پتنت اپل برای جک هدفون باریک‌تر به منظور کاهش ضخامت آیفون در آینده

واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل همواره در تلاش بوده است تا ضخامت دستگاه‌های خود را به حداقل برساند. ولی عرضه آیفون ۶s و افزایش اندک ضخامت آن نسبت به آیفون ۶ موجب شد بسیاری از افراد گمان کنند اپل از تلاش خود در جهت کاهش ضخامت آیفون دست کشیده است. اما به تازگی با انتشار یک پتنت اپل برای جک هدفون باریک‌تر به منظور کاهش ضخامت نسل بعدی آیفون توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا خلاف این امر ثابت شد. اپل در این پتنت — که به شماره ۹,۱۴۲,۹۲۵ ثبت شده و درخواست آن در ماه می سال ۲۰۱۱ انجام شده است — به شرح جک هدفون جدیدی می‌پردازد که می‌تواند در ساخت دستگاه‌های خیلی باریک کاربرد داشته باشد.

اپل در پتنت خود از نوعی متصل کننده جک هدفون موسوم به TRRS (یا tip, ring, ring, sleeve) صحبت کرده است که با داشتن ضخامت کمتر نسبت به جک‌های هدفون استاندارد امروزی می‌تواند جایگزین آن شود. مشابه جک‌های هدفون ۳٫۵ میلی‌متری جک هدفون مد نظر اپل نیز شامل اتصالات خارجی می‌شود که در طول سیم جایگذاری شده است. یکی از شاخه‌های سیم مربوط به انتقال صدای گوشی سمت چپ و دیگری برای گوشی سمت راست و انتقال صدای میکروفن است که با نوارهای عایق از یکدیگر مجزا شده‌اند. یک اتصال زمین نیز در سر جک هدفون قرار خواهد گرفت. اما تفاوت مهم این جک هدفون با جک هدفون‌‌های ۳٫۵ میلی‌متری شکل سطح مقطع آن است که بر خلاف جک‌های هدفون دایره‌ای یک طرف آن تخت و به شکل D در نظر گرفته شده است. طبق پتنت اپل به منظور جلوگیری از ایجاد اشکال در هنگام اتصال جک هدفون می‌توان علاوه بر بهره‌مندی از یک ساختار مستحکم، از یک قسمت انعطاف‌پذیر در قسمت درونی آن استفاده کرد.

Apple US009142925 Patent

با توجه به اطلاعات داده شده در این پتنت قطر قسمت تخت جک هدفون از یک سمت تا سمت دیگر آن ۲٫۰ میلی‌متر است که به میزان قابل توجهی از ضخامت جک‌های هدفون کنونی کمتر است. همچنین استفاده از یک الاستومر (ماده پلیمری با قابلیت لاستیکی) یا یک ماده مشابه در ساختار آن می‌تواند به کاهش آسیب‌دیدگی ناشی از ورود و خروج هدفون کمک کند.

Apple US009142925 Patent

در کناره دستگاه حفره D شکلی به منظور اتصال هدفون تعبیه می‌شود که مشابه جک‌های معمولی است. این سیستم می‌تواند به صورت مکانیکی ، مغناطیسی یا فنری عمل کند. علاوه بر این اپل می‌تواند از هدفون با اتصال به پورت اتصالات سیمی Lightning نیز استفاده کند اما با این کار نمی‌توان به صورت هم‌زمان دستگاه را شارژ کرد.

Apple US009142925 Patent

در مقایسه با سایر اجزا و قسمت‌‌های گوشی‌های تلفن همراه جک‌ هدفون ۳٫۵ میلی‌متری یک قسمت بسیار قدیمی محسوب می‌شود و مدت‌هاست بدون تغییر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که قسمت‌هایی مانند دوربین مدام در حال تغییر بوده و تکنولوژی‌‌های مربوط به آن در جهت کوچک‌سازی این بخش پیش‌روی می‌کند.

نمی‌توان به‌کارگیری این نوع جک هدفون را در آیفون پیش‌بینی کرد. اما اگر اپل قصد داشته باشد از ضخامت دستگاه‌‌های نسل آینده خود به میزان قابل توجهی بکاهد خداحافظی با جک‌های هدفون معمول ۳٫۵ میلی‌متری دور از ذهن نیست. هرچند ممکن است این امر به سبب محدود کردن هدفون‌های قابل اتصال به دستگاه موجب ناراحتی کاربران شود اما می‌توان این مشکل را با استفاده از یک مبدل مخصوص به راحتی حل کرد.

پیش از این Oppo نیز برای ساخت گوشی باریک Oppo R5 با ضخامت ۴٫۸۵ میلی‌متر جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را حذف کرد.

Oppo R5

تصویر بالا: گوشی Oppo R5

این درحالی است که Vivo با به‌کارگیری خلاقیت خود در طراحی Vivo X5Max توانست بدون حذف جک هدفون استاندارد و جایگاه micro SD ضخامت این گوشی را به ۵٫۰۸ میلی‌متر برساند.

Vivo X5Max

تصویر بالا: گوشی Vivo R5Max

با توجه به تاکید اپل بر عدم ایجاد تغییرات غیرضروری در مهندسی دستگاه‌ها، در صورت استفاده این شرکت از جک هدفون D شکل هدف مهمی در پس آن خواهد بود که می‌تواند مانند دکمه Home اپل و یا اتصال دهنده Lightning به یکی از طرح‌های موفق این شرکت تبدیل شود.

نام Albert J. Golko و Mathias W. Schmidt به عنوان مخترعین این طرح در پتنت درج شده است.

mobile.ir News – اخبار موبایل

Call Now Button