستاگرام خود پرده برداشت و خرید شرکت پارس‌آنلاین توسط های‌وب را اعلام کرد. اما این اتفاق چه تاثیری روی پارس‌آنلاین و مشترکین آن خواهد داشت؟

در دنیای فناوری امروز، خریداری و ادغام شرکت‌ها کاری مرسوم است. بخشی از این خریدها منجر به نابودی شرکت اول و بخشی دیگر منجر به رشد هر دو شرکت خواهد شد. سال‌ها قبل فیس‌بوک، شبکه اجتماعی فرندفید را که به صورت انفجاری در حال رشد بود، خریداری و سپس بعد از مدتی آن را تعطیل کرد تا دیگر نگران رشد یک رقیب در پیش چشمان خود نباشد. سال‌ها بعد فیس‌بوک با رویکردی متفاوت این بار اینستاگرام را خریداری کرد و این بار بر خلاف رویکرد اول، به توسعه این شبکه‌ اجتماعی محبوب موبایلی پرداخت تا عملا فیس‌بوک صاحب محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی بر بستر وب و بر بستر موبایل باشد.
حالا اتفاقی مشابه در ایران افتاده و های‌وب شرکت پارس‌آنلاین را خریداری کرده است. اما اگر بخواهیم به رویکرد بالا بازگردیم باید گفت که این ادغام نه تنها منجر به نابودی پارس‌آنلاین نخواهد شد، بلکه با ادغام این دو شرکت بزرگ، توانایی‌های این دو شرکت در بازار شلوغ ISPها و شرکت‌های دارای پروانه FCP افزایش خواهش داد. در حال حاضر ۱۷ شرکت در ایران پروانه FCP را دریافت کرده‌اند. اگر با این پروانه آشنا نیستید بهتر است نگاهی به توضیح سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره این پروانه بیندازیم:

ارایه هرگونه خدمت ارتباطی و انتقال داده بر بستر شبکه موضوع پروانه مستقل از فناوری از قبیل خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت، دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن؛ توزیع و فروش پهنای باند اینترنت و انتقال و شبکه­های اختصاصی، ارایه خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده­ ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور.

شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا این اتفاق پیش آمده است و چرا پارس‌آنلاین حاضر به ادغام با های‌وب شده است؟ همانطور که گفته شد ۱۷ شرکت همینک در ایران مجوز FCP را کسب کرده‌اند و از طرفی در سال‌های اخیر رشد اینترنت در ایران و کاهش هزینه‌ها توسط اپراتورها و همچنین گسترش نسل‌های جدید اینترنت مثل اینترنت ثابت، سبب شده است که رقابت در این بازار بسیار سخت‌تر شود. کاهش رشد تعداد مشترکین اینترنت در بعضی از شرکت‌ها و روی آوردن بسیاری از افراد به اینترنت‌های همراه سبب شده که شرکت‌ها به فکر ادغام با یکدیگر و حضور قدرت‌مندتر در بازار بیفتند.


بدین‌ترتیب شروع این اتفاق با ادغام پارس‌آنلاین و های‌وب رخ داده است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی شرکت آسیاتک نیز به این ادغام بپیوندد تا ترکیب پارس‌آنلاین، های‌وب و آسیاتک، منجر به ایجاد یک شرکت قدرتمند‌تر با خدمات بیشتر شود. این ادغام در حالی صورت می‌گیرد که سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به شرکت‌هایی که با های‌وب ادغام شوند، قول همکاری و مساعدت داده تا شرایط رقابتی برای رقابت با شرکت مخابرات ایران را پیدا کنند.

سوال دیگری که در ذهن شما ممکن است پدید آید این است که سرنوشت مشترکین فعلی پارس‌آنلاین چه خواهد بود؟ می‌توان این را به ضرس قاطع گفت که مشکلی برای مشترکین فعلی پارس‌آنلاین و های‌وب پیش نخواهد آمد و پیش‌بینی می‌شود در آینده شاهد ترکیب سرویس‌های پارس‌آنلاین و های‌وب با یکدیگر باشیم که این در نهایت به سود مشترکین هر دو سرویس خواهد بود.


این بدین معنی است که شاید به زودی سرویس ترافیک رایگان یا بسته‌های اینستاگرام و تلگرام پارس‌آنلاین برای مشترکین های‌وب و همچنین بسته‌های فشفشه های‌وب برای مشترکین پارس‌آنلاین فعال شود.

باید دید بعد از پیوستن احتمالی آسیاتک به های‌وب، چه سرنوشتی در انتظار سه شرکت های‌وب، آسیاتک و پارس‌آنلاین تحت برند های‌وب خواهد بود.

Call Now Button