۵ تغییر که اپل باید در آیفون‌های ۲۰۱۸ خود اعمال کند

انتظار می‌رود کمپانی اپل تا ماه سپتامبر سه آیفون تازه خود را معرفی کند. هیچ گزارش رسمی درباره طراحی و مشخصات فنی این گوشی‌های تازه منتشر نشده است اما در این مطلب می‌خواهیم به ۵ تغییر که امیدواریم در پرچمدار امسال اعمال شود بپردازیم.

انتشار شایعه‌ها درباره آیفون‌های آینده اپل حالا مدتیست که آغاز شده است. این غول تکنولوژی سال گذشته پرچمدار آیفون ۱۰ خود را با ویژگی‌ها و طراحی بی نظیر در کنار دو آیفون کمی ارزان‌تر ۸ و ۸ پلاس رسما روانه بازار کرد. آیفون ۱۰ همچنان پرچمدار بهترین‌های سال گذشته به شمار می‌رود و بسیاری از سازندگان در توسعه محصولات تازه‌شان از آن الهام می‌گیرند.

در بسیاری از شایعه‌ها اشاره شده است که اپل قصد دارد امسال هم سه آیفون تازه معرفی کند. گفته می‌شود که این گوشی‌ها نسخه پلاس آیفون ۱۰، یک نسخه کوچک‌تر آن و همچنین یک آیفون ارزان قیمت اما بزرگ خواهند بود هرچند هنوز صحت این موضوع مشخص نشده است. پیش بینی می‌شود که سه گانه تازه اپل مناسب بودجه‌های مختلف طراحی شوند اما انتظار نداشته باشید که پرچمدار تازه این سازنده در سال ۲۰۱۸ از آیفون ۱۰ سال گذشته ارزان‌تر باشد.

تقریبا مطمئن هستیم که هیچکدام از گوشی‌های تازه مذکور از Touch ID و جک هدفون ۳٫۵ میلی متری پشتیبانی نمی‌کنند اما عملکرد کلی و عمر باتری‌شان نسبت به نسل قبلی بهبود می‌یابد و دوربین‌شان هم از ویژگی‌های بیشتر و تازه‌تری برخوردار است. صرف نظر از اینکه ویژگی‌های نهایی آیفون‌های تازه اپل در ماه سپتامبر چگونه و با چه مشخصاتی معرفی خواهند شد، موارد متعددی وجود دارند که امیدواریم این غول تکنولوژی آن‌ها را در توسعه‌شان حتما به کار گیرد.

امکان شارژ سریع به طور پیش فرض

همان‌طور که می‌دانید، این روزها حتی میان رده‌های سایر سازندگان گوشی‌های همراه هم از امکان شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند اما کیت شارژ سریع به طور پیش فرض به همراه هیچکدام از آیفون‌های موجود عرضه نمی‌شود. طول عمر باتری در خلال سال‌های اخیر تغییری نیافته اما قابلیت شارژ سریع در مدت زمان کوتاه‌تر به خوبی بهبود یافته است و عرضه می‌شود.

امکان شارژ بی سیم حالا در میان گوشی‌های اندرویدی به استانداردی رایج تبدیل شده که تنها مخصوص گوشی‌های سطح بالا و پرچمدار نیست بلکه میان‌رده‌های متعددی نظیر Moto G6 با قیمت عرضه ۲۵۰ دلار هم از شارژر TurboPower به همراه گوشی در جعبه پیش فرض بهره می‌برند. به کمک این شارژر نوین قادر خواهید بود باتری گوشی را با تنها ۱۵ دقیقه شارژ حدودا ۶ ساعت مورد استفاده قرار دهید.

البته باتری گوشی‌های آیفون ۱۰، ۸ و ۸ پلاس را هم می‌توانید در ظرف مدت نیم ساعت حدودا ۵۰% شارژ کنید اما برای این منظور ابتدا باید یک تبدیل USB-C به لایتنینگ و همچنین شارژری که از انتقال توسط USB-C پشتیبانی می‌کند تهیه کنید. اگر بخواهید این لوازم جانبی را از اپل تهیه کنید، باید ۷۵ دلار بابت آن‌ها بپردازید.

