بررسی ویژگی‌های جدید Android N

با معرفی نسخه جدید هر سیستم عاملی کاربران منتظر مشاهده بخش‌های جدیدی در آن سیستم‌عامل هستند. اندروید نسخه جدید سیستم‌عامل خود با نام N را معرفی کرد. در این مقاله با ویژگی‌های جدید این نسخه آشنا خواهیم شد.

همان‌طور که مطلعید، گوگل در مراسم Google I/O، که دو روز قبل برگزار شد، اندروید N را رسما معرفی کرد. اگرچه پیش از با این نسخه از اندروید دورا دور آشنا بودیم، در این مراسم رسما شاهد عرضه این نسخه بودیم.

گوگل همیشه اسم‌های جالبی برای نسخه‌های اندروید خود انتخاب می‌کند. اندروید کیت‌کت، اندروید آب‌نبات‌چوبی و اندروید مارشمالو نمونه‌ای از این نام‌های شیرین و جذاب‌اند. اما برای اندروید N هنوز نامی تعیین نشده و این بار گوگل کاربران را برای انتخاب نام این اندروید وارد بازی کرده و از تمام کسانی که به شرکت در نام‌گذاری این نسخه تمایل دارند خواسته است تا برایش اسم پیشنهاد کنند.

به هر حال اندروید N رسما معرفی شده و ما نیز آن را روی نکسوس ۶P آزمایش کرده‌ایم. اگرچه این نسخه هنوز در حالت بتاست و امکان دارد باگ‌هایی در آن مشاهده شود و شاید شاهد تغییراتی در آن نیز باشیم، درمجموع تغییراتی که در این مقاله می‌خوانید در اندروید N اعمال شده‌اند و این ویژگی‌ها از این پس در اندروید به چشم می‌خورند.

Android N

ازنظر ظاهری هیچ تغییری در این نسخه نسبت به نسخه قبلی دیده نمی‌شود و اگر این دو نسخه را کنار یکدیگر ببینید، تفاوت آن‌ها از یکدیگر قابل‌تشخیص نیست. زمانی می‌توانید تفاوت را مشاهده کنید که شروع به کار کردن با آن‌ها کنید.

اولین تغییرات را در بخش نوار نوتیفیکیشن مشاهده می‌کنیم. در این بخش چند گزینه جدید اضافه شده و ۵ سوییچ پرکاربرد بالای آن قرار گرفته تا نیاز نباشد برای انتخاب آن‌ها دو بار نوار نوتیفیکیشن به سمت پایین کشیده شود.

میان‌بری برای باز کردن ماشین‌حساب و گزینه‌ای به نام Night Mode بخش‌های کاربردی‌ای هستند که به این قسمت افزوده شده‌اند. با انتخاب «حالت شب» رنگ صفحه گوشی زرد می‌شود و خواندن را در نور شب برای کاربر راحت‌تر می‌کند.

تغییر دیگر در بخش نوتیفیکیشن برنامه‌هاست. اگر انگشتتان را روی یک نوتیفیکیش نگه دارید یا کارت آن برنامه را تا نیمه‌های صفحه بکشید، گزینه‌هایی نمایش داده می‌شوند که توسطشان می‌توانید تنظیماتی دلخواه از جمله خاموش کردن نوتیفیکیشن برای آن برنامه خاص را اعمال کنید.

در بخش صفحه‌کلید شاهد تغییراتی جزئی هستیم. با نگه داشتن انگشت روی یک ایموجی خاص رنگ‌های مختلف برای آن ظاهر می‌شود (قابلیتی که در ایموجی‌های تلگرام مشاهده کرده بودیم). همچنین از این پس کاربران اندروید می‌توانند بنا بر سلیقه خودشان از تم‌های از پیش تعیین‌شده برای صفحه‌کلید استفاده کنند. حتی این امکان وجود دارد که یک عکس خاص را از گالری انتخاب کرد و در پس‌زمینه صفحه‌کلید قرار داد.

منوی برنامه‌های اخیر نیز تغییرات خوبی دارد. لیست برنامه‌های اخیر، که به‌صورت کارتی نمایش داده می‌شود، اکنون ظاهر بهتری پیدا کرده و با بزرگ‌تر شدن کارت‌ها و نمایش فضای بیشتر امکان دسترسی به یک برنامه خاص بهتر شده است. همچنین در قسمت بالای برنامه‌های اخیر گزینه‌ای کاربردی به نام Clear All افزوده شده که با استفاده از آن می‌توانید تمام برنامه‌های باز را یک‌جا ببندید.

ترفندی جدید و کاربردی به بخش برنامه‌های اخیر اضافه شده: زمانی که در منوی Recent App هستید، با دوبار لمس کلید برنامه‌های اخیر می‌توان به‌سرعت بین دو برنامه آخر سوئیچ کرد. این ترفند برای زمانی مناسب است که در حال تایپ نوشته‌ای از یک برنامه در برنامه دیگری هستید و مجبورید دائما از یکی از آنها به دیگری منتقل شوید.

اما مهم‌ترین تغییر اضافه شدن ویژگی دو پنجره باز همزمان روی صفحه است. اگر در یک برنامه خاص باشید و کلید برنامه‌های اخیر را فشار دهید و نگه دارید یا انگشتتان را روی کلید برنامه‌های اخیر به سمت بالا بکشید، صفحه‌نمایش دو قسمت می‌شود و درحالی‌که برنامه مورد نظرتان در بخش بالایی صفحه‌نمایش باز است، در پایین لیست، برنامه‌های فعال در پس‌زمینه باز می‌شود که می‌توانید برنامه موردنظر را از میان آن‌ها انتخاب کنید و در بخش پایینی، برنامه را در کنار یک برنامه دیگر به‌صورت همزمان فعال کنید. امکان تغییر اندازه فضای مختص هر برنامه با استفاده از جابه‌جا کردن مرز دو برنامه وجود دارد و امکان عوض کردن پنجره دو برنامه نیز در نظر گرفته شده است.

برای نمایش اندازه منوها روی صفحه‌نمایش نیز گزینه‌ای در نظر گرفته شده است. با انتخاب گزینه‌ای به نام Display Size، که در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش اضافه شده، کاربر می‌تواند اندازه منوها را در صفحه‌نمایش از حالت بسیار کوچک تا حالت بسیار بزرگ تغییر دهد.

در بخش تنظیمات، زمانی که در تنظیم خاصی هستید، دیگر لازم نیست به عقب بازگردید تا وارد تنظیم دیگری شوید. اگر انگشت خود را از سمت چپ صفحه‌نمایش به داخل بکشید، منویی کشویی باز می‌شود که می‌توانید به‌سرعت از این طریق در تنظیمات دیگر وارد شوید. ویژگی خوب دیگر نمایش جزئیات یک تنظیم خاص در همان منوی تنظیمات است. به طور مثال بدون باز کردن تنظیمات وای فای امکان مشاهده اینکه درهم اکنون به چه شبکه‌ای متصل هستید وجود دارد یا در بخش صفحهنمایش بدون باز کردن بخش صفحه‌نمایش می‌توانید از روشن بودن یا خاموش بودن نور خودکار مطلع شوید.

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، این احتمال وجود دارد که ویژگی‌های دیگری نیز وارد نسخه نهایی شود و تغییرات دیگری نیز در نسخه نهایی شاهد باشیم، اما به‌طور حتم ظاهر اندروید N همان است که در اندروید مارشمالو دیده بودیم و تغییرات ایجادشده در این نسخه اندروید بیشتر به تجربه کاربری مربوط می‌شود.

Call Now Button