راهنمای جامع خرید لپ‌تاپ مناسب دانشجویان (پاییز ۹۶)

در این راهنمای خرید چندین توصیه برای خرید لپ‌تاپ‌های مناسب برای دانشجویان و معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

امروزه یکی از وسایلی که هر دانشجویی به آن نیاز دارد  لپ‌تاپ است. مزیت لپ‌تاپ نسبت به کامپیوترهای رومیزی قابل‌حمل بودن آن و استفاده از باتری، وجود قطعات اصلی و تضمین بهتر است. درواقع پژوهش و نوشتن گزارش، کار با نرم‌افزارهای سنگین طراحی و محاسباتی، بازی کردن، گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی و حتی تماشای فیلم جزئی از سبک زندگی دانشجویی شده است.

این نوع دستگاه‌ها، که برای دانشجویان مناسب‌اند، علاوه بر داشتن سخت‌افزار قوی باید مقرون‌به‌صرفه باشند. سخت‌افزار نقش مهمی در تعیین قیمت دستگاه‌ها دارد. برخی دانشجویان علاوه بر تحقیق، اینترنت‌گردی و کارهای روزانه به اجرای نرم‌افزارها قوی محاسباتی نیاز دارند که آن‌ها را بر این می‌دارد که دستگاهی انتخاب کنند که سخت‌افزار قوی داشته باشد ولی قیمتش بالا نباشد؛ پس تعادلی بین قیمت و سخت‌افزار برای خرید محصول موردنظر خود برقرار می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که دانشجویان به آن توجه می‌کنند وزن دستگاه است. دانشجویان به خاطر اینکه جابه‌جایی زیادی دارند و می‌خواهند دستگاه خود را دائما به دانشگاه ببرند لپ‌تاپی انتخاب می‌کنند که وزن مناسبی داشته باشد.

هرچند ما در این مطلب به بررسی دستگاه‌های مناسب برای دانشجویان می‌پردازیم، در آخر این شمایید که می‌خواهید لپ‌تاپ بخرید و قطعا با توجه به نیاز خود دستگاه را خریداری می‌کنید.

این مطلب برای پدرها و مادرهایی هم که می‌خواهند بعد از مقطع دبیرستان برای بچه‌های خود لپ‌تاپ بخرند مفید است.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ابزاری برای راحتی کارهای خود می‌خرید، پس از روی ظاهر غلط‌ انداز و یا برند لپ‌تاپ‌ها تصمیم عجولانه‌ای نگیرید؛ این دستگاه برای شما حداقل باید ۴ سال کار کند.

از کجا باید بخریم؟

اگر قصد خرید لپ‌تاپ دارید، در اینترنت مشخصات دقیق آن را چک کنید و حتما به چند فروشگاه از نقاط مختلف تهران مراجعه کنید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.

اکثر فروشگاه‌ها لپ‌تاپ‌هایی به شما پیشنهاد می‌دهند که در میان عموم مردم پرفروش‌اند و این دلیل بر کیفیت کالا نیست، زیرا اکثر برندها دستگاه‌های متنوعی با سخت‌افزار یکسان تولید می‌کنند که بعضی مناسب کاربری خانگی و بعضی صنعتی است. قطعا سری‌های اداری و صنعتی از کیفیت مطلوب‌تر و البته قیمت بالاتری برخوردارند که البته اغلب موارد پرداخت این هزینه بیشتر در طول زمان به سود شماست. سری Latitude از شرکت دل، Thinkpad از شرکت لنوو و Elitebook از شرکت HP از نمونه‌های این سری‌های اداری و صنعتی هستند.

وزن دستگاه چقدر باشد؟

اولین مشخصه که در وزن لپ‌تاپ بسیار تاثیر دارد ابعاد نمایشگر است. به این نکته توجه داشته باشید که شما می‌خواهید این دستگاه را هرروز همراه خود به دانشگاه ببرید و روی میزهای کوچک دانشگاه یا روی پایتان بگذارید. حتی این ابعاد کوچک به‌ جا شدن لپ‌تاپ در کیفتان نیز کمک می‌کند.

به این موضوع توجه داشته باشید که اگر نمایشگر زیر ۱۲ اینچ انتخاب کنید در طولانی‌مدت با نگاه به نوشته‌ها چشمتان آسیب می‌بیند و به‌عبارت‌دیگر لپ‌تاپ‌های زیر ۱۲ اینچ کیبورد و تاچ پد کوچک‌تری دارند؛ پس بهترین انتخاب صفحه‌نمایش بین ۱۲ تا ۱۵ اینچی است.

دقت کنید که در بعضی لپ‌تاپ‌ها که در شرایط یکسان و با سخت‌افزار یکسان در دو مدل ۱۴ اینچی و ۱۵ اینچی تولیدشده‌اند مدل ۱۴ اینچی یک کیلوگرم سبک‌تر است!

چه سخت‌افزاری مناسب‌تر است؟

در بازار ایران به خاطر اینکه لپ‌تاپ‌های نسل قدیمی‌تر هنوز موجود است تنوع زیادی در انتخاب وجود دارد و ممکن است باعث سردرگمی خریداران شود.

