مقایسه Galaxy S9 و iPhone X از جنبه طراحی، سخت‌افزار و نرم‌افزار

سامسونگ سرانجام Galaxy S9 پرچمدار را چند روز پیش رسما معرفی کرد. این گوشی در حال حاضر قدرتمندترین گوشی سطح بالای جهان و رقیب اصلی آیفون ۱۰ اپل به شمار می‌رود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم هر دو گوشی را از هر نظر مقایسه کنیم.

 

گوشی آیفون ۱۰ اپل سال گذشته رسما روانه بازار شد اما همچنان از محبوب‌ترین گوشی‌های سطح بالای دنیا به شمار می‌رود. کمپانی نامی سامسونگ هم چند روز پیش اولین پرچمدار ۲۰۱۸ خود را تحت عنوان Galaxy S9 رسما معرفی کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند S9 اصلی ترین رقیب آیفون ۱۰ و همچنین به نوعی واکنش به آن محسوب می‌شود.

هر دو گوشی آیفون ۱۰ اپل و Galaxy S9 سامسونگ در برخی موارد مانند صفحه نمایش OLED و تمرکز ویژه بر دوربین و عکاسی شبیه هستند اما همچنان در برخی موارد اصلی تفاوت دارند. در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی این تفاوت‌ها و شباهت‌ها بپردازیم و پرچم‌داران مذکور را با هم مقایسه کنیم. اگر قصد خرید یک پرچم‌دار تازه را دارید، مطالعه مطلب پیش رو را به شما توصیه می‌کنیم.

طراحی

Galaxy S9 از طراحی ظاهری شکیل و مدرن اما همچنان آشنا و تاحدودی تکراری بهره می‌برد. پنل پشتی این گوشی از جنس شیشه طراحی شده و فریم آن فلزی است. کناره‌های بدنه S9 مانند نسل قبلی خمیده دیده می‌شود و حاشیه‌های بالا و پایین صفحه‌اش هم از S8 قدری باریک‌تر شده‌اند. این گوشی همچنین مجوز IP68 دریافت کرده و قادر است به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب سالم باقی بماند.

از طرف دیگر، آیفون ۱۰ اپل از طراحی ظاهری مدرن و کاملا متفاوتی نسبت به الگوی همیشگی آیفون‌های این سازنده بهره می‌برد و برخی کارشناسان معتقدند که نمای آن از S9 هم مدرن‌تر به نظر می‌رسد. حاشیه‌های صفحه نمایش این گوشی از ۴ طرف کاهش یافته‌اند و تنها بخشی به شکل بریدگی حاشیه در قسمت بالای پنل جلوی آن دیده می‌شود.

البته صفحه نمایش آیفون ۱۰ برخلاف Galaxy S9 کاملا مسطح طراحی شده اما پنل پشتی آن مانند پرچمدار تازه سامسونگ از جنس شیشه و فریمش هم فلزی است. این گوشی سطح بالا مجوز IP67 دریافت کرده است و این یعنی می‌تواند حدودا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد.

Galaxy S9 سامسونگ در ابعاد ۱۴۷٫۷ × ۶۸٫۷ × ۸٫۵ میلی متر ساخته شده و طول و ضخامتش کمی از آیفون ۱۰ در ابعاد ۱۴۳٫۶ × ۷۰٫۹ × ۷٫۷ میلی متر بیشتر است. از طرفی وزن این پرچمدار تازه ۱۶۳ گرم گزارش شده و از آیفون ۱۰ با وزن ۱۷۴ گرم سبک‌تر ساخته شده است. نکته جالب توجه دیگر در مقایسه این دو گوشی وجود جک هدفون ۳٫۵ میلی متری در Galaxy S9 است در حالی که اپل آن را از طراحی آیفون ۱۰ خود حذف کرده.

صفحه نمایش

هر دو گوشی صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی از نوع Super AMOLED با نسبت تصویر عریض ( ۱۸٫۵:۹ در Galaxy S9 و ۱۹٫۵:۹ در آیفون ۱۰) دارند اما در برخی ویژگی‌ها با هم متفاوت هستند.

برای مثال، پنل نمایش Galaxy S9 کمی خمیده طراحی شده است در حالی که پنل نمایش آیفون ۱۰ کاملا مسطح دیده می‌شود اما حاشیه‌های آن همچنان باریک‌تر از S9 هستند. درواقع می‌توان ادعا کرد که اپل همه حاشیه‌های موجود در پنل جلوی آیفون ۱۰ را حذف کرده و تنها بخش کوچکی را به شکل بریدگی در بالای صفحه نمایش نگه داشته است تا دوربین سلفی و بلندگوی مکالمه را در آن تعبیه کند.

وضوح تصویر صفحه نمایش Galaxy S9 کواد اچ دی پلاس و وضوح تصویر آیفون ۱۰ کواد اچ دی ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ است، بدین ترتیب صفحه نمایش S9 سامسونگ از کیفیت بیشتری بهره می‌برد. از طرفی پنل نمایش آیفون ۱۰ اپل از لمس سه بعدی پشتیبانی می‌کند و قادر است لمس کاربر را از نظر میزان فشار تشخیص و پاسخ مناسب آن را در واکنش نشان دهد.

البته آیفون ۱۰ مدتهاست که روانه بازار شده و بارها مورد آزمون‌های مختلف قرار گرفته است در حالی که S9 به تازگی معرفی شده و هنوز نتوانسته‌ایم آن را از نزدیک ببینیم یا تست کنیم.

