مقایسه تعرفه ماهیانه اینترنت ثابت غیرحجمی اپراتورها (آپدیت ۲۷ آذر)

با توجه به یکپارچه شدن تعرفه اینترنت غیرحجمی در کشورمان در این مطلب قصد داریم به صورت جامع و خلاصه نوع سرویس‌دهی و قیمت های اپراتورها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

تمامی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت در کشورمان که به ارائه سرویس‌های مبتنی بر ADSL و VDSL می‌پردازند، مطابق با الزامات قانونی مصوبه‌ ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات، مجبور به حذف سرویس‌های حجمی و ارائه‌ی سرویس‌های غیرحجمی هستند. طبق گفته وزیر ارتباطات آخرین مهلت شرکت‌ها در حذف سرویس‌های قبلی و ارائه تعرفه‌های جدید روز ۱۲ آذر بوده است. به همین منظور تمامی ISPهای ایران تعرفه‌های جدید خود را طی روزهای گذشته اعلام و تعدای از آن‌ها برای رقابت با دیگر شرکت‌ها بارها تعرفه‌های خود را تغییر دادند.

از جمله مزیت تعرفه‌های جدید می‌توان به یکسان بودن قیمت برای سرعت‌های مختلف در تمام ISPها اشاره کرد. درواقع رقابت بین شرکت‌ها در حجم ترافیکی است که روی هر سرعت به مشترک ارائه می‌کنند. دیگر مزیت این طرح، تغییر در شیوه پرداخت مشترک است. تاکنون مشترکین اینترنت ثابت بایستی مبلغی را به عنوان حق اشتراک سرویس و مبلغی را برای خرید بسته‌های حجمی می‌پرداختند اما از این پس مشترکین صرفا با پرداخت یک هزینه ثابت و مشخص، علاوه بر داشتن اشتراک اینترنت از حجم مشخصی نیز به‌صورت ماهانه برخوردار خواهند بود.

همچنین تعرفه‌های ذکر شده ممکن است همچنان در روزهای آتی تغییر کنند. به همین منظور در انتهای هر ستون لینک صفحه رسمی اپراتورها درج شده تا در صورت تغییر، از آخرین قیمت‌ها مطلع شوید.

اعداد ذکر شده در جدول زیر سقف مصرف منصفانه را برای ترافیک بین‌المللی نشان می‌دهد. از آنجاییکه مطابق قانون شرکت‌ها بایستی ترافیک داخلی را به‌صورت نیم‌بها محاسبه کنند، سقف مصرف برای ترافیک داخلی دو برابر اعداد مندرج در جدول است. به عنوان مثال در اپراتور فن‌آوا با پرداخت ماهیانه ۸۰ هزار تومان روی سرعت ۱۶ مگابیت می‌توانید تا ۲۲۵ گیگابایت از ترافیک بین‌المللی یا ۴۵۰ گیگابایت ترافیک داخلی بهره‌مند شوید.

توجه داشته باشید که منظور از ترافیک داخلی همه سایت‌ها و سرویس‌هایی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند نیست!؛ در واقع شرکت‌ها لیست سایت‌های پرمخاطب و پربازدید را که معمولا شامل ۲۵۰ تا ۵۰۰ سایت منتخب است، در وب‌سایت خود منتشر کرده‌اند و صرفا ترافیک مصرفی روی آن سایت‌ها را به‌عنوان ترافیک داخلی محاسبه می‌کنند.

براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات، سرعت کاربر پس از عبور از سقف مصرف منصفانه به حداقل سرعت یعنی ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه کاهش می‌یابد اما ارتباط اینترنت وی به هیچ وجه قطع نمی‌شود. در این شرایط کاربر می‌تواند با خرید بسته‌های حجمی مجددا به سرعت اولیه سرویس خود بازگردد.

همچنین شرکت‌ها ترافیک برخی از سرویس‌های چندرسانه‌ای را که به ارائه محتوای ویدیویی مانند فیلم‌ها و سریال‌های روز و همچنین IPTV می‌پردازند را به‌صورت رایگان محسابه می‌کنند که لیست این سرویس‌ها در وب‌سایت شرکت‌ها آمده است.

سرعت قیمت (تومان) فن‌آوا مخابرات شاتل آسیاتک پیشگامان های‌وب صبانت پارس آنلاین مبنا تلکام
۵۱۲ کیلوبیت ۱۲,۵۰۰ ۳۰GB ۲۰GB ۲۵GB ۲۰GB ۳۰GB ۵۰GB ۱۶GB ۱۶GB ۴۰GB
۱ مگابیت ۲۰,۰۰۰ ۴۵GB ۵۰GB ۴۰GB ۳۰GB ۴۵GB ۱۰۰GB ۲۸GB ۲۴GB ۶۰GB
۲ مگابیت ۲۵,۰۰۰ ۷۵GB ۷۵GB ۶۵GB ۵۰GB ۷۵GB ۱۶۰GB ۴۰GB ۸۰GB ۱۰۰GB
۳ مگابیت ۳۵,۰۰۰ N/A N/A ۷۵GB ۷۰GB N/A ۲۴۰GB N/A ۱۲۰GB N/A
۴ مگابیت ۴۰,۰۰۰ ۱۵۰GB ۱۲۰GB ۱۶۰GB ۱۰۰GB ۱۵۰GB ۳۲۰GB ۸۰GB ۱۶۰GB ۲۰۰GB
۸ مگابیت ۵۰,۰۰۰ ۲۲۵GB ۱۸۰GB ۳۵۰GB ۱۵۰GB ۲۲۵GB ۵۲۰GB ۱۲۰GB ۳۰۰GB ۳۰۰GB
۱۶ مگابیت ۸۰,۰۰۰ ۴۵۰GB ۳۵۰GB ۷۰۰GB ۳۰۰GB ۳,۰۰۰GB ۱,۱۰۰GB ۲۴۰GB ۵۵۰GB ۵۵۰GB
جزییات بیشتر جزییات بیشتر جزییات بیشتر جزییات بیشتر جزییات بیشتر جزییات بیشتر جزییات بیشتر جزییات بیشتر
Call Now Button