پردازنده یکی از اصلی‌ترین قطعاتی است که باید به انتخابش توجه کرد. به‌طورمعمول پردازنده‌های Core i5 ساخت شرکت اینتل انتخاب خوبی ازنظر قیمت و کارایی است. این پردازنده برای دانشجویان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. خرید پردازنده بالاتر یعنی Core i7 برای کسانی لازم است که کاربری حرفه‌ای‌تر دارند و می‌خواهند نرم‌افزارهای سنگین‌تری روی لپ‌تاپ خود اجرا کنند. پردازنده پایین‌تر یعنی Core i3 نیز برای کاربری روزانه و سبک ساخته شده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم به خاطر قیمت سراغ پردازنده‌هایی مانند سری Celeron ،Atom ،Penttium نروید، چون قدرت پردازشی پایینی دارند. در حال حاضر آخرین نسل پردازنده شرکت اینتل با معماری KabyLake در بازار ایران موجود است.

میزان حافظه اصلی یا همان رم برای دانشجویان ۴ گیگابایت کافی است، ولی به‌راحتی می‌توانید رم دستگاه را در صورت لزوم ارتقا دهید. برای شما به‌صرفه‌تر است که رم بخرید و آن را به دستگاه اضافه کنید تا اینکه دستگاهی با رم دو برابر بخرید.

هارددیسک‌های اکثر دستگاه‌ها ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت دارند که معمول سرعت آن ۵۲۰۰ دور است. شما می‌توانید هاردهایی انتخاب کنید که سرعتشان ۷۲۰۰ دور باشد و اگر به‌سرعت بالاتری احتیاج دارید از هاردهای سرعت‌بالا یا همان SSD استفاده کنید. هاردهای SSD ظرفیت پایین قیمت بالایی دارند که تاثیر بسیاری بر سرعت کلی دستگاه دارد. به‌طور مثال، اگر بخواهید هارد معمولی ۵۰۰ گیگابایتی خود را با یک هارد SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت عوض کنید حداقل باید ۵۰۰ هزار تومان پول بیشتری در هنگام خرید بپردازید.

نکته: اگر قصد خرید هارد SSD دارید حتما توجه کنید که SATA6 باشد نه SATA3 و سرعت رید و رایت آن بالا باشد.

کارت گرافیک یکی دیگر از قطعاتی است که باید به آن توجه کنید؛ البته این مسئله به رشته تحصیلی دانشجویان نیز بستگی دارد.

دانشجویان رشته‌های معماری یا مهندسی به لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های گرافیک سری Quadro یا Geforce از شرکت NVIDIA و سری FirePro یا Radeon ازشرکت AMD احتیاج دارند تا بتوانند مدل‌های سه‌بعدی را پردازش کنند. ولی اگر کار گرافیکی سنگین ندارید پردازنده گرافیکی تعبیه‌شده داخل CPUهای اینتل کار شما را راه می‌اندازد.

برای نمایشگر نیز به شما پیشنهاد می‌دهیم دستگاهی با نمایشگر مات FullHD و با فناوری IPS انتخاب کنید که ازنظر کیفیت و روشنایی قابل‌قبول‌تر است.

ویندوز یا مک او اس؟

وقتی به انتخاب سیستم‌عامل می‌رسیم دو گزینه پیش رو داریم: ویندوز یا مک او اس.

اگر کارهای گرافیکی انجام می‌دهید، سراغ مک او اس بروید و اگر می‌خواهید به راحتی نرم‌افزارهای مختلفی روی دستگاه خود نصب کنید، ویندوز انتخاب خیلی بهتری است. البته سیستم‌عامل مک او اس فقط روی لپ‌تاپ‌های اپل نصب است که قیمت بالاتری نسبت به بقیه دستگاه‌ها دارند.

در ادامه به تعدادی از این لپ‌تاپ‌های مناسب دانشجویان اشاره می‌کنیم.

ایسوس VivoBook Max X541UV

لپ‌تاپ‌های سری X «ایسوس» به دلیل داشتن کارایی و کیفیت خوب (به نسبت قیمت)، جزو پرطرفدارترین محصولات این شرکت محسوب می‌شوند. ایسوس این محصولات را معمولا با سخت‌افزارهای مختلف در طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های متنوعی عرضه می‌کند تا پاسخگوی نیاز تمام کاربران باشند.

این دستگاه به خاطر طراحی زیبا، وزن سبک، صفحه‌نمایش باکیفیت FullHD و قیمت مناسب در میان خریداران بسیار محبوب است. این مدل ازلحاظ پورت‌ها و اتصالات هم شرایط بسیار خوبی دارد و علاوه پورت‌های معمول USB2 ،USB3 ،HDMI ،VGA و LAN به یک پورت جدید USB Type-C Gen1 نیز مجهز است.

