بعد از تمام شایعات و گمانه‌زنی‌ها در مورد نسل‌های جدید آیفون در نهایت شاهد معرفی و عرضه آیفون‌های جدید اپل بودیم. آیفون ۱۰ متفاوت‌ترین محصول معرفی شده امسال اپل است که در این بررسی به آن می‌‌پردازیم.

 

امسال برای اپل و آیفون سالی متفاوت است. امسال دهمین سالی است که از معرفی اولین آیفون ، که دنیای موبایل را دگرگون کرد، می‌گذرد. هرسال با معرفی آیفون می‌گفتیم که آیفون جدید معرفی شد اما امسال اپل تصمیم گرفته تا با معرفی آیفون ۱۰ نشان دهد این آیفون تنها یک آیفون جدید نیست و آغازگر یک دهه دیگر از سلطنت آیفون است. به‌طور حتم شما هم مانند ما سوالات زیادی در مورد این آیفون دارید در این بررسی تخصصی به تمام این سوالات تا جایی که امکان داشته باشد پاسخ می‌دهیم و هدفمان این است که بعد از خواندن این بررسی هیچ نکته مبهمی در مورد این گوشی در ذهنتان نمانده باشد.

طراحی

برای اولین بار که آیفون ۱۰ را ببینید باورتان نمی‌شود که یک آیفون روبروی شماست. شاید هم اولین چیزی که به ذهنتان برسد این است که این آیفون بیشتر شبیه به مدل‌های مفهومی است تا یک آیفون گوشی واقعی. اما به‌هرحال شما با آیفونی کاملا واقعی و متفاوت با آن چیزی روبرو هستید که تاکنون دیده بودید.

قاب جلویی دستگاه کاملا توسط صفحه‌نمایش اشغال شده و حدود ۸۳ درصد از قاب جلو در اختیار این صفحه‌نمایش روشن و نورانی است. به‌طور حتم این گوشی بسیار زیباست اما یک محصول کاملا بی‌عیب و نقص نیست. فاصله بسیار کمی بین قاب پشتی و کروم اطراف دستگاه دیده می‌شود که با وجود کم بودن این فاصله هر بار که گوشی را بردارید آن را حس می‌کنید.

فلز اطراف آیفون ۱۰ به نظر می‌رسد که مستعد خط و خش و افتادن باشد و باید استفاده از یک قاب برای محافظت آن ضروری باشد. قابی که اطراف دوربین را فرا گرفته بسیار بزرگ است و از آن چیزی که در آیفون ۷ پلاس یا آیفون ۸ پلاس می‌بینید بزرگ‌تر است و به‌طور حتم یکی از دلایل بزرگ به نظر رسیدنش شاسی کوچک‌تر این آیفون نسبت به آیفون‌های نسل قبل است؛ علاوه بر این هنوز بیرون‌زدگی قاب دوربین‌ها وجود دارد و بیشتر از پیش خودش را نشان می‌دهد و به همین سبب گوشی کاملا روی سطح صاف قرار نمی‌گیرد. یکی از علت‌هایی که قاب پشتی این دستگاه چندان زیبا به نظر نمی‌رسد همین طراحی فریم دوربین است اما به نظر خیلی‌ها این طراحی زیباست و اگر نظر شما هم مانند ما این است که این فریم چندان زیبا نیست نگران نباشید به آن عادت می‌کنید.

  

برخلاف آن چیزی که تاکنون از آیفون انتظار دارید خبری از کلید Home در قاب جلوی گوشی نیست و باید به این وضعیت عادت کنید. مانند نسل قبلی جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون هم در اینجا دیده نمی‌شود.

چیدمان کلیدها تفاوتی ندارد؛ کلیدی سمت راست دستگاه قرار دارد که اندازه‌اش بسیار بزرگ‌تر از کلیدهای پاور آیفون‌های قبلی شده؛ این کلید دیگر نه اسمش کلید پاور است و نه کارایی کلید پاور را دارد و اپل نام آن را کلید کناری گذاشته است.

