آیا امواج رادیویی گوشی‌های همراه مخرب هستند؟

حالا که در عصر مدرن تکنولوژی زندگی می‌کنیم، همه افراد حداقل یک گوشی همراه دارند و در اغلب مواقع هم از آن استفاده می‌کنند. اما استفاده مداوم از این دستگاه‌ها چه ضررهایی با خود به همراه می‌آورد؟ دپارتمان سلامت عمومی کالیفرنیا قصد دارد برای کاربران دستورالعمل‌ها و توصیه‌های سلامتی درباره استفاده مناسب از گوشی همراه منتشر کند.

مقامات سلامتی کالیفرنیا آمریکا پیام تازه‌ای در باب حفظ سلامت کاربران گوشی‌های همراه منتشر کرده‌اند. خبرگزاری CBS San Francisco گزارش کرده که دپارتمان سلامت عمومی کالیفرنیا برای اولین بار قرار است دستورالعمل‌های مشخصی درباره پرتوهای مخرب گوشی‌های همراه منتشر کند و در آن به کاربران توضیح دهد که چگونه می‌توانند میزان تخریب آن‌ها را با کاهش در معرض قرار گرفتن، کاهش دهند.

دکتر کارن اسمیت از اعضای دپارتمان سلامت عمومی کالیفرنیا می‌گوید: « ما به خوبی متوجه هستیم که برخی مردم از احتمال مضر بودن پرتوها و سیگنال‌های گوشی‌های همراه ابراز نگرانی می‌کنند و می‌خواهند بدانند که آیا داشتن گوشی همراه برای سلامتی‌شان ضرر دارد یا خیر».

دکتر اسمت در ادامه به کاربران توصیه می‌کند که « وقتی می‌خواهید بخوابید، گوشی‌ را کمی دورتر و در فاصله حداقل پنجاه سانتی متر از خود بگذارید. همچنین نباید گوشی را در جیب لباستان بگذارید و با خود حمل کنید. بهتر است گوشی را در کیف بگذارید یا اصلا با خودتان حمل نکنید».

طبق ادعای CBS Sacramento این دستورالعمل همچنین شامل موارد زیر است:

  • وقتی آنتن یا سیگنال ارتباطی ضعیف است، میزان مصرفتان را از گوشی کاهش دهید
  • سعی کنید از گوشی برای پخش زنده ویدیو یا برنامه‌های صوتی و حتی دانلود یا آپلود کردن فایل‌ها استفاده نکنید
  • شب‌ها هنگام خواب گوشی همراه را دور نگه دارید
  • هدفون و هندزفری را فقط در هنگام مکالمه در گوشتان بگذارید و در باقی اوقات آن‌ها را از گوشی جدا کنید

پیش از هر چیز باید بگوییم که هنوز هیچ نتیجه قطعی و نهایی از یک تحقیق جامع در این باره به دست نیامده است اما نتیجه برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا میان استفاده از تلفن همراه و خطر ایجاد تومور مغزی، کاهش اسپرم، سردرد و اختلال حافظه، شنوایی و خواب، رابطه وجود دارد. مقامات دپارتمان سلامت عمومی کالیفرنیا اعلام کرده‌اند که استفاده طولانی مدت از گوشی‌های همراه ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازد.

آژانس بین المللی تحقیقات درباره سرطان که تحت پوشش سازمان سلامت جهانی فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد امواج رادیویی RF که از گوشی همراه هم ساطع می‌شود، احتمالا برای انسان سرطان‌زا است.

سال گذشته هم برنامه زهر‌شناسی آمریکا بخشی از نتایج تحقیقاتش را منتشر و اعلام کرد در بررسی تأثیر امواج رادیویی روی موش‌های آزمایشگاهی متوجه شده است اغلب موش‌های نر که در معرض تابش این امواج قرار گرفته بودند، دچار دو نوع سرطان مختلف شدند. جامعه سرطان آمریکا هم در واکنش به این تحقیقات اعلام کرد : « این تحقیقات بر اساس شیوه مقدار / واکنش اجرا شده است و نشان می‌دهد که هرچه میزان یا دز دریافت این امواج رادیویی بیشتر باشد، تأثیر مخربش هم بیشتر خواهد بود. همین موضوع درواقع نشانه اصلی در تائید نتایج آزمایش مذکور است».

دکتر جوئل موسکوویتز از دانشگاه Berkeley در گفتگو با خبرگزاری CBS San Francisco گفت: « در حال حاضر اصلا در تنظیم و تعدیل پرتو امواج این دستگاه‌های همراه اقدام مؤثری صورت نگرفته است ».

دکتر موسکوویتز با میل خودش این اطلاعات را منتشر کرده و مسئولیتش را هم بر عهده گرفته است. او در سال ۲۰۰۹ از دپارتمان سلامت عمومی کالیفرنیا به خاطر منتشر نکردن عواقب خطرناک امواج رادیویی گوشی‌های همراه و تأثیرات مخرب آن بر سلامت افراد شکایت کرد و روند جریان این پرونده در بهار سال ۲۰۱۷ با رأی مثبت به نفع او به اتمام رسید.

موسکوویتز در این باره می‌گوید: « هرچه دپارتمان سلامت عمومی در اعلام این خبر و نتیجه تعلل کند، مردم بیشتری در اثر پرتوهای مخرب گوشی‌های همراه دچار آسیب و بیماری می‌شوند ».

حالا که دپارتمان مذکور قصد دارد دستورالعمل‌هایی درباره کاهش خطرات گوشی‌های همراه منتشر کند، آیا می‌توان نتیجه گرفت این دستگاه‌ها که حالا بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده‌اند واقعا خطرناک هستند؟

دکتر اسمیت در پاسخ به این سؤال مهم می‌گوید: « خیر اصلا این‌طور نیست. موضع ما این است که علم همواره در حال پیشرفت و تکامل است ».

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چرا دپارتمان سلامت عمومی حالا تصمیم گرفته است این دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها را منتشر کند. همان‌طور که می‌دانید، آمار نشان می‌دهد که نرخ استفاده از گوشی‌های همراه توسط افراد هر روز افزایش می‌یابد. آمار تازه از آمریکا حاکی از آن است که حدودا ۹۵% از شهروندان این کشور روزانه به مدت زیادی گوشی همراهشان را با خود حمل می‌کنند و آن را دائما مورد استفاده قرار می‌دهند. دپارتمان سلامت عمومی کالیفرنیا هم ظاهرا به همین خاطر تصمیم گرفته است توصیه‌های سلامتی لازم را برای عموم افراد منتشر کند تا از بروز خطرهای احتمالی جلوگیری شود.

Call Now Button