آیا پیام‌رسان شما به اندازه کافی ایمن است؟

حریم خصوصی در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد و پیام‌رسان‌ها هم باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا بتوانند از حریم خصوصی شما محافظت کنند. آیا می‌دانید یک پیام‌رسان خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند امنیت در اینترنت اهمیت چندانی ندارد، چون آن‌ها چیزی برای مخفی کردن ندارند. شاید در نظر شما حرف‌هایی که می‌زنید و کارهایی که انجام می‌دهید مهم نباشد، اما هیچ‌گاه نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که بحث‌هایتان به کجا کشیده می‌شود یا چیزهایی که می‌گوید برای کسانی که در حال استراق سمع هستند چه ارزشی خواهد داشت.

در دنیای امروز گفتگوهای خصوصی ما برای خیلی‌ها اهمیت دارد. از سازمان‌های اطلاعاتی روسیه و کمبریج آنالیتیکا گرفته تا آژانس‌های تبلیغاتی، خیلی‌ها برای حرف‌هایی که می‌زنید ارزش قائل‌اند. صرف‌نظر از مجرمان سایبری، این‌ها همه نمونه‌هایی از شرکت‌ها و نهادهایی هستند که منتظرند ببینند شما چه می‌گویید تا از این اطلاعات استفاده کنند.

حقیقت این است که هر کسی اطلاعات مهم و حساسی دارد که باید به خوبی از آن مراقبت کند. فرقی نمی‌کند که راجع به چه چیزی حرف می‌زنید یا چه‌کار می‌کنید، حفظ حریم خصوصی و امنیت گفتگوها قابل اغماض نیست و نباید آن را دست کم بگیرید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم یک پیام‌رسان خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و آیا پیام‌رسانی که شما از آن استفاده می‌کنید به اندازه کافی ایمن است یا نه.

رمزنگاری چیست و چگونه کار می‌کند؟

امروزه رمزنگاری دوطرفه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید دست کم گرفته شود. در رمزنگاری دوطرفه وقتی وارد اپلیکیشن پیام‌رسان می‌شوید دو کلید ساخته می‌شود: یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی. کلید خصوصی مختص گوشی شماست، در حالی که کلید عمومی در اختیار شما و همه کسانی که با آن‌ها چت می‌کنید قرار دارد. این کلید بر روی سرور ذخیره می‌شود و دسترسی به سرویس‌های پیام‌رسانی را مدیریت می‌کند.

وقتی برای یک نفر پیام می‌فرستید، کلید عمومی شما برای او ارسال می‌شود تا از آن برای رمزنگاری پاسخ وی استفاده شود، پاسخی که تنها با کمک کلید خصوصی شما قابل رمزگشایی است. پاسخ او – که یک فایل رمزنگاری‌شده است – به سرور رفته و به دست شما می‌رسد، اما برای دریافت صحیح پیام‌ها باید کلید خصوصی خود را داشته باشید.

این فرآیند در کسری از ثانیه برای تمامی پیام‌ها انجام می‌شود تا هیچ‌کس به جز دو طرف گفتگو امکان مشاهده محتوای آن‌ها را نداشته باشد. این سیستم با کلیدهای رمزنگاری عادی که برخی شرکت‌ها و سرویس‌ها مثل فیسبوک مسنجر یا چت اینستاگرام آن را به صورت محلی ذخیره می‌کنند فرق دارد. روش رمزنگاری دوطرفه در حال حاضر بهترین سیستم موجود برای حفاظت از اطلاعات است.

کدام اپلیکیشن‌ها رمزنگاری دوطرفه دارند؟

در هنگام انتخاب پیام‌رسان‌ها حتما حواستان باشد که سرویس موردنظر شما از رمزنگاری دوطرفه استفاده کند. اپلیکیشن‌های بزرگ پیام‌رسانی مثل تلگرام، واتس‌اپ، لاین و iMessage اپل از این سیستم پشتیبانی می‌کنند.

در این‌جا بهتر است به شما یادآوری کنیم که کدام سرویس‌ها فاقد رمزنگاری دوطرفه هستند. از جمله این سرویس‌ها می‌توانیم به اینستاگرام، اسنپ‌چت فیسبوک مسنجر و وی‌چت اشاره کنیم. البته امکان فعال‌سازی قابلیت رمزنگاری دوطرفه در فیسبوک مسنجر وجود دارد، اما این قابلیت به صورت پیش‌فرض فعال نیست. علاوه بر این، سیستم پیام‌رسانی SMS یا پیامک نیز از سیستم رمزنگاری دوطرفه استفاده نمی‌کند.

یک پیام‌رسان ایمن چه پیام‌رسانی است؟

رمزنگاری دوطرفه اولین لازمه یک پیام‌رسان خوب است اما این قابلیت به تنهایی کافی نیست. چون اگر کسی موبایل ما را بدزد، می‌تواند به اطلاعات و صحبت‌هایمان دسترسی داشته باشد. یک پیام‌رسان ایمن باید ویژگی‌هایی داشته باشد که حساب کاربری شما را از خطرات مختلفی که ممکن است در کمین گوشی‌تان باشد در امان نگه دارد.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی پیش از هر چیز باید قابلیتی برای بلاک کردن کاربرانی داشته باشند که نمی‌خواهید از آن‌ها پیام دریافت کنید. محافظت از طریق رمزعبور قابلیت دیگری است که می‌تواند به عنوان یک لایه امنیتی دیگر از اپلیکیشن و اکانت شما دفاع کند. در گام بعدی بهتر است به دنبال پیام‌رسانی باشید که از قابلیت احراز هویت دو-مرحله‌ای پشتیبانی نماید.

در وهله بعدی، برای ایمنی بیشتر می‌توانید به دنبال قابلیت حذف خودکار پیام‌ها باشید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا با تنظیم تایمر مشخص کنید که می‌خواهید پیام شما چه زمانی پاک شود.

اکثر این قابلیت‌ها در اپلیکیشن‌های بزرگ پیام‌رسانی مثل تلگرام و واتس‌اپ وجود دارد، البته واتس‌اپ از ویژگی تعیین رمزعبور برای اپلیکیشن خود پشتیبانی نمی‌کند.

اگر به دنبال ایمن‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسانی موجود هستید، باید به سراغ سیگنال بروید؛ الگویی درخور تحسین که به سایر اپلیکیشن‌ها نشان می‌دهد تمرکز بر امنیت باید چگونه پیاده‌سازی شود. این برنامه علاوه بر موارد بالا، چندین و چند ویژگی اضافه مثل کیبورد ناشناس، مسدودسازی اسکرین‌شات و قفل با اثر انگشت را به شما ارائه می‌کند.

Call Now Button