آمازون و گوگل هم به دنبال رقابت با اپل در ساخت هدفون بی‌سیم

آمازون و گوگل به عنوان دو مورد از بزرگ‌ترین غول‌های دنیای تکنولوژی به دنبال این هستند که با تولید هدفون‌های تو-گوشی بی‌سیم با هدفون AirPods اپل رقابت کنند و از این بازار پردرآمد بی‌بهره نمانند.

ماه گذشته، شرکت تحلیلی گارتنر با انتشار نموداری نشان داد که چگونه انتظار می‌رود درآمد حاصل از فروش دستگاه‌های پوشیدنی گوش از ۲۱.۵ میلیون واحد در سال گذشته به ۱۵۸.۴ میلیون در سال ۲۰۲۲ برسد. اگر این تحلیل محقق شود، این دستگاه‌ها بیشترین میزان فروش را در میان همه‌ی دستگاه‌های پوشیدنی خواهند داشت. علاوه بر این، تحلیل‌گر شرکت TF International، مینگ-چی کو، می‌گوید گوگل و آمازون هم می‌خواهند مثل AirPods اپل هدفون تو-گوشی تولید کنند. کو معتقد است که این دو شرکت در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ از محصولات خود رونمایی خواهند کرد.

گوگل در حال حاضر هدفون Pixel را دارد که اگرچه سیمی از آن به موبایل وصل نمی‌شود، ولی گوشی‌های چپ و راست هدفون با سیم به هم وصل است. این سازوکار نسبت به AirPods فرق می‌کند، چون در هدفون اپل، هیچ سیمی میان دو گوشی چپ و راست هم وجود ندارد. هدفون Pixel Buds گوگل از توانایی ترجمه‌ی همزمان و دسترسی آنی به Google Assistant برخوردار است.

اگرچه آمازون در حال حاضر هدفون بی‌سیم ندارد، ولی کو معتقد است که این شرکت به لطف الکسا بهترین شانس را برای رقابت با اپل دارد. او می‌گوید الکسا بهترین سرویس دستیار صوتی است، ولی می‌توان به عملکرد موفق هر دوی این شرکت‌ها امیدوار بود. کو این نکته را یادآور می‌شود که گوگل تاثیرگذارترین برند اکوسیستم اندروید است. و هرچند AirPods بر روی دستگاه‌های اندرویدی هم کار می‌کند، اما عملکرد آن با سیستم عامل iOS خیلی بهتر است.

مینگ-چی کو می‌گوید: «باور داریم که موفقیت AirPods توجه گوگل و آمازون را جلب کرده و این دو شرکت در نیمه‌ی دوم ۲۰۱۹ هدفون‌هایی مشابه AirPods معرفی می‌کنند. به احتمال زیاد مجموع فروش هدفون‌های این دو شرکت در نیمه‌ی دوم ۲۰۱۹ به ۱۰ تا ۲۰ میلیون دستگاه خواهد رسید.»

شرکت‌های دیگری مثل سامسونگ، جبرا و سونی هم هستند که هدفون بی‌سیم تولید می‌کنند. اما همه‌ی این شرکت‌ها، از جمله اپل، باید آماده باشند تا با ورود احتمالی گوگل و آمازون بتوانند با توان بازاریابی قدرتمند این دو شرکت مقابله کنند. کو می‌گوید با توجه به این که انتظار می‌رود اپل در سال آینده نسخه‌ی جدیدی از AirPods با قابلیت شارژ بی‌سیم معرفی کند، این شرکت سال بعد می‌تواند ۵۵ میلیون هدفون بفروشد. به عقیده‌ی این تحلیل‌گر سرشناس، آمازون و گوگل نیز در مجموع در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ امکان فروش ۱۰ تا ۲۰ میلیون هدفون بی‌سیم را خواهند داشت.

Call Now Button