درگاه سیم‌کارت پایین این کلید قرار گرفته در حالی که سمت چپ شاهد حضور کلیدهای ولوم و سایلنت کردن هستیم. جنس دستگاه یک حس نوستالوژیک برای آیفون بازان است. مانند آیفون ۴ شاهد استفاده از شیشه در قاب پشتی دستگاه هستیم. جنس شیشه‌ای پشت دستگاه سبب شده تا اثرانگشت و لک و چربی خیلی راحت جذب شوند و به‌خصوص رنگ مشکی بعد از چند دقیقه استفاده بسیار کثیف می‌شود.

  

حذف کلید Home باعث شده تا کاربری کلیدهای ولوم و کناری به‌طور کامل تغییر کند. از این به بعد کلید پاور را باید کلید روشن و خاموش کردن صفحه‌نمایش بنامیم زیرا این کلید به‌تنهایی قابلیت خاموش و روشن کردن گوشی را ندارد. برای خاموش و روشن کردن آیفون ۱۰ باید کلید پاور را به همراه هر کدام از کلیدهای ولوم که دوست دارید نگه دارید تا منوی خاموش شدن روی صفحه‌نمایش ظاهر شود. برای اسکرین شات گرفتن از صفحه‌نمایش باید کلید پاور را به همراه کلید ولوم بالا نگه دارید و با نگه‌داشتن کلید کناری سیری فعال می‌شود.

در قاب جلویی دستگاه شاهد حضور صفحه‌نمایشی هستیم که حاشیه‌های بسیار کمی‌دارد. برخلاف سامسونگ، اپل از کناره‌های خمیده برای صفحه‌نمایش و حذف حاشیه‌هایش استفاده نکرده است و کمی حاشیه مشکی رنگ در لبه‌های دستگاه دیده می‌شود. علاوه بر این حاشیه‌ها یک نوار مشکی رنگ در بالای صفحه‌نمایش هم قرار دارد که سنسورها داخل این نوار هستند و به نظر بسیاری از افراد این نوار اثر نامطلوبی در طراحی گوشی گذاشته است. شاید این آیفون زیباترین آیفونی نباشد که تا امروز دیده‌اید اما به‌جرئت می‌توان گفت یکی از زیباترین آیفون‌هایی است که تاکنون معرفی شده و به‌راحتی چشمان کاربر را خیره به خودش نگه می‌دارد.

به لطف حذف حاشیه‌های صفحه‌نمایش به‌خصوص در بالا و پایین صفحه‌نمایش با آیفونی بسیار خوش‌دست‌تر از نسل‌های قبلی روبرو هستیم. این آیفون بسیار نزدیک به نظرات استیو جابز است و صفحه‌نمایشش به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توان با یکدست با آن کار کرد و از کارکرد یکدستی آن لذت برد. استفاده از شیشه در قاب پشتی به این خاطر بوده تا اپل توانایی وارد کردن شارژ بی‌سیم را به آیفون داشته باشد. برخلاف آنچه به نظر می‌آید و در ابتدای کار کردن با این آیفون حس می‌کنید خبری از سر بودن در گوشی نیست و بعد از چند دقیقه دست گرفتن آیفون ۱۰ متوجه می‌شوید که این گوشی به‌خوبی به دست می‌چسبد و یکی از بهترین گوشی‌های شیشه‌ای در این زمینه است.

 ضد آب بودن از دیگر ویژگی‌هایی است که همانند نسل قبل در این آیفون وجود دارد. iPhone X به لایسنس IP67 مجهز است و این بدان معنی است که با خیال راحت می‌توانید زیر باران با گوشی کار کنید و نگران ریختن آب روی دستگاه نباشید.

صفحه‌نمایش

نه تنها در بخش طراحی شاهد تفاوت این آیفون با نسل‌های قبلی هستیم در بخش صفحه‌نمایش هم دنیایی کاملا متفاوت با آیفون‌های دیگر را شاهدیم. بالاخره اپل دست از سر صفحه‌نمایش‌های LCD برداشت و به سراغ صفحات اولد رفت. این صفحه‌نمایش اولد، که به گفته اپل برای آیفون ۱۰ ساخته شده است، ضخامت کمتری دارد اما با چالش‌هایی روبرو است که شاید اپل را هم مانند دیگر کمپانی‌ها مانند سامسونگ، ال‌جی و گوگل دچار مشکل کند. این صفحه‌نمایش توسط سامسونگ برای آیفون ۱۰ ساخته شده و باوجوداینکه شاسی گوشی از آیفون ۸ پلاس بسیار کوچک‌تر است اندازه صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است و اندازه‌ای ۵٫۸ اینچی دارد.