سیستم عامل و سخت افزار

Galaxy S9 مانند نسل قبلی ۴ گیگابایت رم دارد و در دو نسخه با پردازنده اگزینوس ۹۸۱۰ یا کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۴۵ روانه بازار می‌شود. هر دو پردازنده مذکور سطح بالا هستند و نسخه‌های مجهز به آن‌ها با توجه به بازار هدف عرضه می‌شوند.

از طرف دیگر، آیفون ۱۰ اپل ۳ گیگابایت رم دارد و به پردازنده سطح بالای A11 Bionic با ۶ هسته پردازشی و قدرت فرکانس ۲٫۳۹ گیگاهرتز مجهز شده است. در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره مقایسه عملکرد این دو در دسترس نیست.

درباره سیستم عامل هم باید بگوییم galaxy S9 از اندروید ۸٫۰ اوریو و پوسته اختصاصی سامسونگ قدرت می‌گیرد در حالی که آیفون ۱۰ مانند سایر گوشی‌های این اپل به iOS مجهز شده است. آیفون ۱۰ به صورت پیش فرض از iOS 11 بهره می‌برد. تفاوت‌های بسیاری میان این دو سیستم عامل وجود دارد اما نکته مهم این است که هر دو پرچم‌دار از تازه‌ترین نسخه برخوردار هستند.

همچنین تفاوت‌هایی در میان میزان حافظه هر دو گوشی دیده می‌شود. Galaxy S9 از ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد و از کارت حافظه جانبی microSD هم پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر، آیفون ۱۰ در دو نسخه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی وارد بازار شده است و هیچکدام از این نسخه‌ها از کارت حافظه جانبی microSD پشتیبانی نمی‌کنند.

دوربین و باتری

همان‌طور که احتمالا مطلع هستید، آیفون ۱۰ از دوربین فوق العاده‌ای برخوردار است و بارها به همین خاطر مورد تحسین کاربران و کارشناسان قرار گرفته. در مقابل آن، گفته می‌شود که دوربین Galaxy S9 هم نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است و از ویژگی‌های تازه‌ای پشتیبانی می‌کند.

گوشی Galaxy S9 به دوربین اصلی با یک لنز ۱۲ مگا پیکسلی و دیافراگم متغیر مجهز شده است. دیافراگم ۱٫۵ این گوشی برای عکاسی در نور کم و شب مناسب است و دیافرگم ۲٫۴ آن هم مناسب عکاسی در نور روز طراحی شده. دیافراگم ۱٫۵ در حال حاضر تنها روی این گوشی پرچم‌دار ارائه می‌شود و بالاترین سطح ممکن است. دوربین Galaxy S9 همچنین دارای ویژگی‌ لرزشگیر اپتیکال تصویر است و از تارشدن تصاویر جلوگیری می‌کند.

گوشی آیفون ۱۰ از طرفی به دوربین دوگانه اصلی با لنزهای ۱۲ مگا پیکسلی و دیافراگم ۱٫۸ و ۲٫۴ مجهز شده است. دوربین این گوشی هم از لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند و قادر است تصاویر باکیفیتی را در نور کم ثبت کند.

ویژگی تازه دیگری که سامسونگ در Galaxy S9 ارائه کرده، امکان فیلم برداری با سرعت اسلوموشن است. کاربران قادر هستند با دوربین گوشی Galaxy S9 ویدیوهایی با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند در حالی که سرعت اسلوموشن در دوربین آیفون ۱۰ معادل ۲۴۰ فریم بر ثانیه است.

Galaxy S9 همچنین از یک ویژگی تازه و مشابه انیموجی در آیفون ۱۰ بهره می‌برد که AR Emoji نام دارد. با AR Emoji می‌توانید ایموجی شبیه خودتان را ایجاد کنید و آن را براساس چهره‌تان به حرکت درآورید. این ویژگی به کمک دوربین سلفی ۸ مگا پیکسلی با دیافراگم ۱٫۷ فعال می‌شود در حالی که دوربین سلفی آیفون ۱۰ اپل ۷ مگا پیکسلی است و از دیافراگم ۲٫۲ پشتیبانی می‌کند.

ظرفیت باتری گوشی Galaxy S9 سامسونگ معادل ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت گزارش شده است و از شارژ سریع و بی سیم هم پشتیبانی می‌کند. باتری آیفون ۱۰ حدودا ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و مانند S9 به تکنولوژی شارژ سریع و بی سیم مجهز شده است.

نتیجه‌گیری

اگر Galaxy S9 را با توجه به مشخصات فنی و داخلی‌اش قضاوت کنیم، باید بگوییم در حال حاضر تاثیرگذارترین پرچم‌دار دنیای موبایل است؛ اما انتخاب نهایی برنده میدان در نهایت به کاربران و اولویت‌هایشان بستگی دارد.

انتخاب میان سیستم عامل اندروید یا iOS اصلا کار آسانی نیست؛ اما امکان ارتقای حافظه داخلی، دیافراگم متغیر و صفحه نمایش خمیده مواردی هستند که کفه ترازو را به سمت Galaxy S9 سنگین‌تر می‌کنند. از طرف دیگر حذف حاشیه‌های صفحه نمایش و دوربین اصلی با لنزهای دوگانه ویژگی‌هایی هستند که آیفون ۱۰ اپل را برجسته‌تر نشان می‌دهند.

نکته آخر اینکه باید قیمت را هم در این مقایسه در نظر بگیریم. نسخه استاندارد Galaxy S9 ظاهرا ۷۱۹ دلار قیمت گذاری شده است اما فعلا باید منتظر بمانیم و ببینیم قیمت نهایی عرضه نسخه‌های مختلف آن چقدر خواهد بود.

Call Now Button