مرور قابلیت‌های جدید دوربین در پرچمداران پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس ال

پرچمداران Pixel 3 و Pixel 3 XL گوگل چند روز پیش رسما معرفی شدند. گوگل اپلیکیشن دوربین این گوشی‌ها را به قابلیت‌های تازه و مفیدی مجهز کرده است که در این مطلب همه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

پرچمداران پیکسل گوگل همیشه به خاطر توانمندی‌ها و کیفیت دوربین‌شان مورد توجه بوده‌اند و این موضوع تنها به واسطه طراحی و تعبیه سخت افزار در این بخش‌ها محقق نشده بلکه گوگل در طراحی نرم افزار دوربین‌شان هم از الگوریتم پردازش تصویر موجود در قابلیت HDR+ کمک گرفته است.

انتظار می‌رود پرچمداران نسل سوم هم که چند روز پیش معرفی شدند، مانند نسل‌های قبلی از دوربین باکیفیتی بهره ببرند و قادر باشند تصاویر و ویدیوها را در شرایط مختلف با کیفیت بالا ثبت کنند. با توجه به اطلاعات منتشرشده درباره این گوشی‌ها به نظر می‌رسد که سخت افزار دوربین در Pixel 3 و Pixel 3 XL تنها کمی بهبود یافته باشد اما گوگل ظاهرا نرم افزار آن را به قدری دستخوش تغییر کرده است که تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها و نسل قبلی دیده می‌شود. البته هنوز برای مقایسه عملکرد دوربین Pixel 3 و برادر بزرگ‌ترش نسبت به سایر گوشی‌های سطح بالای بازار کمی زود است اما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی همه قابلیت‌های تازه در نرم افزار دوربین آن‌ها بپردازیم.

مشخصات دوربین Pixel 3 و Pixel 3 XL

دوربین اصلی:

  • لنز تکی ۱۲٫۲ مگا پیکسلی با پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسلی دوگانه، اندازه پیکسلی ۱٫۴ میکرون، دیافراگم ۱٫۸، OIS و EIS

دوربین سلفی:

  • دوربین دوگانه ۸ مگا پیکسلی با فوکوس ثابت
  • دوربین اول: دیافراگم ۱٫۸ با زاویه استاندارد ۷۵ درجه
  • دوربین دوم: زاویه باز با دیافراگم ۲٫۲ و میدان ۹۷ درجه

نسل سوم پیکسل‌های گوگل هم مانند نسل‌های قبلی در هر دو مدل از نظر طراحی دوربین سلفی و اصلی یکسان هستند. همان‌طور که اشاره کردیم، بهبود در سخت افزار دوربین کاملا ناچیز بوده و تنها فوکوس خودکار لیزری جای خود را به PDAF داده است. در عین حال قابلیت‌هایی نظیر وضوح تصویر، مشخصات اپتیکال و همچنین اندازه حسگرها بی تغییر باقی مانده‌اند.

از طرفی حالا در پنل جلو شاهد تعبیه دوربین دوگانه سلفی هستیم که یکی از حسگرهای آن از زاویه باز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن کاملا تازه برای دوربین

گوگل طراحی اپلیکیشن دوربین در Pixel 3 را نسبت به نسل قبلی تغییر داده است. در این اپلیکیشن تازه شاهد طراحی تاحدودی شبیه iOS هستیم چراکه وضعیت‌های مختلف حالا همگی صفحه‌های مخصوص به خود دارند در حالی که قبلا همه این وضعیت‌ها در یک منوی جداگانه فهرست بندی شده بودند.

برخی از این تغییرات به شرح زیر هستند:

  • Google Lens حالا به صورت پیش فرض در اپلیکیشن دوربین تعبیه شده است و دیگر لازم نیست آن را به صورت دستی فعال کنید. به کمک این قابلیت قادر خواهید بود برخی اشیا موجود در منظره را مانند گل‌ها شناسایی کنید. همچنین در برخی مواقع با نشان گرفتن برخی اشیا به کمک دوربین گوشی می‌توانید به پیشنهادات خریدی که ارائه می‌کند توجه کنید.
  • Object Tracking هم در دوربین Pixel 3 و Pixel 3 XL پشتیبانی می‌شود. به کمک این قابلیت، اشیا حتی در زمان حرکت هم همچنان در فوکوس باقی می‌مانند و می‌توانید از آن‌ها عکس بگیرید.
  • Portrait Mode بهبود یافته است. در دوربین Pixel 3 می‌توانید میزان تار شدن صفحه را هم خودتان تغییر دهید؛ فوکوس تصویر را از یک شیء به شیء دیگر تغییر دهید یا حتی با سیاه و سفید کردن پس زمینه یک شیء به خصوص را در مرکز توجه قرار دهید.

اپلیکیشن دوربین در Pixel 3 و Pixel 3 XL هم مانند گذشته از پردازش تصویر HDR+ پشتیبانی می‌کند. دوربین این گوشی‌ها به کمک قابلیت مذکور قادر است تصاویر متعددی را با فاصله زمانی بسیار کوتاه از منظره ثبت کند و در پس زمینه بهترین بخش‌ها را هرکدام جدا کند و به صورت لایه‌ای روی هم بگذارد تا به تصویری بی نقص دست یابد. در نتیجه این پردازش به تصویری روشن‌تر و واضح‌تر دست پیدا می‌کنید و به کمک قابلیت آشنای Pixel Visual Core هم می‌توانید از ادغام سایر برنامه‌های جانبی با دوربین گوشی‌های Pixel 3 لذت ببرید.

