برخی از اپلیکیشن‌ها با استفاده از میکروفون گوشی، فعالیت کاربران را شنود می‌کنند!

گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از اپلیکیشن‌ها از نرم‌افزار Alphonso برای شنود کاربران استفاده می‌کنند.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اپلیکیشن‌هایی مانند فیسبوک با استفاده از میکروفون گوشی هوشمند به شنود کاربران و تحلیل رفتار آنها مشغول هستند. چنین اقدامی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کاربران را بهتر شناخته و سیاست تبلیغاتیشان را بر اساس رفتار کاربران تنظیم کنند.

فیسبوک چنین ادعایی را رد کرده است. شاید فیسبوک چنین اقدامی را انجام ندهد، اما برخی شرکت‌ها در حال شنود کاربران با استفاده از میکروفون گوشی هوشمندشان هستند.

در گزارشی به این نکته اشاره شده که صدها اپلیکیشن از طریق نرم‌افزاری به شنود کاربران مشغول هستند تا روتین تماشای تلویزیون آنها را متوجه شوند. شرکتی به نام Alphonso این نرم‌افزار را طراحی کرده است. این نرم‌افزار قادر به تشخیص برنامه‌های تلویزیونی از طریق صدای آنها است. مشابه این نرم‌افزار برای تشخیص آهنگ‌ها وجود دارد که شزم نامیده می‌شود.

روش کار نرم‌افزار Alphonso به این صورت است که صدای برنامه‌های تلویزیونی را دریافت می‌کند، سپس آنها را با دیتابیس خود مقایسه کرده و برنامه تلویزیونی مدنظر را می‌یابد. این شرکت داده‌های به دست آمده را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشد. با این حال Alphonso مدعی است که اطلاعات دیگری از کاربران دریافت نمی‌کند.

مشکل اصلی که متخصصان را نگران کرده، استفاده از نرم‌افزار Alphonso در اپلیکیشن‌هایی مناسب برای کودکان است. سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس گزینه امنیتی فراهم کرده‌اند تا کاربران میزان دسترسی اپلیکیشن به قسمت‌های مختلف گوشی هوشمند را تعیین کنند.

با این وجود بسیاری از کاربران هنگام نصب اپلیکیشن به این نکات اهمیت کمی می‌دهند و اگر اپلیکیشنی به میکروفون دسترسی یابد درواقع با اجازه کاربر بوده است. در گزارش به این موضوع اشاره شده که بیش از ۲۵۰ بازی در پلی استور گوگل از نرم‌افزار Alphonso استفاده می‌کنند. بعضی از این بازی‌ها در اپ استور اپل نیز مشاهده شده است.

Call Now Button