چیدمان پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش به‌صورت الماسی یا همان diamond PenTile است. این حالت قرارگیری کاملا برخلاف صفحات نسل‌های قبلی آیفون است که در آن‌ها شاهد حضور ریزپیکسل‌های اختصاصی RGB بودیم. خیلی‌ها این چیدمان پیکسلی را دوست ندارند اما در نظر داشته باشید که اپل ادعا می‌کند با استفاده از تکنیک‌های خاص و با استفاده از رندرهای ریزپیکسل‌ها تلاش کرده تا این چیدمان پنتایل بسیار واقعی‌تر از چیدمان پنتایلی باشد که در صفحات سامسونگ می‌بینید.

با تمام این اوصاف صفحه‌نمایش آیفون ۱۰ بسیار خوش آب و رنگ است و نور خوبی از خودش ساطع می‌کند. زمانی که این صفحه‌نمایش را کنار صفحه‌نمایش آیفون ۸ ببینید به‌خوبی متوجه این تفاوت می‌شوید و بهتر بودن کیفیت را درک می‌کنید. آیفون ۱۰ همانند آیفون ۸ به سیستم True Tone مجهز است. این سیستم زمانی که فعال شود دمای رنگ‌های صفحه‌نمایش با توجه به نور محیط تنظیم می‌شود تا چشمان کاربر کمترین چالش را برای مشاهده صفحه‌نمایش داشته باشند. نکته مهم در اینجا تفاوت عملکرد این سیستم در دو گوشی آیفون ۸ و آیفون ۱۰ است. این تفاوت از آن جا به وجود آمده که در iPhone X سنسور نور ۱۰ کاناله دقت بیشتری در دریافت و آنالیز نور محیط دارد تا سنسور نور ۴ کاناله در آیفون ۸٫

صفحه‌نمایش آیفون ۱۰ از HDR پشتیبانی می‌کند و به همین سبب اگر محتوایی که با پشتیبانی از این تکنولوژی ساخته شده را با آیفون ۱۰ در آیتونز مشاهده کنید به‌طور حتم از آن لذت بیشتری می‌برید اما این تفاوت آنچنان نیست که بخواهید هر روز متوجه آن شوید.

صفحه‌نمایش کیفیت بسیار خوبی دارد و با چشم غیرمسلح پیکسل‌ها در آن تشخیص داده نمی‌شوند. رنگ‌ها بسیار جذاب نمایش داده می‌شوند و چشمان کاربر بسیار کمتر از زمانی خسته می‌شود که اپل از صفحات LCD روی گوشی‌هایش استفاده می‌کرد.

نگرانی‌ای در مورد سوختگی صفحه‌نمایش برای آیفون ۱۰ در این روزها شنیده می‌شود که اپل هم منکر این موضوع نیست. صفحه‌نمایش‌های اولد اغلب این چنین مشکلی دارند که با تعویض محتوا روی صفحه‌نمایش اثری از محتوای قبلی باقی می‌ماند. هنوز زود است که بخواهیم در مورد صفحه‌نمایش آیفون ۱۰ این مورد را قضاوت کنیم اما به‌هرحال اپل اعلام کرده تمام تلاشش را در زمینه نرم‌افزاری انجام داده تا چنین مشکلی برای کاربران ایجاد نشود.

نکته منفی در مورد صفحه‌نمایش نواری است که بالای آن قرار دارد. این نوار همان‌طور که گفتیم محل قرارگیری سنسورهای نور و تشخیص چهره است. شاید شما هم مانند ما تصور کنید این نوار سیاه مشکل آفرین نیست و خیلی زود به آن عادت می‌کنید اما این تصور کاملا اشتباه است بعد از مدت طولانی کار کردن با آیفون ۱۰ هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند و این نوار سیاه همیشه جلوی چشم شما قرار دارد و آن را حس می‌کنید.

