معرفی تراشه Exynos 7 Octa 7870 – میان‌رده ۱۴ نانومتری سامسونگ

واحد خبر mobile.ir : وقتی صحبت از پردازنده‌های موبایل به میان می‌آید، شرکت سامسونگ نسبت به بیشتر سازندگان اسمارت‌فون برتری ویژه‌ای دارد. برگ برنده سامسونگ، خودکفایی آن در تولید چیپ‌ست‌های به کار رفته در دیوایس‌های تولیدی این شرکت است؛ در حالی که اکثر رقبا برای تأمین تراشه‌های مورد نیاز خود به شرکت‌هایی مثل کوالکام یا مدیاتک وابسته‌اند، سامسونگ خود پا به عرصه فناوری‌های نیمه‌رسانا گذاشته و مدتی است خط تولید چیپ‌ست‌های Exynos را راه‌اندازی نموده است. لذا در صورت بروز هرگونه اشکال در تولید چیپ‌ست‌های دیگر شرکت‌ها، سامسونگ به راحتی و بدون نگرانی می‌تواند از گزینه‌های خود استفاده کند. درست مانند اتفاقی که سال گذشته رخ داد و پس از جنجال بسیار پیرامون داغ کردن بیش از حد اسنپ‌دراگون ۸۱۰ محصول کوالکام، سامسونگ این تراشه را کنار گذاشت و Galaxy S6 را با تراشه Exynos 7420 روانه بازار نمود.

در ادامه تلاش‌های سامسونگ برای گسترش صنعت نیمه‌رسانای خود، این کمپانی کره‌ای در روز چهارشنبه ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ (۲۸ بهمن ۱۳۹۴) از تولید تراشه‌ای جدید خبر داد. این تراشه Exynos 7 Octa 7870 نام گرفته و جدیدترین عضو خانواده Exynos 7 Octa محسوب می‌شود. این چیپ‌ست با استفاده از فناوری پیشرفته ۱۴ نانومتری FinFET تولید شده و به گفته سامسونگ قرار است در ساخت اسمارت‌فون‌های میان‌رده به کار گرفته شود.

بن ک. هور (Ben K. Hur)، معاون بازاریابی بخش System LSI در شرکت سامسونگ، با اشاره به بهبود عملکرد و کم‌مصرف بودن Exynos 7 Octa 7870، ابراز امیدواری کرد که دیوایس‌های میان‌رده بسیاری در آینده نزدیک به این تراشه جدید مجهز شوند. وی در ادامه افزود: «مشتریان عملکردی ارتقا یافته را تجربه خواهند کرد، چرا که این برای نخستین بار است که پردازنده‌ای با معماری پیشرفته ۱۴ نانومتری برای به کارگیری در این نوع دیوایس‌های هوشمند موبایلی [میان‌رده]، ساخته می‌شود.»

سامسونگ مدعی است که مصرف انرژی Exynos 7870، در مقایسه با چیپ‌ست‌های هم سطحی که با معماری ۲۸ نانومتری High-K Metal Gate ساخته شده‌اند، بیش از ۳۰ درصد پایین‌تر است. این تراشه مشتمل بر ۸ هسته پردازشی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A53 بوده که روی فرکانس ۱٫۶ گیگاهرتز کلاک شده‌اند. Exynos 7870 با بهره‌گیری از مودم LTE از نوع Cat.6 2CA از سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت در ثانیه برخوردار است. این پردازنده جدید به قابلیت تجمیع اپراتورهای شبکه (carrier aggregation) بر بستر FDD-TDD نیز مجهز گشته که منجر به انعطاف بیشتر در شبکه می‌شود.

Samsung Exynos 7 Octa 7870

در رابطه با قابلیت‌های چندرسانه‌ای Exynos 7870 باید گفت که این پردازنده از پخش ویدئو با وضوح ۱۰۸۰p و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و صفحه نمایش‌هایی با رزولوشن ۱۹۲۰×1200 پیکسل پشتیبانی می‌کند. ISP — یا پردازنده سیگنال تصویری — تعبیه شده در تراشه جدید سامسونگ، وضوحی تا سقف ۱۶ مگاپیکسل برای هر دو دوربین اصلی و ثانویه (و یا ۸ مگاپیکسل در حالت دو دوربینه) را پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین، این تراشه با بهره‌مندی از راه‌حل GNSS (سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی) امکان برخورداری سریع از ویژگی TTFF (زمان تثبیت اولیه) را نیز فراهم می‌نماید که باعث می‌شود مکان‌یابی با دقت و سرعت بیشتری انجام گردد.

چندی پیش رسانه‌ها از تصمیم سامسونگ برای عرضه نسخه جدید گوشی Galaxy J7 — که Galaxy J7 (2016) نامیده می‌شود — خبر داده بودند. برخی شایعات حاکی از آن‌اند که اسمارت‌فون J7 (2016) اولین دیوایسی خواهد بود که به تراشه Exynos 7870 مجهز می‌شود. البته سامسونگ هنوز زمان دقیقی را برای عرضه این گوشی تعیین نکرده است. در این میان با توجه به آنکه گوشی‌های J5 و J7 در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ وارد بازار شدند، عرضه J7 (2016) تا دو سه ماه آینده کمی بعید به نظر می‌رسد، مگر اینکه کمپانی سامسونگ قصد داشته باشد تا در چرخه عرضه محصولاتش تغییری اساسی اعمال کند.

در پایان شایان ذکر است که به گفته اتاق خبری سامسونگ، چیپ‌ست Exynos 7 Octa 7870 در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به تولید انبوه خواهد رسید.

mobile.ir News – اخبار موبایل

Call Now Button