با فناوری‌های پنهان در جام جهانی ۲۰۱۸ آشنا شوید

در بحبوحه شور و هیجان تیم‌های ورزشی حاضر در روسیه، تیم فناوری نیز با شور و هیجانی مشابه در تلاش است تا این مسابقات به بهترین نحو انجام شوند. در ادامه نگاهی به سه فعالیت اصلی این تیم خواهیم داشت.

در حالیکه که تنها یک روز به آغاز جام جهانی مانده است، تیم نوآوری فناوری فوتبال در حال تست و آماده‌سازی نهایی فناوری‌هایی است که در این تورنمنت در روسیه به کار خواهند رفت.

ابزارهای متعددی در پشت پرده به داوران در تصمیم‌گیری کمک کرده و اطلاعات بیشتری را در اختیار تیم‌های شرکت کننده قرار می‌دهند تا بتوانند در طی این ۶۴ بازی عملکرد خود را سنجیده‌تر کنند.

فناوری خط دروازه

در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل،‌ کریم بنزمای فرانسوی اولین بازیکنی بود که این فناوری به کمکش آمد و مشخص شد که ضربه سر او برای چند میلی‌ثانیه وارد دروازه هندوراس شده است. فناوری خط دروازه در سه موقعیت دیگر در آن جام جهانی و ۸ موقعیت گل دیگر در جام جهانی ۲۰۱۵ زنان در کانادا به کمک داوران آمد. داوران در جام جهانی ۲۰۱۸ کماکان می‌توانند بر این فناوری تکیه کنند: تمامی استادیوم‌ها به فناوری خط دروازه مجهزند که اطلاعات ۱۴ دوربین پرسرعت را دریافت کرده و در صورت گذشتن توپ از خط دروازه در ظرف یک ثانیه پیامی را به ساعت مچی داور ارسال می‌کند.

کمک‌داور ویدئویی

پس از کاربرد موفق فناوری خط دروازه در چهارسال گذشته، دنیای فوتبال خواهان فناوری‌هایی بیشتر است تا تصمیمهای‌ حساس در مسابقات با دقت بیشتری اتخاذ شوند. پس از دو سال تجربه آزمایشی در بیش از صد بازی،‌ هیات مدیره انجمن جهانی فوتبال (IFAB) مجوز استفاده از کمک‌داور ویدئویی (VAR) را صادر کرد و جام جهانی بیست و یکم اولین دوره چنین تورنمنتی خواهد بود که از این امکان بهره می‌گیرد. البته استفاده از این امکان محدود به تصحیح قضاوت در آن دسته از صحنه‌های حساسی است که سرنوشت بازی را تغییر داده و داور نیز دچار اشتباهی فاحش در تصمیم گیری شده باشد. داوران می‌توانند به طور شفاهی از کمک‌داور مربوطه بازبینی فیلم صحنه مورد نظر را تقاضا کرده یا خود در کنار زمین از طریق نمایشگری فیلم را قبل از اخذ تصمیم بررسی کنند. این فناوری صوتی و تصویری طی دو سال گذشته به نحوی توسعه یافته است که فلسفه VAR یعنی «کمترین مداخله، بیشترین سود» را محقق کند.

سامانه‌های ردیابی و عملکرد الکترونیکی

سومین فناوری مهم پنهان فیفا در هر بازی مجموعه‌ای از ابزارها و تجهیزات ارتباطی است که در اختیار هر یک از دو تیم قرار می‌گیرد. پرسنل رسمی و پزشکی تیم‌ها از ایستگاه‌های کاری اختصاصی در تریبون رسانه‌ای برخوردارند و از طریق یک خط ارتباطی اختصاصی با همکاران خود روی نیمکت در تماس خواهند بود. داده‌های مکانی اخذ شده از دو دوربین ردیاب بصری که در تریبون اصلی نصب شده‌اند در کنار تصاویر دوربین های تاکتیکی منتخب به صورت بلادرنگ در اختیار آنالیزورها قرار می‌گیرند. بررسی این داده‌ها و ارسال آن از طریق لینک ارتباطی یاد شده تیم‌ها را در تجزیه و تحلیل روند بازی و در نتیجه تصمیم‌گیری بهتر یاری می‌کنند.

Call Now Button