قانون منع فروش فناوری‌های آمریکایی به هوآوی به تعویق می‌افتد

علی‌رغم اعلام وزارت بازرگانی ایالات متحده مبنی بر منع فروش فناوری‌های آمریکایی به هوآوی، این قانون قرار است به خاطر جلوگیری از بروز اختلال در شبکه به طور موقت به تعویق بیفتد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده هفته گذشته هوآوی و ۶۸ شرکت وابسته به آن را در فهرست سیاه دفتر صنعت و امنیت (BIS) این وزارت‌خانه، موسوم به «فهرست موجودیت» قرار داد. به این ترتیب شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانند بدون اخذ مجوز از BIS به هوآوی فناوری بفروشند. با این حال به گزارش رویترز، ظاهرا وزارت بازرگانی کمی از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده است، چون دسترسی به اینترنت در بسیاری از مناطق پرجمعیت از دیرباز به تجهیزات شبکه هوآوی وابسته بوده است. به گفته کِن وولف، یکی از مسئولان سابق این وزارت‌خانه، هدف آن‌ها جلوگیری از آسیب‌های دوطرفه بر موجودیت‌های غیروابسته به هوآوی است که از تجهیزات این شرکت استفاده می‌کنند.

برای مثال، بسیاری از مناطق ایالت وایومینگ و اورگان شرقی اینترنت خود را از سرویس‌دهندگانی تامین می‌کنند که در شبکه‌های خود از تجهیزات هوآوی استفاده می‌کنند. این غول چینی بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات شبکه است و قرارگیری نام آن در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا مانع از سرویس‌دهی این شرکت به مناطق مختلف ایالات متحده می‌شود. یکی از سخنگویان وزارت بازرگانی می‌گوید این وزارت در پی آن است تا به صورت موقت معافیت‌هایی به هوآوی اعطا کند تا از بروز اختلال در شبکه‌های این کشور جلوگیری شود. بدون این معافیت‌ها، برخی از مناطق شهری آمریکا با قطعی اینترنت مواجه خواهند شد.

ابلاغ معافیتی ۹۰ روزه به هوآوی اجازه می‌دهد تا بتواند با استفاده از فناوری‌های آمریکایی این تجهیزات و شبکه‌ها را سرپا و بدون مشکل نگه دارد. با این حال، آن‌ها همچنان امکان خرید قطعات آمریکایی برای تولید محصولات جدید را نخواهند داشت. اگر برایتان سوال پیش آمده که هوآوی چه استفاده از فناوری‌های آمریکایی دارد، باید به شما بگوییم که این شرکت سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار صرف خرید فناوری از شرکت‌هایی مثل کوآلکام، اینتل و مایکرون کرده است. این یعنی از مجموع ۷۰ میلیارد دلاری که این شرکت برای تهیه قطعات موردنیاز خود در سال گذشته خرج کرده، ۱۵.۷ درصد آن از منابع آمریکایی تامین شده است.

دولت آمریکا معتقد است که هوآوی تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به حساب می‌آید چون دولت چین می‌تواند به اطلاعات کاربران این شرکت دسترسی داشته باشد. در گذشته شایعاتی وجود داشت مبنی بر این که در پشتی موجود در محصولات هوآوی امکان جاسوسی روی کاربران را فراهم می‌کند. البته هوآوی این ادعا را تکذیب کرده و گفته بود که کشورها در صورت تمایل می‌توانند از این شرکت تعهد «عدم جاسوسی» بگیرند.

Call Now Button