  

سیستم‌عامل و رابط کاربری

سیستم‌عامل دستگاه آی او اس است. اگر آیفون  ۶ به بالا داشته باشید مطمئنا تا امروز نسخه ۱۱ این سیستم‌عامل را روی آیفون‌هایتان امتحان کرده‌اید اما آن چیزی که روی آیفون ۱۰ می‌بینید به‌طور حتم با آن چیزی که روی گوشی خودتان دیده‌اید تفاوت‌هایی دارد.

از این پس کشیدن انگشت به بالا روی صفحه‌نمایش کنترل سنتر را باز نمی‌کند و از این جسجر باید برای خارج شدن از برنامه‌ها استفاده کنید. در حقیقت این جسجر جایگزین کلید Home شده است.

علاوه بر این با کشیدن انگشت به بالا و نگه‌داشتن انگشت می‌توانید لیست برنامه‌های اخیر را مشاهده کنید یا اینکه با اعمال همین حرکت و کمی کنارتر از بخش میانی پایین صفحه می‌توانید بین دو برنامه جا به جا شوید. برای باز کردن نوتیفکیشن بار هم نیاز است تا از بالای صفحه انگشت خودتان را به سمت پایین بکشید که در این بخش میانبرهایی به چراغ‌قوه و دوربین وجود دارد؛ اما برای استفاده از آن‌ها باید از قابلیت فورس تاچ استفاده کنید تا حس لمس یک کلید واقعی را به شما القاء کند. برای باز کردن کنترل سنتر هم باید انگشت خودتان را از لبه سمت راست بالایی به پایین بکشید. شاید این جسجرها کمی گیج کننده باشند اما خیالتان راحت باشد بعد از حدود ۵ دقیقه کار کردن با آیفون ۱۰ تا اندازه‌ای به این جسجرها عادت می‌کنید که بعد از آن ناخودآگاه این جسجرها را روی دیگر گوشی‌ها هم امتحان می‌کنید.

قابلیت ریچ ابیلیتی که در آیفون‌های غول‌پیکر قبلی هم دیده بودیم در اینجا وجود دارد. با کمک این قابلیت می‌توان صفحه‌نمایش آیفون را پایین کشید تا دسترسی به آیکون‌هایی که بالای صفحه‌نمایش قرار دارند راحت‌تر انجام شود. با کشیدن انگشت روی نوار پایینی که آیکون‌های تلفن و مرورگر روی آن قرار دارند این ویژگی فعال می‌شود.

   

سوال اساسی در اینجا این است که نرم‌افزارها روی این صفحه‌نمایش چگونه اجرا می‌شوند؟ نرم‌افزارهای مخصوص آیفون و برخی از نرم‌افزارها مانند گوگل فتوز یا شازم برای این صفحه‌نمایش بهینه شده‌اند اما هنوز بسیاری نرم‌افزار در اپ استور قرار دارند که برای این صفحه بهینه نیستند. نرم‌افزارهایی که برای این صفحه بهینه هستند از پایین کاملا به حاشیه پایینی می‌چسبند اما از بالا تا زیر نوار سیاه‌رنگی که بالا قرار دارد می‌روند و دو فضای خالی کناری این نوار مشکی برای نمایش باتری و ساعت و آنتن است.

نرم‌افزارهایی هم که برای این صفحه‌نمایش بهینه نیستند هم از بالا و هم از پایین فاصله زیادی با حاشیه‌ها دارند و دو نوار تاریک بزرگ بالا و پایین آن‌ها دیده می‌شود. برای برخی از نرم‌افزارها مانند بازی آسفالت ۸ هم شرایط خیلی خوب نیست و بخشی از محیط بازی زیر این نوار مشکی قرار گرفته است.  اگر نرم‌افزاری برای این صفحه بهینه نباشد این‌گونه به نظر می‌رسد که شما آیفونی با اندازه صفحه‌نمایش آیفون ۸ دارید.

اگر از iOS 11 استفاده کرده باشید سیستم‌عامل این دستگاه شما را غافلگیر نمی‌کند و همه چیز همان است به جز چند ترفند ساده و کاربردی برای جایگزینی حذف کلید Home. با اینکه در سال‌های اخیر اپل تلاش زیادی کرده تا ازنظر ویژگی‌های شخصی‌سازی به اندروید نزدیک شود اما هنوز بخش‌هایی مثل نوتیفیکیشن بار با کارآمدی‌ای که در اندروید می‌بینیم تفاوت زیادی دارد. باوجوداین هنوز هم آی او اس سیستم‌عاملی روان با موشن های جذاب است که اندروید در این سال‌ها به‌خوبی به آن نزدیک شده است.

