چگونه گوشی سرقت‌شده را پیدا کنیم؟

در هر جامعه‌ای خطر به سرقت رفتن گوشی هوشمند بالاست. اما در صورت وقوع این اتفاق برای پیدا کردن گوشی خود چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ در این مطلب می‌توانید مجموعه اقدامات لازم بعد از سرقت گوشی را مرور کنید.

مشغول صحبت با تلفن همراهتان هستید و حواستان به دوروبرتان نیست. صدای موتوری از پشت سر می‌آید، اما شما بی‌توجه به آن صحبتتان را ادامه می‌دهید. موتور از کنارتان رد می‌شود و ناگهان متوجه می‌شوید دیگر صدای مخاطبتان را از آن‌سوی گوشی نمی‌شنوید! غافل ازاینکه دیگر گوشی در دستان شما نیست. در این لحظه خشکتان می‌زند و مبهوت به دور شدن موتور و راکبان آن نگاه می‌کنید. بله؛ گوشی شما به سرقت رفته و در آن لحظه کاری از دست شما برنیامده است! اما چه باید کرد؟ آیا بعد از گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی می‌توان امیدی به پیدا شدنش داشت؟

بهتر است قبل از هر اقدامی به سایت اپراتور موبایلتان مراجعه کنید و، طبق دستورالعمل، سریال گوشی را برای آنها ارسال کنید.

همراه اول

اگر سیم کارتتان همراه اول است، به یکی از دو روش زیر سریال گوشی را برای اپراتور ارسال کنید:

  • از طریق شماره گیری کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰*
  • ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۰ (سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول)

سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جستجوی گوشی مفقودشده می‌پردازد و در پایان، در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کند. در صورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.

ایرانسل

اگر سیم کارتتان مربوط به اپراتور ایرانسل است، می‌توانید از طریق ارتباط با مرکز تماس ایرانسل نسبت به مسدود نمودن آن اقدام کنید. (ارتباط با مرکز تماس ایرانسل از طریق شماره ۷۰۰ یا ۷۰۳۳ از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ از سایر خطوط امکان‌پذیر است.)

ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست، نتیجه ردیابی به خط ایرانسلی که از طریق آن با سامانه پیامکی تماس گرفته‌اید ارسال می‌شود. در صورت منفی بودن پاسخ، می‌توانید پس از گذشت ۵ روز مجددا نسبت به درخواست ردیابی اقدام کنید. در صورت مثبت بودن نتیجه ردیابی، پیامکی حاوی کد پیگیری و تاریخ ردیابی دریافت می‌کنید. با در دست داشتن کد پیگیری و تاریخ ردیابی به مراجع قضایی مراجعه نمایید و نامه قضایی دریافت کنید. اصل نامه را به شرکت ایرانسل تحویل دهید و با مراجعه مجدد به مراجع قضایی پیگیر دریافت نتیجه ارسالی از ایرانسل باشید.

در حال حاضر تنها همراه اول و ایرانسل در سایت‌های خود این امکان را فعال کرده‌اند. راه دیگر مراجعه مستقیم به مراجع قضایی و طرح شکایت است؛ البته برای این کار هم باید شماره سریال گوشی مفقودی را همراه داشته باشید.

و اما چند توصیه:

  • اول از همه اینکه هنگام خرید گوشی به فروشندگان معتبر مراجعه کنید و حتما سریال گوشی را با جعبه مطابقت دهید تا هنگام مفقود شدن یا سرقت دستگاه به مشکل برنخورید.
  • بهتر است در خیابان برای صحبت کردن با موبایل از هندزفری استفاده کنید و گوشی را کنار گوشتان قرار ندهید.
  • توصیه می‌کنیم بعد از خرید گوشی اکانت گوگل یا اپل آی‌دی خودتان را روی آن فعال کنید تا در صورت مفقود شدن یا گم شدن بتوانید از طریق سایت‌های مرتبط آن را قفل کنید یا اطلاعاتتان را پاک کنید.

 

Call Now Button