مقایسه Nokia 8 با Nokia 8 Sirocco؛ پرچمدار تازه نوکیا چه تغییری کرده است؟

نوکیا سرانجام اولین پرچمدار ۲۰۱۸ خود را در نمایشگاه MWC 2018 به نام Nokia 8 Sirocco معرفی کرد. در این مطلب به مقایسه مشخصات و طراحی این گوشی تازه با Nokia 8 سال گذشته می‌پردازیم.

HMD Global امسال با دست پر به نمایشگاه MWC 2018 در اسپانیا آمد و در کنار معرفی چند گوشی مختلف تازه از پایین رده تا میان رده سطح بالا، پرچمدار تازه Nokia 8 Sirocco را رسما رونمایی کرد. این گوشی جانشین تازه Nokia 8 است که سال گذشته به عنوان اولین پرچمدار اندرویدی نوکیا پس از احیای این برند معرفی شد. Nokia 8 Sirocco با تکیه بر ارزش‌های همیشگی برند نوکیا طراحی شده است و در کنار قیمت منطقی از ویژگی‌های جالب توجهی مانند Android One پشتیبانی می‌کند.

اما این نسخه تازه در مقابل نسخه اصلی از چه نظر بهبود یافته است؟ برای پاسخ به این سوال دو گوشی Nokia 8 و Nokia 8 Sirocco را از هر نظر مقایسه کرده‌ایم و می‌توانید نتیجه این مقایسه را در ادامه مطالعه کنید.

طراحی

گوشی Nokia 8 سال گذشته با گوشه‌ها و پنل پشتی خمیده معرفی شد و فریمش هم از جنس فلز ساخته شده بود. کمپانی HMD درباره پرچمدار تازه ادعا کرده است که بدنه آن به صورت یکپارچه از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شده و ۲٫۵ برابر از آلومینیوم ۶۰۰ مقاوم تر است. لازم است به این نکته مهم هم اشاره کنیم گوشی آیفون ۱۰ اپل هم یکی از مهم‌ترین و تازه‌ترین گوشی‌های سطح بالای موجود در بازار است که فولاد ضدزنگ یکی از عوامل اصلی سازنده‌اش به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد که افزایش مقاومت بدنه گوشی علت اصلی انتخاب این عنصر برای آیفون ۱۰ و Nokia 8 Sirocco باشد؛ چراکه پنل جلو و پشت هر دو گوشی مذکور از جنس شیشه ساخته شده است. روکش شیشه‌ای هر دو پنل در پرچمدار تازه نوکیا Corning Gorilla Glass 5 در نظر گرفته شده و پنل پشتی آن هم به خاطر پشتیبانی از امکان شارژ بی سیم به صورت شیشه‌ای طراحی شده است.

Nokia 8 سال گذشته در رنگ‌های مسی براق، آبی براق، آبی مات و نقره‌ای روانه بازار شد و انتظار می‌رود که Nokia 8 Sirocco هم حداقل در همین تعداد رنگ عرضه شود.

Nokia 8 در ابعاد ۱۵۱٫۵ × ۷۳٫۷ × ۷٫۹ میلی متر با طراحی مینیمال و مجهز به دکمه فیزیکی خانه در پنل جلو و دوربین اصلی دوگانه با چینش عمودی معرفی شد. Nokia 8 Sirocco حالا تنها کمی باریک‌تر شده و در ضخامت ۷٫۵ میلی متر طراحی شده است.

البته همان‌طور که در تصاویر هم مشاهده می‌کنید، دکمه فیزیکی خانه مانند اغلب پرچمداران تازه از طراحی پنل جلوی Nokia 8 Sirocco حذف شده و به پنل پشتی آن منتقل شده است تا حاشیه‌های صفحه نمایش هم در این پرچمدار تازه باریک‌تر شوند.

حاشیه‌های کناری صفحه در Nokia 8 اصلی هم باریک بودند اما حاشیه‌های بالا و پایین صفحه‌اش ضخیم طراحی شده بودند. نوکیا ظاهرا تلاش کرده است با حذف دکمه فیزیکی خانه در راه حذف حاشیه‌های بالا و پایین صفحه گوشی Nokia 8 Sirocco هم قدم بردارد اما چندان موفق ظاهر نشده است. از طرفی این حاشیه‌ها بسیار باریک‌تر از قبل شده‌اند و مانند آیفون ۱۰ اپل هم به شکل نامتعارفی ظاهر نشده‌اند اما نمی‌توان این پرچمدار تازه را یک گوشی بدون حاشیه قلمداد کرد. نکته جالب توجه درباره Nokia 8 Sirocco این است که مجوز IP67 دریافت کرده و برخلاف نسخه اصلی در مقابل نفوذ آب و گردوخاک از خود مقاومت نشان می‌دهد.