    

سخت‌افزار

آخرین پردازنده ساخت اپل به نام Apple A11 Bionic برای این دستگاه استفاده شده است. این پردازنده در کنارش حافظه رم ۳ گیگابایتی دارد و حافظه داخلی‌اش هم ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی است. نمی‌خواهیم در مورد عملکرد گوشی زیاد صحبت کنیم به این علت که مانند روز برای همه روشن است که آیفون ۱۰ به‌راحتی می‌تواند تمام برنامه‌ها و بازی‌های اپ استور را بدون هیچ نگرانی و کندی‌ای باز و اجرا کند. چیزی که در این بین اهمیت دارد بازی‌های واقعیت افزوده هستند که استراتژی جدید اپل محسوب می‌شوند. این بازی‌ها به‌گونه‌ای هستند که از محیط اطراف و واقعی شما داخل بازی استفاده می‌کنند تا یک حس واقعی را به شما القاء کنند. در حال حاضر این روزها این بازی‌ها و برنامه‌ها در اپ استور در حال افزایش هستند.

اسپیکر در این گوشی دوتایی است. اسپیکر دوتایی آیفون بسیار عملکرد خوبی دارد هم صدا خیلی بلند است و هم در بلندترین حالت هیچ افت کیفیتی در صدا مشاهده نمی‌شود.

Face ID

علاوه بر این‌ها تغییراتی در بخش‌های سخت‌افزاری قابل مشاهده این گوشی دیده می‌شود. با حذف کلید Home شاهد حذف سنسور اثرانگشت هستیم اما در عوض بخشی جدید به نام Face ID به این گوشی اضافه شده است. در حقیقت فیس آی‌دی را می‌توانیم مهم‌ترین بخش آیفون ۱۰ بدانیم که تمام طراحی گوشی بر محور آن می‌چرخد. سیستم تشخیص چهره‌ آیفون ۱۰ در نوار نازکی گنجانده شده است که بالای صفحه‌نمایش قرار دارد در اصل وجود این نوار به علت حضور همین سنسورها در قاب جلویی و روی صفحه‌نمایش است. از این سنسورها علاوه بر این برای تشخیص اموجی ها از وضعیت چهره کاربر که اپل آن را Animoji می‌نامد استفاده می‌شود.

تاچ آی دی عملکرد بسیار خوبی داشت و از همان ابتدای عرضه‌اش شاهد کارکرد بسیار خوبش بودیم و هرسال این کارکرد بهتر هم شد در مورد فیس آی دی هم همین روند صدق می‌کند و از همین ابتدا این بخش آیفون عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌سرعت و با دقت زیاد چهره کاربر را تشخیص می‌دهد. نور محیط هیچ تاثیری در روند شناسایی این سنسور ندارد و هم در محیط تاریک و هم در محیط روشن شناسایی به بهترین حالت انجام می‌شود؛ اما با توجه به توصیه اپل بهترین فاصله برای عملکرد مناسب فیس آی‌دی ۲۵ تا ۵۰ سانتی‌متر است.

عملکرد فیس آی‌دی چگونه است؟

در نوار باریکی که بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته یک نور IR، یک پروژکتور نقطه‌ای و یک دوربین IR قرار دارد. زمانی که صفحه گوشی را روشن کنید نور IR خاموش می‌شود و اگر دوربین IR چهره‌ای را روبرویش تشخیص دهد آن زمان پروژکتور نقطه‌ای حدود ۳۰ هزار نقطه را در قالب یک شبکه توری می‌تاباند و بعد از آن دوربین یک عکس دوبعدی از چهره‌ای که روبرویش قرار دارد تهیه می‌کند و این عکس را به یک مدل ریاضی تبدیل و به چیپ امنیتی دستگاه که داخل چیپ A11 قرار دارد ارسال می‌کند. این عکس با عکس ذخیره شده در این چیپ تطبیق داده می‌شود و اگر این تطبیق تایید شد کار تمام است و می‌توانید از آیفون استفاده کنید.