اگر کمپانی اپل همچنان انتظار دارد که کاربران در سال جاری هم بیش از ۱۰۰۰ دلار برای خرید پرچمدار تازه‌اش بپردازند، حتما باید قابلیت شارژ سریع را هم در آن بگنجاند اما این بار دیگر خبری از هزینه اضافه و خرید کیت جداگانه نباشد. همان‌طور که گفتیم، قابلیت شارژ بی سیم این روزها به استانداردی رایج در گوشی‌های همراه هوشمند تبدیل شده است.

USB Type-C

اپل سال‌ها در توجیه کابل‌های ارتباطی انحصاری خودش ادعا می‌کرد که آن‌ها از سایر گزینه‌های مشابه بسیار تواناتر هستند. از طرفی حالا دوره USB Type-C با توانایی‌های بسیار زیاد است و اپل دیگر نمی‌تواند ادعای قبلی را اثبات کند. کابل لایتنینگ هیچ ویژگی برجسته‌ای در مقابل USB Type-C ندارد که به آن برتری یابد. اگر این تکنولوژی برای مک بوک مناسب باشد، حتما برای آیفون هم مناسب خواهد بود.

حالا دیگر وقتش رسیده است تا اپل هم خودش را با این استاندارد رایج در صنعت موبایل سازگار و همگام کند. micro USB در حال نابودیست و دیگر همه به USB Type-C روی آورده‌اند. اگر اپل هم محصولاتش ازجمله آیفون‌های تازه‌اش را با USB Type-C سازگار کند، کاربران قادر خواهند بود زین پس از هر شارژر USB Type-C دیگری استفاده کنند و لذت ببرند. بدین ترتیب خانواده‌هایی که گوشی‌های اندرویدی و آیفون دارند هم از شر شلوغی شارژر و کابل اتصال خلاص می‌شوند.

اما پورت‌های ارتباطی اختصاصی اپل چه ویژگی خاصی دارند؟ اپل آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده است تا لوازم جانبی‌های متعدد که از سوی اپل رسما تأیید نشده‌اند، با گوشی ارتباط برقرار نکنند. بدین ترتیب کابل ارزان قیمتی که از فروشنده‌ای به‌جز اپل تهیه کرده‌اید نمی‌تواند آیفون‌تان را شارژ کند.

اپل در این باره ادعا می‌کند که محدودیت اعمال شده باعث می‌شود سازندگان کیفیت کابل‌های خود را افزایش دهند.

پیش بینی می‌شود که اپل نوع پورت ارتباطی خود را از لایتنینگ به USB Type-C تغییر ندهد اما امیدواریم پورت USB Type-C به لایتنینگ هم در کنار آیفون‌های بعدی و در جعبه‌شان عرضه شود.

حذف دکمه بی صدا در کناره بدنه

جانی ایو و تیم طراحی‌اش همیشه به دنبال طراحی مینیمال در آیفون‌ها هستند. او در این باره اعلام کرده است که در تلاش است هر مورد غیرضروری را از طراحی آیفون‌های تازه حذف کند. به همین خاطر هم جک هدفون ۳٫۵ میلی متری از همه آیفون‌ها حذف شد و Touch ID هم دیگر در آیفون ۱۰ به کار نرفت.

عجیب نیست که دکمه مخصوص بی صدا کردن آیفون هنوز هم در مدل‌های تازه وجود دارد و حذف نشده است؟ آیا اپل معتقد است که حضور این دکمه همچنان ضروریست؟ اغلب گوشی‌های اندرویدی فاقد چنین قابلیتی هستند و تقریبا هیچ کاربری تا به حال اذعان نکرده که لازم است در آن‌ها به کار رود.