Top Shot

به کمک قابلیت Top Shot می‌توانیم بگوییم که هر فریم به معنای واقعی مخصوص خودتان خواهد بود. به محض باز شدن اپلیکیشن دوربین، گوشی‌ها شروع به ذخیره فریم‌های شخص می‌کنند و اگر تصویری که خودتان به صورت دستی ثبت می‌کنید چندان خوشایندتان نباشد، یک فریم بهتر از میان همان تصاویری که در حافظه ذخیره شده‌اند به شما پیشنهاد می‌شود. البته برخی گوشی‌های سونی هم قبلا با چنین قابلیتی معرفی شده‌اند و از نظر کاربران این ویژگی بسیار مفید شمرده می‌شود. گوگل در این باره اعلام کرده است که همه تصاویر با کیفیت HDR+ ثبت و در حافظه ذخیره می‌شوند. بدین ترتیب کاربران دیگر نگران کیفیت آن‌ها نخواهند بود.

Super Res Zoom

پرچمداران Pixel 3 و Pixel 3 XL برخلاف پرچمدارانی مانند iPhone Xs و Galaxy Note 9 از دو لنز در دوربین اصلی بهره نمی‌برند و لنز ثانویه تله فوتو هم برای پشتیبانی از بزرگنمایی اپتیکال ندارند. از طرفی به نظر می‌رسد که نبود این لنز ثانویه به کمک قابلیت نرم افزاری تازه‌ای به نام Super Res Zoom جبران شده است. ویژگی مذکور همان‌طور که از نامش برمی‌آید، وضوح بزرگنمایی دیجیتالی را افزایش می‌دهد و این روند را با کیفیت بسیار دقیقی هم اجرا می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، دستان شما در هنگام ثبت تصویر ثابت نیستند و کمی می‌لرزند اما وقتی قابلیت Super Res Zoom دخیل باشد، الگوریتم‌های دوربین گوگل از فریم‌های متعددی کمک می‌گیرند تا جزئیات از دست رفته در فریم‌ها را بازسازی کنند. البته این گوشی‌ها هنوز رسما روانه بازار نشده‌اند و برای دسترسی به نمونه‌های دنیای وقعی باید همچنان منتظر بمانیم.

Night Sight

همه گوشی‌ها با فلش در پنل پشتی توسعه می‌یابند اما استفاده از این فلش در همه شرایط نتیجه خوشایندی ندارد  و نمی‌تواند الزامی برای دستیابی به بهترین نتیجه باشد. Night Sight قابلیت تازه‌ایست که شما را قادر می‌سازد در شرایط با نور کم هم بدون استفاده از فلش دوربین تصاویر باکیفیتی ثبت کنید. این قابلیت هم مانند بسیاری دیگر از ویژگی‌های پردازش تصویر در اپلیکیشن دوربین از چندین فریم دیگر کمک می‌گیرد تا به بهترین نتیجه دست یابد. علاوه بر این، گوگل از یادگیری ماشینی هم در Night Sight استفاده می‌کند تا رنگ‌های موجود در منظره را بهبود ببخشد. در تصویر فوق به خوبی می‌توانید تفاوت استفاده از قابلیت Night Sight را در Pixel 3 نسبت به آیفون تازه اپل که از آن بهره نمی‌برد، مشاهده کنید. گوگل در این باره تأیید کرده است که سایر پرچمداران قبلی پیکسل هم به زودی به این قابلیت مجهز می‌شوند.

تصاویر سلفی

دوربین‌های دوگانه تعبیه شده در پنل جلوی Pixel 3 و Pixel 3 XL صرفا برای پیروی در ترند طراحی چندگانه تعبیه نشده‌اند بلکه قادر هستند تجربه کاربری را به طرز چشمگیری بهبود ببخشند. لنز ثانویه این ماژول دوگانه از زاویه باز پشتیبانی می‌کند و حالا دیگر قادر خواهید بود عکس‌های دسته جمعی را بدون دردسرهای قبلی ثبت کنید. رویکرد استفاده از دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند اخیرا توسط بسیاری از سازندگان به کار گرفته شده و برای مثال V40 ال جی هم با همین طراحی توسعه یافته است. البته نقاط ضعفی هم در این میان دیده می‌شود. لنزهای زاویه باز معمولا در ثبت جزئیات تصویر مخصوصا در گوشه‌های فریم چندان قوی نیستند. این لنزها همچنین برای تماس تصویری مناسب نیستند و حساسیت مناسبی به نور نشان نمی‌دهند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم در هنگام برقراری تماس ویدیوی مخصوصا در شرایطی با نور کم حتما از دوربین اصلی در ماژول اصلی استفاده  کنید.

گوگل همچنین قابلیت تازه‌ای به نام Photo Booth را در اپلیکیشن دوربین خود تعبیه کرده که مخصوص تصاویر سلفی است. به بیان ساده، Photo Booth قادر است هرگاه لبخند می‌زنید، ژست می‌گیرید یا شکلک بامزه‌ای درمی‌آورید، سلفی را به صورت خودکار ثبت کند.

برچسب‌های واقعیت افزوده (AR Sticker)

گوگل برچسب‌های واقعیت افزوده خود را در قالب ویژگی تازه‌ای تحت عنوان Playground معرفی کرده است. حالا می‌توانید کاراکترهای واقعیت افزوده را به تصاویر و ویدیوهای خود اضافه کنید و برای مثال مرد آهنی یا هالک را در حال به نمایش گذاشتن قدرت‌های خارق العاده‌شان به تصاویرتان بیفزایید.

Call Now Button