تنظیم کردن فیس آی دی کار بسیار راحتی است و حتی از تنظیم کردن تاچ آی دی ساده‌تر. زمانی که بخواهید چهره خودتان را به گوشی بشناسانید گوشی یک دایره نقطه‌نقطه به شما نشان می‌دهد و از شما می‌خواهد صورت خودتان را در این دایره بچرخانید تا بتواند تمام چهره شما را تشخیص دهد با چرخاندن صورت در این دایره‌ها و پیشرفت کردن پروسه تشخیص خط‌هایی که اطراف این دایره قرار دارند به مرور سبز می‌شوند؛ اینکار باید دو بار انجام شود تا پروسه تشخیص کامل شود.

دوربین

دوربین در این گوشی شباهت زیادی به دوربین در آیفون ۸ پلاس دارد اما تفاوت‌هایی در اینجا دیده می‌شود. در آیفون ۱۰ هر دو دوربینی که در قاب پشتی جای گرفته‌اند سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارند و هر دو به OIS مجهزند. لنز معمولی اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 و لنز تلفوتو اندازه دهانه دیافراگم f/2.4 دارد.

منوی دوربین همانند نسل‌های قبلی است با این تفاوت که ویژگی‌ای به نام پرتره که در آن قرار دارد تغییراتی پیدا کرده است. با فعال کردن حالت پرتره یک مکعب بالای این منو قرار می‌گیرد که می‌توان چند حالت مختلف پرتره را در اینجا انتخاب کرد. این افکت‌ها شامل نور طبیعی، نور استودیو، نور صحنه، نور کانتور و نور صحنه سیاه‌وسفید است.

  

مثل همیشه کیفیت دوربین اصلی در حالت عادی و پرتره بسیار خوب است. در حالت عادی و نور روز عکس‌های تهیه شده با این آیفون از آیفون‌های نسل قبل کمی اشباع تر است و از واقعیت کمی فاصله دارد اما ثبت جزئیات بسیار خوب است و این ثبت خوب جزئیات در نقاط تاریک و روشن تصویر به یک اندازه است که سبب می‌شود رنج دینامیکی بسیار خوب باشد.

همان‌طور که گفتیم دوربین این گوشی همانند دوربین آیفون ۸ پلاس از ویژگی حالت پرتره و پرتره لایتینگ پشتیبانی می‌کند. فرق اساسی آیفون ۱۰ با آیفون ۸ پلاس در بخش دوربین در اینجاست که دوربین دوم هم در آیفون ۱۰ از حالت پرتره و پرتره لایتینگ پشتیبانی می‌کند.

منوی دوربین دوم بسیار شبیه به منوی دوربین اصلی است. در این منو عکاسی پرتره هم دیده می‌شود که اگرچه سخت‌افزاری نیست اما عکس‌های خوبی با پس‌زمینه مات می‌گیرد. باوجوداینکه عکس‌های گرفته‌شده در حالت پرتره توسط دوربین دوم بسیار خوب است اما با گوشی‌هایی مانند Mate 10 فاصله دارد و میت در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

به‌طور حتم یکی از جذاب‌ترین کارایی‌های دوربین دوم این گوشی Animoji است. این ویژگی که توسط آن گوشی حرکت ۵۰ ماهیچه‌ صورت شما را دنبال  و این حرکت را به چند اموجی خاص القاء می‌کند از دوربین TrueDepth IR و پروژکتور نقطه‌ای استفاده می‌کند. این ویژگی در گوشی آیفون ۱۰ بسیار خوب عمل می‌کند و تنها زمانی که نمی‌توانید زیاد به آن اعتماد کنید زمان چشمک زدن است که اپل مشغول بهبود کارایی این بخش است و به‌طور حتم در آینده این ویژگی عملکرد بهتری دارد.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی نور روز

  

  

  

  

  

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم ۱۰۰ درصد

  

نمونه عکس ماکرو

  

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در شب

  

  

  

  

نمونه عکس دوربین اصلی با فلاش

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت پرتره معمولی

نمونه عکس دوربین دوم در حالت عادی و حالت پرتره نور روز

  

نمونه عکس دوربین دوم درشب بدون فلاش و با فلاش در حالت عادی

  

