دوام یک هفته‌ای باتری آیفون ۶ مجهز شده به سلول هیدروژنی محصول Intelligent Energy

واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های موبایل از جمله مهم‌ترین نوآوری‌های عصر حاضر محسوب می‌شوند. این دستگاه‌ها دسترسی به اکثر جنبه‌های زندگی دیجیتال را در همه جا برای ما فراهم می‌کنند و ما نیز به تکنولوژی پیچیده آنها اعتماد می‌کنیم. با این وجود پاشنه آشیل گوشی‌های موبایل ظرفیت محدود باتری‌ها با توجه به کوچک شدن ابعاد آنها بوده که عمدتا نتوانسته موجبات رضایت کاربران را فراهم نماید. اما به‌تازگی خبری شنیده شده که ممکن است در آینده نزدیک گره از این مشکل باز کند.

اخیرا یک کمپانی انگلیسی به نام Intelligent Energy — که گمان می‌رود همکاری نزدیکی با اپل داشته باشد — موفق به طراحی یک سیستم سلول سوختی هیدروژنی برای آیفون ۶ شده و مدعی است که گوشی با این سلول می‌تواند یک هفته، بدون نیاز به شارژ مجدد، کار کند.

به گزارش Telegraph، شرکت Intelligent Energy یک دستگاه آیفون ۶ را به صورت نمونه آزمایشی طراحی کرده که در کنار یک باتری قابل شارژ، از یک سلول سوختی هیدروژنی — که به نام خود شرکت ثبت اختراع شده — نیز بهره می‌برد. گفتنی است سلول‌های سوختی هیدروژنی با ترکیب کردن هیدروژن و اکسیژن انرژی تولید می‌کنند و درنتیجه ماده‌ای که در این فرآیند گسیل می‌شود، آب است؛ از این رو تنها تفاوت ظاهری این نمونه آزمایشی با آیفون ۶، این است که در پشت دستگاه دریچه‌های ریزی قرار داده شده تا از میان آن مقدار نامحسوسی بخار آب خارج شود.

سازوکار این سلول‌ها بدین شکل است که ابتدا سلول‌های سوختی، هیدروژن را برای قطب منفی مهیا کرده و تعدادی الکترون آزاد می‌شود. سپس این الکترون‌ها به سمت قطب مثبت حرکت می‌کنند و در نتیجه این فرآیند الکتریسیته تولید می‌گردد. به علاوه پس از آزاد شدن الکترون‌ها، هیدروژن به یون هیدروژن تبدیل شده، به سمت کاتد مثبت حرکت کرده، با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و در نهایت آب تشکیل می‌شود.

Fuel Cell

ساختار یک باتری سوختی

هیدروژن ساده‌ترین و رایج‌ترین مولکول شناخته‌شده است و به همین دلیل تقریبا در هر ماده‌ای، مثل آب و هیدروکربن‌ها، یافت می‌شود. هم‌چنین در زیست‌توده (Biomass) — منبع تجدید پذیر انرژی که از مواد زیستی به دست می‌آید و تمام گیاهان و حیوانات را شامل می‌شود — نیز مقادیری از هیدروژن وجود دارد.

شرکت Intelligent Energy تا کنون بیش از دوهزار گواهی اختراع را در حوزه سلول‌های سوختی به ثبت رسانده و از آنها برای تولید باتری‌های مختلف برای خودرو و شارژر قابل‌حملی به نام Upp استفاده نموده است. Upp یک سلول سوختی هیدروژنی کوچک است که می‌تواند تمام دستگاه‌های سازگار با USB، از جمله اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی قابل حمل و دوربین‌های دیجیتال را شارژ کند.

سلول به کار رفته در نمونه آزمایشی آیفون ۶ که توسط Intelligent Energy طراحی شده نیز مانند همه سلول‌های سوختی از این دست با گاز هیدروژن شارژ می‌شود. به گفته Telegraph — که شاهد این نمونه آزمایشی در دفتر اصلی شرکت Intelligent Energy واقع در لافبورو بوده است — هیدروژن مورد نیاز سلول از طریق جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون تأمین خواهد شد.

Apple iPhone 6 Battery

گوشی‌های هوشمند اپل با باتری‌های لیتیوم-یون به بازار عرضه می‌شوند

در حال حاضر کمپانی Intelligent Energy مشغول کار کردن روی نسخه تجاری این سلول‌های سوختی هیدروژنی است که به شکل کارتریج‌های کوچک یک‌بارمصرف بوده و در کف گوشی جای می‌گیرد و با استفاده از پودر آزادکننده هیدروژن، انرژی تولید می‌کند. گفته می‌شود این کارتریج‌ها انرژی مورد نیاز گوشی را به مدت یک هفته بدون نیاز به شارژ مجدد تأمین کرده و پس از آن دور انداخته شده و با کارتریج جدید تعویض می‌شوند.

قیمت‌گذاری این کارتریج‌ها نیز مسأله‌ای است که از حالا ذهن مسئولین Intelligent Energy را به خود مشغول کرده است. مدیران اجرایی این شرکت معتقدند که اگر این کارتریج قیمت پایینی — حتی در حد یک فنجان قهوه — داشته باشد، می‌تواند درآمدی معادل ۳۰۰ میلیارد پوند در سال را نصیب شرکت نماید.

البته مارک لاسون-استتهام (Mark Lawson-Statham)، مدیر ارشد مالی Intelligent Energy، معتقد است با وجود آنکه تکنولوژی سلول سوختی برای اسمارت‌فون‌ها چند سالی تا تجاری شدن فاصله دارد اما این مسئله وابستگی فراوانی نیز به این مسئله دارد که شرکای Intelligent Energy با چه سرعتی با این تکنولوژی همراه می‌شوند.

همانطور که ذکر شد احتمال همکاری Intelligent Energy با اپل در این پروژه وجود دارد ولی هنری وینند (Henri Winand)، مدیر عامل این شرکت انگلیسی ضمن رد هرگونه شایعه مبنی بر همکاری با اپل می‌گوید: «تا جایی که ما می‌دانیم، این کار هیچ‌گاه در گذشته انجام نشده بود. » وی در ادامه می‌افزاید «ما موفق شدیم سلول سوختی را به قدری نازک طراحی کنیم که بدون ایجاد تغییر در اندازه گوشی در شاسی‌های کنونی [آیفون ۶]، در کنار خود باتری دستگاه، قرار می‌گیرد. این یک گام بزرگ محسوب می‌شود چرا که وقتی به سمت یک فناوری جدید پیش می‌روید باید راهی را به مردم نشان دهید که در آن احساس راحتی کنند.» البته کمپانی اپل تاکنون از اظهار نظر در این باره خودداری نموده است.

mobile.ir News – اخبار موبایل

Call Now Button