چراغ سبز آمریکا به هوآوی با اعطای مجوز موقت ۹۰ روزه به این شرکت

علی‌رغم فرمان اجرایی ترامپ منبی بر منع فروش فناوری‌های آمریکایی به برخی شرکت‌ها از جمله هوآوی، اعطای مجوز موقت به این شرکت می‌تواند نشانه‌ای از چراغ سبز آمریکا برای حل مشکلات با این کمپانی باشد.

همان طور که قبلا به شما گفتیم، دولت آمریکا اعتبارنامه‌ای موقتی به هوآوی خواهد داد تا این شرکت همچنان بتواند بعد از فرمان اجرایی ترامپ با شرکت‌های آمریکایی همکاری کند. در فرمان روز پنجشنبه رئیس جمهور آمریکا همکاری برخی از شرکت‌های خارجی با شرکت‌های آمریکایی منع شده بود. این اتفاق تاثیر شگرفی بر شرکت‌هایی می‌گذاشت که رابطه نزدیکی با شرکت‌های مخابراتی چینی دارند.

حالا هوآوی موقتا می‌تواند شبکه‌های خود را حفظ و برای تلفن‌های هوشمندش آپدیت نرم‌افزاری منتشر کند. وزارت بازرگانی ایالات متحده با اعطای این اعتبارنامه مهلتی ۳ ماهه به هوآوی خواهد داد تا آن‌ها بتواند پیش از محرومیت کامل از فناوری‌های آمریکایی شبکه‌های موجود را تجهیز یا بخش‌های مختلف آن را تعویض کند.

دولت ترامپ هفته گذشته هوآوی و ۶۸ شرکت دیگر را در فهرست سیاه خود موسوم به «فهرست موجودیت» قرار داد تا این شرکت‌ها نتوانند بدون اخذ مجوز از وزارت بازرگانی فناوری‌های آمریکایی را از این کشور خارج کنند. به این ترتیب هوآوی دیگر نمی‌تواند تراشه‌های کوآلکام یا اینتل و همچنین خدمات گوگل را در محصولات خود ارائه کند. اثر پروانه‌ای این اتفاق در چند روز گذشته موجب قطع همکاری بسیاری از شرکت با هوآوی شده است. گوگل، کوآلکام، اینتل، برادکام و مایکروسافت از جمله این شرکت‌ها هستند. این تصمیم در نهایت باعث می‌شود محصولات هوآوی در آینده بلااستفاده شود.

با این حال، اعطای مجوز موقت توسط وزارت بازرگانی نشان می‌دهد که دولت آمریکا مایل است برای حل مشکلات موجود با هوآوی همکاری کند. البته مشکل اصلی این است که دولت ایالات متحده فکر می‌کند دولت چین از محصولات هوآوی برای جاسوسی کمک می‌گیرد. این کشور از شرکای خود خواسته تا استفاده از تجهیزات هوآوی را در شبکه‌های ۵G خود متوقف کنند.

نزاع میان آمریکا و هوآوی حداقل از سال ۲۰۱۲ آغاز شده بود. اما با ورود ترامپ به کاخ سفید و آغاز جنگ تجاری با چین شدت بسیار بیشتری پیدا کرد. البته این مشکلات احتمالا به زودی برطرف خواهد شد، چرا که پیش از این ZTE هم به خاطر نقض تحریم‌ها از فعالیت در آمریکا منع شده بود، اما در نهایت با پرداخت جریمه‌ای نسبتا هنگفت موفق شد دوباره در این کشور به فعالیت بپردازد.

اعطای مجوز موقت به هوآوی لزوما به معنای این نیست که سرویس‌های گوگل دوباره در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. این تصمیم به خود گوگل برمی‌گردد که احتمالا مایل به همکاری با هوآوی است، چون این شرکت هم صرفا به خاطر فرمان اجرایی ترامپ مجبور به قطع همکاری با این غول بزرگ چینی شده بود.

شرایط فعلی شباهت زیادی به ماجرای ZTE دارد که توانسته بود مجوزی موقتی از آمریکا دریافت کند تا بتواند همکاری خود را با شرکت‌های آمریکایی حفظ نماید. بنابراین شرایط هنوز آن قدرها تیره و تار نشده و می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.

Call Now Button