نمونه عکس دوربین دوم درشب بدون فلاش و با فلاش در حالت پرتره

  

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در حالت پرتره با افکت‌های  Stage Light رنگی و سیاه وسفید

  

باتری

اپل وعده داده که عمر باتری آیفون ۱۰ حدود ۲ ساعت بیشتر از آیفون ۷ پلاس است. در مدتی که آیفون ۱۰ در اختیار ما بود از عملکرد باتری‌اش رضایت داشتیم. باوجوداینکه ما بیشتر از حد معمول از گوشی کار می‌کشیدم تا دوربین آن را تست کنیم یا اینکه صفحه‌نمایش مدت‌زمان‌های طولانی روشن بود زیرا مشغول تست قابلیت‌های مختلف آن بودیم آیفون
۱۰ توانست تا ۱ روز کامل بدون نیاز به شارژ پاسخگو باشد. به نظر می‌رسد که این آیفون عمر باتری بسیار بهتری از نسل‌های قبلی دارد.

برای اولین بار در تاریخ آیفون، این گوشی مجهز به شارژ بی سیم و همچنین پشتیبانی از شارژ سریع شده است. این خبر خوبی است اما خبر این است که آداپتور قابل پشتیبانی از شارژ سریع در جعبه دستگاه وجود ندارد و اگر دوست دارید آداپتور با قابلیت شارژ سریع داشته باشید باید هزینه اضافی برای خرید آن بپردازید. ما از همان آداپتوری که داخل جعبه بود برای شارژ گوشی استفاده کردیم که متاسفانه مدت زمان زیادی طول کشید تا باتری نه چندان پرظرفیت آیفون ۱۰ شارژ شود. باتری این گوشی در مدت زمان ۳ ساعت از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ شد که عدد بسیار زیادی برای شارژ شدن در این زمانه‌ای است که بیشتر پرچم‌داران با باتری‌های پرظرفیت‌تر در زمانی کمتر از ۲ ساعت شارژ می‌شوند.

نتایج تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

کاهش درصد باتری با ۱ ساعت فیلم‌برداری ۴K: 36 درصد

کاهش درصد باتری با ۳۰ دقیقه بازی آسفالت ۸: ۹ درصد

مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ ۱۰۰ درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی: ۱۳ ساعت

بخریم؟

به‌طور حتم آیفون ۱۰ بهترین آیفونی است که تا امروز معرفی و عرضه شده. این تنها یک جمله شعاری و کلیشه‌ای نیست و باید باور کنید که آیفون ۱۰ واقعا بهترین آیفون است اما به همین نسبت قیمت خیلی بالایی دارد و گران‌ترین آیفونی است که در تاریخ به فروش رفته. طراحی متفاوت، صفحه‌نمایش کم حاشیه، دوربین با عملکرد بهتر و متفاوت‌تر و صفحه‌نمایش باکیفیت تراز عوامل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول هستند.

اینکه چه کسانی باید این گوشی را بخرند کاملا واضح و روشن است. اگر شما طرفدار بسیار سرسخت آیفون هستید و هزینه‌ای که برای گوشی می‌پردازید هم برایتان اهمیت ندارد یک‌لحظه هم نباید در خرید این آیفون شک کنید. اما اگر این دو ویژگی را ندارید آیفون ۸ پلاس هم چیزی شبیه به آیفون ۱۰ است با این تفاوت که طراحی تکراری‌ای دارد و تنها سنسور تشخیص چهره ندارد.

اگر برای اولین بار می‌خواهید به دنیای آیفون قدم بگذارید به‌طور حتم آیفون ۱۰ بهتر از هر محصولی می‌تواند توانایی آیفون و آی او اس را به شما نشان دهد اما خودتان باید به جیبتان نگاهی بیندازید که آیا این محصول ارزش ۱۰۰۰ دلار، که به پول ما هم مبلغ زیادی می‌شود، را دارد یا خیر؟

ضمنا آیفون ۱۰ توسط  مدیاپردازش در اختیار ما قرار داده شده بود که می‌توانید این گوشی را با گارانتی ۱۸ ماهه و گارانتی یکسال تعویض از مدیاپردازش خریداری کنید.

Call Now Button