البته بسیاری از کاربران به طور روزانه از این ویژگی استفاده می‌کنند و حتما به کارشان می‌آید اما همچنان معتقدیم که غیرضروریست. اصلا تعبیه این دکمه چه لزومی دارد وقتی که کاربر می‌تواند به جای آن دکمه کم کردن صدا را فشار دهد!

از طرفی روش محبوب بسیاری از کاربران برای بی صدا کردن گوشی همراه همان برگرداندن و قرار دادن پنل جلوی دستگاه روی سطح میز یا زمین است.

کاهش برجستگی فیزیکی دوربین اصلی در پنل پشتی

از آنجا که تکنولوژی توسعه دوربین اصلی مخصوص گوشی‌های هوشمند در سال‌های گذشته به شدت پیشرفت کرد و از طرف دیگر اغلب سازندگان در تلاش هستند تا بدنه محصولات‌شان را تا حد امکان باریک کنند، ناگزیر اندازه ماژول دوربین اصلی افزایش یافت و در مواردی هم از سطح پنل پشتی بیرون زد. گوشی‌های اپل هم از این قاعده مستثنی نیستند و ماژول دوربین‌شان در خلال معرفی نسل‌های اخیر هربار بیش از پیش برجسته‌تر دیده می‌شود.

مشکل اصلی اینجاست که چنین ناهماهنگی در سطح ارتفاع ماژول و بدنه باعث می‌شود تعادل طراحی به هم بریزد. ماژول دوربین حالا اولین بخشی است که در هنگام زمین گذاشتن گوشی به سطح اصابت می‌کند و همچنین باعث می‌شود بدنه دستگاه روی سطوح صاف هم به صورت متعادل قرار نگیرد. همین موضوع نشان می‌دهد که گوشی آیفون ۱۰ حتما باید در قاب محافظ مناسب قرار گیرد. از طرفی بسیاری از کاربران اصلا مایل نیستند از محافظ بدنه برای گوشی زیبای‌شان استفاده کنند. قرار دادن آیفون ۱۰ در قاب محافظ همچنین همه تلاش اپل را برای باریک‌تر کردن بدنه گوشی مذکور در سایه می‌برد.

البته این مشکل طراحی مزایایی با خود به همراه دارد که کاربران آن را باتوجه به دوربین فوق العاده آیفون ۱۰ همچنان می‌پذیرند اما همچنان باعث خوشحالی خواهد بود اگر اپل بتواند چاره‌ای بیندیشد و بیرون زدگی ماژول دوربین را در آیفون‌های ۲۰۱۸ خود از بین ببرد.

حذف بریدگی حاشیه (ناچ)

حالا که صحبت از مشکلات طراحی ظاهری به میان آمده، بهتر است به بریدگی حاشیه هم اشاره کنیم که با حضورش در پرچمدار آیفون ۱۰ سال گذشته خبرساز شد. اپل تمایل داشت حاشیه‌های صفحه نمایش را در گوشی مذکور کاهش دهد و از طرفی مجبور بود قابلیت نوین Face ID را هم در موقعیت بالای پنل جلو بگنجاند. تنها راهکار عملی همین طراحی ناچ بود که اپل به کار برد و با واکنش‌های مثبت و منفی از سوی کاربران و کارشناسان مواجه شد.

این موضوع ممکن است برای برخی کاربران اصلا اهمیتی نداشته باشد و بعد از مدتی به آن عادت کنند. از طرفی آیا مایل نیستید آیفون تازه کاملا بدون حاشیه باشد و از طراحی لبه تا لبه بهره ببرد؟

این موضوع همچنین به برخی گوشی‌های اندرویدی هم سرایت کرد و سازندگان آن‌ها در شرایطی که اصلا مجبور نبودند، از بریدگی حاشیه در طراحی گوشی‌های‌شان بهره گرفتند.

البته ناچ اصلا بد نیست و مدتی پس از استفاده از گوشی برایتان عادی می‌شود اما امیدواریم اپل همچنان به فکر حذف آن باشد و بتواند سرانجام اولین گوشی کاملا بدون حاشیه خود را روانه بازار کند.

Call Now Button