صفحه نمایش

Nokia 8 سال گذشته با صفحه نمایش ۵٫۳ اینچی و نسبت تصویر ۱۶:۹ معرفی شد در حالی که Nokia 8 Sirocco از این نظر کمی بهبود و تغییر یافته است. این پرچمدار تازه صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با طراحی خمیده دارد و از این نظر کمی شبیه Galaxy S8 سامسونگ به نظر می‌رسد.

نسخه پارسال این پرچمدار از پنل LCD با وضوح تصویر کواد اچ دی ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ بهره می‌برد در حالی که مدل Sirocco به پنل OLED پلاستیکی مجهز شده اما وضوح تصویرش همچنان ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ است.

روکش شیشه‌ای صفحه نمایش در هر دو پرچمدار Corning Gorilla Glass 5 است و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این روکش برای پنل پشتی مدل Sirocco هم در نظر گرفته شده است.

دوربین

Nokia 8 با دوربین دوگانه ۱۳ مگا پیکسلی و همچنین حسگر سلفی ۱۳ مگا پیکسلی معرفی شد و لنزهای همه دوربین‌های آن کارل زایس هستند. لنزهای دوگانه دوربین اصلی آن از نوع RGB و مونوکروم در نظر گرفته شده‌اند و از دیافراگم ۲٫۰ و فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کنند. دوربین دوگانه در مدل Sirocco 12 و ۱۳ مگا پیکسلی است که لنز اصلی آن از دیافراگم ۱٫۷ پشتیبانی می‌کند و لنز ثانویه آن هم برای بزرگنمایی تصویر طراحی شده است.

نوکیا ویژگی تازه‌ای را به نام Dual-Sight با اپلیکیشن دوربین Nokia 8 معرفی کرد که امکان فعال کردن هر دو دوربین اصلی و سلفی را به طور هم زمان فراهم می‌آورد تا کاربر بتواند با هر دو دوربین ویدیو ضبط کند و آن را در فیسبوک یا یوتیوب به اشتراک بگذارد. این ویژگی در دوربین Sirocco هم وجود دارد و در کنار آن قابلیت‌های تازه Pro Camera Mode، Portrait Mode و بزرگنمایی Quick-tap 2X هم به اپلیکیشن آن اضافه شده‌اند.

سخت افزار

هر دو گوشی از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۳۵ قدرت می‌گیرند در حالی که انتظار می‌رفت Sirocco به اسنپ‌دراگون ۸۴۵ مجهز شود. پرچمدار اصلی نوکیا سال گذشته با ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار شد در حالی که Sirocco حالا به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است.

Nokia 8 سال گذشته با پشتیبانی از جک هدفون ۳٫۵ میلی متری معرفی شد و جالب است بدانید این ویژگی از مدل تازه Sirocco حذف شده است. پرچمدار سال گذشته همچنین از باتری ۳۰۹۰ میلی آمپر ساعتی با پورت ارتباطی USB Type-C و تکنولوژی شارژ سریع بهره می‌برد در حالی که باتری Sirocco به ۳۲۶۰ میلی آمپر ساعت ارتقا یافته است اما همچنان از سایر ویژگی‌های قبلی پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار

Nokia 8 به صورت پیش فرض به سیستم عامل اندروید نوقا مجهز شده بود اما اندروید ۸٫۱ اوریو در حال حاضر برای آن منتشر شده است. از طرف دیگر Sirocco با سیستم عامل پیش فرض اندروید ۸٫۰ اوریو روانه بازار می‌شود و نکته جالب توجه این است که اندروید آن نسخه ناب یا همان Android One خواهد بود.

مقایسه قیمت

Nokia 8 در حال حاضر به قیمت ۷۳۲ دلار به فروش می‌رسد و Nokia 8 Sirocco هم قرار است از آوریل به قیمت ۹۱۵ دلار روانه بازار شود.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که می‌دانید، Nokia 8 سال گذشته اصلا در حد و اندازه سایر پرچمداران ظاهر نشد اما به نظر می‌رسد Nokia 8 Sirocco آمده است تا اکثر این نقطه ضعف‌ها را جبران کند.

Sirocco حالا زیباتر طراحی شده و کمی نازک‌تر است. صفحه نمایش آن هم بزرگ‌تر در نظر گرفته شده و تکنولوژی داخلی‌اش هم بهبود یافته است. کیفیت دوربین هم در این پرچمدار تازه بهبود یافته و پنل LCD جایش را به OLED بخشیده است. درواقع تنها نکته منفی که باید درباره این گوشی اشاره کنیم، حذف جک هدفون ۳٫۵ میلی متری است که شاید اصلا برای برخی کاربران مهم نباشد.

Call Now Button