قیمت: ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومان

  • پردازنده: Intel Core i5 7200U
  • حافظه رم: ۱۲ گیگابایت
  • ظرفیت هارد دیسک: ۱TB
  • پردازنده گرافیکی: NVIDIA Geforce 920MX 2GB
  • صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچ FullHD
لنوو IdeaPad 320

شرکت «لنوو» در پایان سال ۲۰۱۵ نسل جدید لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیای میان‌رده IdeaPad خود را با نام IdeaPad320 و مجهز به پردازنده‌های سریKabyLake اینتل ارائه کرد.

این محصول صفحه‌نمایشی با کیفت مطلوب دارد. کیفیت بلندگوهای صدا خوب است و آنها را شرکت JBL ساخته است. همچنین IdeaPad320 به کیبوردهای بزرگ با استاندارد AccuType نیز مجهز شده است و از پورت‌های معمول USB2 ،USB3 ،HDMI ،VGA و LAN پشتیبانی می‌کند.

قیمت: ۲,۳۹۰,۰۰۰ تومان

  • پردازنده: Intel Core i5 7200U
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت
  • ظرفیت هارد دیسک: ۱TB
  • پردازنده‌ی گرافیکی: NVIDIA GeForce GTX 920MX ۲GB
  • صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچ FullHD

لنوو ThinkPad E570

کمپانی «لنوو»  همواره عنوان تجاری ThinkPad را برای نوت‌بوک‌های اداری و صنعتی خود استفاده می‌کند، ولی این دستگاه‌ها معمولا قیمت بالایی دارند و به همین دلیل بازار هدفشان بسیار محدود است. لنوو برای افزایش کاربران لپ‌تاپ‌های تینک‌پد، نسل جدیدی از این سری را به نام ThinkPad E570 روانه بازار کرد. این دستگاه‌ها اکثر امکانات خانواده تینک‌پد رادارند و با قیمت پایین و مناسبی عرضه می‌شوند.

و اما امکانات ارتباطی: در این دستگاه شاهد شبکه بی‌سیم با پشتیبانی از استاندارد IEE 802.11n و فناوری بلوتوث، درگاه اترنت گیگابیتی RJ45 ، درگاه خروجی تصویر VGA و HDMI، دو عدد درگاه USB 3.0 و یک عدد درگاه USB 2.0 و نهایتا یک کارت‌خوان حافظه هستیم.

قیمت: ۲,۶۵۰,۰۰۰ تومان

  • پردازنده: Intel Core i5 7200U
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت
  • ظرفیت هارد دیسک: ۱TB
  • پردازنده گرافیکی: NVIDIA GeForce 940MX 2GB
  • صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچ HD
اچ‌پی Probook 450 G4

محصولات سری Probook 450 اچ‌پی همیشه انتخاب مناسبی به‌عنوان لپ‌تاپ چندمنظوره برای استفاده در محیط‌های کاری و خانگی بوده‌اند. این دستگاه‌ها کارایی بالا، امکانات متعدد، بدنه زیبا و مقاوم دارند.این دستگاه تمام پورت‌های موردنیاز برای کاربران را دارد. وزن دستگاه ۲ کیلوگرم است که نسبت به لپ‌تاپ ۱۵ اینچی وزن بسیار مطلوبی برای جابجایی است.

قیمت: ۳,۱۵۰,۰۰۰ تومان

  • پردازنده: Intel Core i5 7200U
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت
  • ظرفیت هارد دیسک: ۱TB
  • پردازنده گرافیکی: NVIDIA GeForce 930MX ۲GB
  • صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچ FullHD
دل Inspiron 15_3567

لپ‌تاپ‌های Dell همیشه به دوام طولانی و کارایی بالا مشهور بوده‌اند؛ به‌خصوص محصولات سری Inspiron که معمولا ارزش خرید بالایی دارند و در ازای پرداخت هزینه مناسب، محصول خوبی خریداری می‌کنید. شرکت دل این سری محصولات خود را به سری جدید پردازنده‌های مرکزی اینتل با نام KabyLake مجهز و مدل Inspiron 15 3567 را روانه بازار کرده است. پورت‌های ورودی و خروجی متعددی در این مدل وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها طیف وسیعی از ابزارها را به لپ‌تاپ وصل کنید.

قیمت: ۲,۱۸۰,۰۰۰ تومان

  • پردازنده: Intel Core i5 7200U
  • حافظه رم: ۴ گیگابایت
  • ظرفیت هارد دیسک: ۵۰۰GB
  • پردازنده گرافیکی: AMD Radeon R5 M430 2GB
  • صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچ FullHD
 

اپل MacBook Air MQD32 2017

قیمت: ۴,۰۵۰,۰۰۰ تومان

  • پردازنده: Intel Core i5
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت
  • ظرفیت هارد دیسک: ۱۲۸GB اس اس دی
  • پردازنده گرافیکی: HD Graphics 6000
  • صفحه نمایش: ۱۳ اینچ

مدل‌های دیگری نیز می‌توان در این لیست نام برد که برای دانشجویان بسیار مناسب‌اند، ولی به علت تمام شدن موجودی بازار در همین چند هفته اخیر این مدل‌ها از لیست کنار گذاشته‌شده‌اند. در مطالب آینده بیشتر به این مدل‌ها می‌پردازیم

Call Now Button