راز پنهان تکنولوژی نوین «پراکنده‌کردن حرارت» در باتری‌های هوآوی

پادشاه جدید در سرزمین اژدها!

باتری از آن عناصری است که در گوشی‌های هوشمند نقش فرشته و شیطان را با هم بازی می‌کند. از یک طرف انرژی گجت‌تان را تامین می‌کند و از طرف دیگر مشکلاتی که به بار می‌آورد، می‌تواند شما و گوشی‌تان را زمین‌گیر کند. از خالی‌شدن‌های نابهنگام و گاهی غیرمنطقی‌ تا گرم شدن گاه‌و‌بیگاه‌ که تاثیرات منفی‌ روی عملکرد تلفن خواهد داشت.

از زمانی که سری Huawei Mate 20 به بازار آمده، بیشتر تکنولوژی‌های ثبت‌شده در این گوشی زیر ذره‌بین قرار گرفته. اما در میان‌ آن‌ها، هیجان‌انگیزترین تکنولوژی کدام است؟

روشی جدید برای پراکنده‌کردن گرما در Mate 20 X Huawei استفاده از فیلم‌های گرافین و خنک‌‌سازی با مایع است. این روش که توجه زیادی را به خودش جلب کرده، کاربرد عمیق تکنولوژی گرافین را در گوشی‌های هوشمند به‌خوبی نشان می‌دهد.

یک ثبت اختراع برای رسانش گرمایی گرافین، که به طور مشترک توسط هوآوی و دانشگاه کمبریج توسعه داده شده، برخی از این جزئیات را روشن می‌کند. این حق اختراع (پتنت)، استفاده فعلی هوآوی از رسانندگی گرمایی گرافین را در کنار تکنولوژی اصلاح و ریزکنترل سطح، بهبود می‌بخشد. همه این‌ها در کنار هم، به حل مشکلات احتمالی ناشی از رسانندگی الکتریکی شدید کمک می‌کند.

گرافین را در بهترین حالت می‌توان به عنوان یک لایه نازک از «گرافایت» -یک نانومواد کربن با رسانندگی حرارتی بالا- توصیف کرد. بعضی هم آن را به لطف توانایی چشمگیرش برای انتقال حرارت که چهار برابر بهتر از یک آلیاژ آلومینیوم معمولی و ده‌ها برابر بهتر از مس است، «پادشاه مواد جدید» می‌نامند.

براساس سند ثبت اختراع، شرکت هوآوی نوعی گرافین کاربردی‌شده و یک روش آماده‌سازی پتنت‌شده را اختراع کرده است.

اما چرا این شیوه را (گرافین کاربردی‌شده) انتخاب کردند؟ این ماده در آب حل نمی‌شود (گرافین یک حلال آلی است) و به این معنی است که برای رسیدن به پتانسیل کامل آن، باید به شکل کاربردی‌شده مورد استفاده قرار بگیرد.

گرافین کاربردی‌شده مدنظر در ثبت اختراع، قادر به شکستن تنگناهای رسانندگی حرارتی است و آن را ۵۰ درصد بهبود می‌بخشد. مهم‌تر از همه، این گرافین کاربردی به اندازه کافی پایدار است تا در تاسیسات صنعتی به صورت انبوه تولید شود؛ محصولی که بیشتر دوست‌دار محیط زیست و البته مقرون به صرفه است. در مقایسه با مواد گرافین معمولی، گرافین کاربردی‌شده می‌تواند توانایی توزیع موجود در گرافین را بهبود ببخشد و پس از اضافه کردن مواد گرافینی، از عایق‌نبودن آن جلوگیری کند.

هرچقدر اپ‌های گوشی‌های هوشمند پیچیده‌تر کار می‌کنند و کاربران هم بیشتر از گذشته از آن‌ها استفاده می‌کنند، گرم شدن بیش از حد دستگاه به مشکل دردناک بزرگ‌تری تبدیل می‌شود. با اینکه مشخص نیست Mate 20 X Huawei به طور فعال از تکنولوژی فیلم گرافین استفاده می‌کند یا نه، اما واقعا هیجان‌انگیز است که می‌بینیم هوآوی در حال تلاش در این حوزه و فکر کردن به این است که چه چیزی می‌تواند محصولات را برای مصرف‌کنندگان بهتر کند.

این تمام ماجرای گرافین است؟‌ راستش خیر. هوآوی همچنان مشغول توسعه آن است و از سال ۲۰۱۵ و در کنار کارشناس گرافین، پروفسور «آندرآ فراری» از دانشگاه کمبریج و همچنین خود دانشگاه، هوآوی در زمینه تحقیق و توسعه در زمینه کاربرد گرافین و مواد رسانندگی حرارت-بالا فعالیت می‌کند.

ترکیب چیزی که ما از قدرت تحقیق و توسعه هوآوی و تیم تحقیق آندرآ می‌دانیم، این است که این حق ثبت اختراع پراکنده‌کردن حرارت شاید فقط «نوک کوه یخی» باشد. ما انتظار داریم که هوآوی تکنولوژی‌های پنهان بیشتری داشته باشد. اما آن‌ها چه هستند؟ به نظر می‌رسد باید گوش به زنگ بمانیم.

Call Now Button